V hlubinách džungle leží tajemná jezírka, po většinu roku klidná a nenápadná. Ale v nejteplejších nocích roku voda ožívá tajemnou září svítilek. A právě v tyto noci se pro ně vy, nejzkušenější potápěči, musíte vydat a nasbírat je na léčivé lektvary. Žádný přírodní lék není tak silný jako mystická moc těchto tajemných zvířátek.

Noctiluca
Autor Shem Phillips
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 30 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 3 787. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, draft

Shem Phillips je ještě před pár lety neznámý Novozélanďan, kterého katapultovala do sítě herní slávy nominace Kennerspiel des Jahres na zajímavou variaci na worker placement, Nájezdníky ze severu. A zatímco zajímavých, lehce strategických her má na kontě víc (zanedlouho nás třeba čekají Architekti západního království, za zmínku stojí i vikinské pokračování Explorers of the North Sea), nově se pustil do hájemství her abstraktních.

Noctiluca vám po vybalení svou stovkou barevných průsvitných kostiček připomene abstraktní kolegyni Sagradu, tam ale podobnost končí. Kostkám naházíte náhodně hodnoty (příprava hry je tu jediná chvíle, kdy se hází kostkami) a rozestavíte je po plánu. Během hry potom střídavě pokládáte figurky na neobsazená pobřežní políčka a berete všechny kostky konkrétní hodnoty v jedné lajně od právě položené figurky. Sebrané kostky potom umisťujete na patřičná barevná políčka na svých kartách „nádob”, v nichž se míchají léčivé lektvary.

Pasete tedy po konkrétní barvě podle toho, jak vám diktují vaše karty. Každý hráč navíc na začátku hry dostane náhodně přidělenou jednu ze čtyř barev ve hře jako „oblíbenkyni” a za každou odevzdanou kostku v této barvě má body navíc. To potrápí hlavičku ještě o trochu víc, které karty nádob si vybrat na příště. Navíc jsou karty nádob ve třech kategoriích (nezávisle na barvách kostek) a za naplnění nádoby jisté kategorie si berete mincičku této kategorii. Čím víc je daných nádob odevzdáno, tím cennější je odevzdat každou další. Po položení 12 figurek na 12 volných pobřežních políček kolem plánu končí první kolo, druhé probíhá stejným způsobem, čímž hra končí.

Zajímavá myšlenka je, že sbíráte kostky na pouze základě jejich HODNOTY (a barva je irelevantní), ale do sbíraných sad zase rozhoduje pouze BARVA (a hodnota u sebrané kostky nehraje roli). Jde tedy o to najít na herní ploše linii políček, kde se sešly kostky správných hodnot, aby měly barvy, které potřebujete. Když vezmete kostku barvy, která ve vašich nádobách na naplnění nečeká, posíláte ji dalšímu hráči, aby si ji položil do svých nádob. A je to kompetitivní hra, takže posílat většinou nechcete.

Noctiluca je dalším přírůstkem nedávného trendu pohledných abstraktních her, které nabízí nezanedbatelnou mozkovou výzvu na hrstce jednoduchých pravidel. Tentokrát jde o pravidla ještě jednodušší než abstraktní standard, a naopak vyhledávání té „správné lajny” možná zabere víc času než tah v Azulu či Sagradě. Věcí ke sledování je hodně.

S tím se pojí moje dvě výtky: sólová pravidla mají nepřesnost v překladu (Blackfire prý vystaví nápravu na Zatrolené hry) a hra má tendence v hráčích budit tzv. „analysis paralysis” – znatelné brždění hry ostatním hráčům pod návalem analýzy možných tahů. Proto by se Noctilucy měli vyvarovat hráči se sklony k AP. Ostatním lze ale potopení za tajemnými nocitřpytkami jen doporučit. Hra je to abstraktní, ale roztomile malovaná, a jak dokazují prodeje Azulů či Sagrady (či globálně Reefu a reprintu Taluvy), hráči vezmou na milost i abstraktní hru, když dobře vypadá.

Škoda jen, že svítilky opravdu ve tmě nesvětélkují. Tak snad v deluxe verzi. 🙂

Roztomilá abstraktní hra se spoooustou kostiček a neotřelým principem rozebírání kostek. Potrápí hlavičky rodinných hráčů i zkušenějších hráčů, kteří chtějí zkusit hru trochu relaxační – jen nedoporučujeme těm se sklony k přílišné analýze možností.