Nedávný boom, který vyvolal seriál Příběh služebnice, měl za následek druhotné vydání stejnojmenné knihy nakladatelstvím ARGO. První vydání vydalo v roce 2008 nakladatelství BB Art a samotný originál byl vydán už v osmdesátých letech dvacátého století. Román má za sebou již dlouhou historii a byl mimo jiné odměněn Cenou Arthura C. Clarka za nejlepší román. Na jeho motivy vzniklo také filmové zpracování.

Margaret Atwood je považována za nejvýznamnější kanadskou spisovatelku. Na svém kontě má více než třicet knih, z nichž nejznámější je právě Příběh služebnice. K dalším dílům, které můžete znát, patří například Žena k nakousnutí, Loupení jehňátek, Slepý vrah či Přežívá nejsmutnější.

V blízké budoucnosti USA, která přestala existovat, je nastolen totalitní režim. V USA – nyní Gileádu – vládne klerofašistický režim, který z nechtěných lidí dělá otroky a z plodných žen služebnice, jejichž cílem je rodit děti pro dobro světa.Příběh začíná v noci. Režim v Gileádu je plně nastolen a v tělocvičně spí služebnice, které jsou vychovávány k poslušnosti a obrazu státu a ty si tiše šeptají navzájem svá jména. Alma. Janine. Dolores. Moira. June…

Ještě před samotnou dějovou linkou nám autorka ve své předmluvě překládá vysvětlení k jejímu dílu. Její inspirace, život, feministické sklony atd. Také se dovídáme, že v knize nikdy nezaznělo pravé jméno Fredovy (Fredova v českém překladu, v originálním anglickém je to Offred;  se skrytým významem offered – předložená k oběti). Ačkoliv jméno June (podle seriálu její pravé jméno) zaznělo právě v první kapitole a pečliví čtenáři si mohli všimnout, že v dalších kapitolách se objevovala už jenom jména zbylých dívek (Alma, Janine, Dolores, Moira), což autorka nevyvrací. Rozhodně doporučuji předmluvu při čtení nevynechávat.

Příběh služebnice je psán v ich-formě a vypráví jej služebnice Fredova. Myšlenky ve vyprávění Fredovy se náhodně střídají, jednou je s ostatními služebnicemi na nákupu, pak hned v domě u svého velitele, potom vzpomíná na svého manžela a život před Gileádem. V tomto ohledu se může kniha zdát lehce chaotická, nicméně právě tento chaos líčí tragický osud a různorodé emoce prožívané pod nadvládou totalitního režimu.

Celkově je příběh hodně popisný, ale nechybí v něm ani akce. Jaká? To bych vyzradila příliš, zkrátka se do čtení musíte pustit sami (nebo alespoň podívat se na seriál, který se předlohy vesměs drží, nicméně konec knihy je koncem první série seriálu a poté seriál pokračuje sám za sebe). Dalo by se říci, že je Fredova velmi sympatickou hlavní protagonistkou, když opomene její tragický život v Gieládu. Držíte ji palce, pláčete s ní, vzpomínáte a občas se i usmějete. Příběh působí i jako její osobní zpověď.

Příběh služebnice mohu doporučit zejména oblíbencům antiutopistického žánru.

Originální název: The Handmaid´s Tale

Překlad: Veronika Lásková