Všude kolem se rozprostírá savana. Suchá tráva, kam až oko dohlédne. Veškerý život se soustřeďuje kolem napajedel. Líní lvi se rozvalují kolem vody, jako by jim to tu patřilo. Koutkem oka mlsně pokukují  po stádech zeber a žiraf. Z nedalekého stromu se ozývá nejbližší geneticky příbuzný člověka. Vyprahlou letní idylku náhle naruší otřesy. Váš džíp začal vibrovat. Přichází sloni.

Carcassonne: Safari
Autor Klaus-Jürgen Wrede
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 35 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Pořadí na BoardGameGeeku 3 252. (celkově)
Mechanismy Pokládání kartiček, umisťování figurek

Carcassonne je roky prověřená herní franšíza. Po mnoha malých a velkých rozšířeních, verzích Carcassonne z různých prostředí a světů (např. zlatokopectvíStar Wars) přichází nový Carcassonne: Safari! Má po tolika letech na trhu stále co nabídnout?

Odpověď je ano. Po stavbě francouzských hradů, asteroidových polí nebo obchodování s indiány můžete nově budovat buše a cesty v savaně pro svá zvířata. V krabici se jako obvykle nachází hromada čtvercových kartiček společně s panáčky pěti barev. Ty jsou v této verzi hry o něco menší, protože na kartičkách krajiny je více informací pro hru, které by přes velké figurky bylo hůře vidět. Kromě klasických komponent jsou v krabici přiloženy dva dřevěné džípy, které tvoří společně s žetonky napajedel nový herní princip v této variantě hry.

Pravidla si drží již osvědčenou linku – vezmu si kartičku, kterou přiložím k existující mapě, a rozhodnu se, zda si chci položit svou figurku. Tentokrát si můžete obsadit buše, cesty a nebo baobaby. Pokud figurku neumístíte, můžete se rozhodnout místo toho stavět napajedlo, nebo přesouvat džíp. Džíp je speciální princip ve hře a umístění kartičky na místo s ním posune hráče o 3 body vpřed. Je to rozhodně zajímavý prvek motivující hráče, aby přiložili díl mapy do oblasti, do které potřebují.

Dalším již zmíněným novým herním prvkem jsou napajedla. Žetonky napajedel na sobě nesou symboly zvířat a umisťují se do suchých oblastí savan (nesmí zasahovat do buší). Rozšiřovat napajedlo mohou i ostatní hráči, kterým to rovněž přinese vítězné body. Bodování za uzavření cesty či buše je zde vyřešeno nově. Tentokrát jde o to, kolik druhů zvířat do buše či na cestu dokážete naskládat, délka a rozloha jsou tedy irelevantní. Jako bonus po uzavření můžete přidat ze své zásoby jeden žeton napajedla se zvířetem, které v dané oblasti není. Tyto žetonky lze získávat obsazováním baobabů na herních kartách, které jsou obdobou kostelů z klasické verze Carcassonne.

Safari je příjemným zpestřením léty prověřené hry. Je to, jako byste si koupili klasické Carcassonne už s rozšířením. Díky novým herním principům je ve hře stále co dělat. Hráč má možnost hrát akce i v případě, že nechce nebo zrovna nemůže umístit svou figurku. Nový bodovací systém je taktéž přínosem. Zároveň je super, že si můžete bodový zisk z cest či buší zvýšit pomocí žetonů napajedla. Pokud jste fanoušky vysoké míry interakce mezi hráči, můžete se sprostě vetřít k jinému hráči do buše či na cestu a zinkasovat tak body, na jejichž zisk jste nemuseli vynakládat příliš velké úsilí, stejně jako v klasické verzi. Nové prvky stavba napajedla a přesun džípu také navozují ve hře jakous takous interakci, víc však nečekejte.

Carcassonne: Safari vnáší čerstvý vítr do plachet původní vlajkové lodi MINDOKu. Samostatně hratelná varianta hry s mnoha možnostmi může být nejen vstupní branou do světa deskových her pro nováčky, ale i osvěžující změnou pro fanoušky klasiky. Pokud nejste zrovna hrrr do hromadění krabic a kupování rozšíření, myslím si, že je Carcassonne: Safari vhodnou variantou hry – kompletní hotová hra, která má co nabídnout.

Carcassonne: Safari je nenáročná hra vycházející z již osvědčeného stavění mapy, která přináší zajímavé nové herní principy. Parádní dílko  „na dohráníí“ nebo rodinné hraní.