Válka. Válka je vždycky stejná. Ať už se odehrává kdesi v pustině, kde náboženská sekta vedená tajemným Vůdcem osnuje své plány, nebo v maličké vesničce Arroyo, kterou kromě nedostatku potravin ničí také vojenská organizace Enkláva. Jenže každá válka má také své hrdiny, i když o nich často nemáte sebemenší tušení…

Fallout: Nová Kalifornie
Autoři Brad Andres, Dane Beltrami
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 120–180 minut
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku expanze, základní hra 944. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, správa karet na ruce, házení kostkami, role playing, storytelling, různé schopnosti hráčů

Zatímco původního Fallouta dělala dvojice Fischer–Hajek, rozšíření vzali do rukou Brad Andres (Legend of the Five Rings) a Dane Beltrami (Temné znamení, Twilight Imperium). Změna na postu designéra není při rozšíření hry moc běžná, ale tady se management FFG trefil do černého. Ale nepředbíhejme s hodnocením a raději se vydejme na cestu do Nové Kalifornie, kde se odehrají nová dobrodružství.

V téhle poměrně malé krabici totiž najdete hodně obsahu. A já rovnou prozradím, že nejvíc budou tleskat fandové Falloutu 1 a 2, tedy původních pc her. Dva nové příběhy, jak jsem již napověděl v úvodním flavouru, totiž dobře poznají. Čas si to vyřídit s Vůdcem i Frankem Horriganem! Kromě toho dostanete nové mapky pro staré příběhy, přibylo totiž dílků a vaše mapy tak budou ještě větší a pokaždé odlišnější. Samotný scénář Nová Kalifornie je pak plně kooperativní (a obtížností skvěle vyvážený).

K novým příběhům naskákaly i nové úkoly a karty střetnutí, a húúú, tady nás tvůrci skutečně nešetřili! Budeme prolézat vaulty (včetně jednoho podvodního, a že vám dá zatraceně zabrat), pomáhat nebohému cizinci zbavit se „šťastné“ zátky (zdravíme pana Tolkiena) a pro ubohé siroty shánět jídlo, zbraně a… ech… drogy. A to je zatraceně dobře! Fallout se totiž vrátil do svých kolejí plných cynismu, černého humoru, skvělých příběhů a vtipných, mravně nekorektních voleb. Z nových karet jsem byl nadšený, a když jsem se přihlásil jako dobrovolník na testování FEV viru a zjistil, že doktorka již výsledek tak trochu očekávala, málem jsem praskl smíchy. Tohle je Fallout, haleluja! Tato hra stála na vynikajícím vyprávění již předtím, ale nyní nám pustina píše příběhy na úplně nové úrovni.

A to není naštěstí slovy Horsta Fuchse ani zdaleka všechno! Již jsem zmínil nové mapové dílky. Ty se samozřejmě týkají hlavně nových questů (takže navštívíte třeba plošinu Poseidon), ale zakopnete i o pár dalších míst. Přibude karet všech druhů, takže nové předměty, perky, nepřátelé a podobně. A tentokrát můžeme říct, že tvůrci na rozdíl od základní hry betatesting neošidili. Nové předměty jsou užitečné a konečně trochu rozproudí obchod. Za mě super!

To nejlepší na konec – nové postavy. Čeká nás jich hned pět, všechny s pěknými figurkami. Dezertér Enklávy, tvrdý bijec do každé rvačky, RNK Ranger, který je neuvěřitelně rychlý a po mapě běhá jako chrt, Obchodník z karavany, za mě spíše zábavný než užitečný charakter, ale hru za něj jsem si moc užil, nekompromisní Osamělá pistolnice, a především robot Pan Šikula, který má hned několik skvělých schopností a neznám partii, v níž by si ho nikdo nezvolil. Počítejte s tím, že nové charaktery budou lidé brát s chutí, protože jsou zábavné a silné.

Tohle rozšíření přineslo Falloutu přesně to, co potřeboval. Kooperativní scénář se povedl a nemusíte přitom používat amatérské modifikace pravidel. Nové karty setkání a příběhů jsou zábavné a vychytané, nové postavy chcete hrát, nové předměty toužíte získat. Pokud jste Fallouta neměli rádi, dejte mu ještě jednu šanci. A pokud jste touto hrou byli nadšeni, musíte si rozšíření pořídit, protože do pustiny kolem Nové Kalifornie se budete vydávat často a rádi.

Skvělé, obsahem nabité rozšíření, které je pro fanoušky původní hry povinností.