Pozoruješ tučnou zelenou mouchu, která právě přistála na nedalekém listu. Začínají se ti sbíhat sliny. Zatím nic netuší, to je tvoje šance. Jenže ouha! Nejsi jediný chameleon v tomhle rajonu. Zdá se, že tvůj sok má spadeno na stejnou kořist. Bude to otázka rychlosti a přesnosti. 3…2…1… PAL! Rychlostí blesku vystřelíš svůj dlouhý lepkavý jazyk. MLASK! Ale ne! Vaše jazyky se srazily a zamotaly se! Zatímco se oba snažíte vyprostit z téhle doslova svízelné situace, vzduchem zasvištěl další jazyk a vy jen bezmocně sledujete, jak si na vašem obědu pochutnává někdo další.

Lepkouni
Autor Théo Rivière
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 20 minut
Vhodné od 6 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 4 586. (celkově)
Mechanismy Šikovnost, party hra

Na tuhle hru jsem narazila vlastně úplnou náhodou – malá a velmi barevná krabička dávala tušit snadnou a hlavně rychlou hru, kterou jsem chtěla vyplnit čas v deskoherně na Festivalu fantazie.  Z kratochvíle se však vyloupla hra, která předčila naše očekávání.

Když krabičku otevřete, kromě pravidel na vás vykouknou žetonky hmyzáků v různých barvách, dvě kostky a červené lepkavé cosi. Jde o 8 lepkavých chameleoních jazyků.

Pravidla jsou velmi jednoduchá – hodí se kostkami, čímž určíte barvu a typ hmyzu, který je zrovna nejtučnější. Ten se následně všichni hráči (představující chameleony) snaží ve stejnou chvíli ulovit pomocí svého lepkavého jazyka. Musíte si však dávat pozor na vosy (co udělá vosa na jazyku, asi všichni tušíme). V průběhu hry díky nim ztrácíte vítězné body. Pokud při vašich neúspěšných pokusech hmyzák odletí mimo stůl, musíte za ním! Kolo skončí až v okamžiku, kdy hráč, který nejtučnějšího hmyzáka ulovil, sundá příslušný žetonek ze svého jazyka a položí ho před sebe na stůl. Do té doby mohou ostatní hráči zkoušet ukrást žeton hmyzáka přímo z jazyka úspěšnějšího hráče.

Jakmile jsou kostky vrženy, rozpoutá se neskutečná řežba, jazyky létající vzduchem mohou zasáhnout nejen jiný hmyz, ale často i jiného z hráčů či jakýkoli předmět v dostřelu. Doporučuji proto hrát hru na čistém stole nebo podlaze. Manipulace s jazykem není snadná a míření vyžaduje cvik. Technice se meze nekladou, ať už jazyk natahujete a vystřelujete jako prak či s ním zkusíte obloukem praštit coby kyjem přímo do centra stolu.

Zní to banálně – chameleoni loví hmyz pomocí lepkavého jazyka, ale nezřídka bývají nejjednodušší nápady ty nejzábavnější. Hra nás zcela pohltila, takže naše partička dospěláků (průměrný věk lehce přes 30) běhala po herně kolem stolu a zběsile mávala gumovými jazyky. Oficiálně je hra určena 2–5 hráčům od 6 let, ale vzhledem k počtu jazyků v balení si ji klidně můžete zahrát i s větší partou. Snad na jedinou věc si při hře musíte dát pozor – na jazyky se lepí opravdu vše, včetně jemných vláken z látky oblečení či koberce. Jazyk poté přestává lepit a znevýhodňuje při hře. Buďto tomu můžete předcházet přesným mířením (ale připravíte se tím o „neúmyslné“ zásahy protihráčů), nebo si postavte někde poblíž sklenici s vodou, po opláchnutí jazyk lepí jako dřív. Zároveň při zběsilém utkání hrozí, že se vám žetonky hmyzáků někam zakutálí, volte proto dobře prostory, kde změříte své jazyky s ostatními chameleony.

Lepkouni jsou vskutku chytlavá hra, ať už ji máte v plánu hrát s dětmi či přáteli. Jde o originální a vydařený filler, který opravdu sfouknete v 10 minutách, jak avizuje vydavatel, ale jedno zahrání vám nebude stačit. Rychlá, zábavná oddechovka. I když se na první pohled zdá, že v krabičce toho moc není, poměr cena/zábava mluví ve prospěch hry. Albi se tedy podařilo udržet svoji laťku šíleností, po Štastném candátovi a Yogi jsou Lepkouni hrdý pokračovatel série her, při které hráči baví nejen sebe, ale i všechny přihlížející či náhodné kolemjdoucí.

Lepkouni můžou být všechno, jenom ne nudní. Rodinná či party hra, která otestuje nejen váš postřeh, ale i vaši mušku.