Když mladou československou republiku kromě lidské zloby, nepokojů a rozbrojů ohrožují i síly, o nichž pokojní občané nemají ani zdání, musí zasáhnout útvar čarotvorných služeb. Cizí mágové i démoni pronikají do našeho světa a záhy se zdá, že i obyčejné přečiny v sobě skrývají mnohem víc. Vždyť co jiného může spojovat sérii sebevražd, zřícení obchodního domu a obří vlnu, která před stoletím zaplavila opuštěný švýcarský hrad? Petr Hankl, bývalý student kněžského semináře a ruský legionář, nyní nekromant ve službách republiky, bude muset vynaložit víc než své umění, aby záhadě přišel na kloub.

Talentovaný autor Tomáš Bandžuch vystudoval politologii a historii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Na svém kontě má jak literaturu faktu, tak historický román i povídky s prvky fantastiky. Noc a mlha je v pořadí druhá kniha s nekromantem Petrem Hanklem a zároveň prvním samostatným románem s tímto hrdinou.

Román Noc a mlha nezapře dvě autorovy velké devizy: duši historika a politologa a um talentovaného vypravěče. Goticky laděný prolog odehrávající se v útrobách švýcarského hradu je prodchnutý hutnou, lehce hororovou atmosférou, která by zvládla vydat i na celou knihu. Příběh K. H. Wolfa se čte se zatajeným dechem a přiznám se, že jsem trochu zalitovala, když autor dění přenesl do prvorepublikové Prahy.

I tady Bandžuch dostál přesnosti historika a jeho pojetí Prahy působí neskutečně živým dojmem. Nebýt fantastických prvků, s klidem by se román Noc a mlha dal postavit vedle detektivek s Gereonem Rathem Volkera Kutschera. Atmosféra je skutečně velmi živá, což umocňují volně interpretované skutečné případy československé i rakousko-uherské historie jako pád domu na Poříčí nebo sebevražda korunního prince Rudolfa. Ty v autorově volně zpracovaném pojetí získávají zcela nový rozměr. Všechno navíc umocňuje i fotografická příloha Hanklova archivu.

Co se Bandžuchovi daří bravurně, jsou charaktery jednotlivých postav. Petr Hankl, nekromant s legionářskou minulostí, si čtenáře získá během několika stránek. Hankl naštěstí není typickým noirovým hrdinou. I on chybuje, pro něj dokonce s nedozírnými následky. Jeho společník, iluzionista Holub, volnomyšlenkář a pijan, je Petrovým pravým opakem. Zatímco mužské postavy se Bandžuchovi daří skvěle, ženské protagonistky, Greta Kesslerová a léčitelka Tereza Hálková, působí lehce toporným dojmem. Předobrazem Hanklových protivníků jsou většinou alternace skutečných historických postav. Snaha o autentičnost je však někdy na sílu.

Příběh je každopádně čtivý. Dokonce tak, že se z prvorepublikové Prahy nebudete chtít hnout. K tempu přispívá i řazení do kapitol, které samy o sobě působí jako krátké, na sebe navazující povídky. Jak už jsem předznamenala, autorova snaha o udržení co největší míry autentičnosti tempo zbytečně brzdí. Naopak tam, kde si Bandžuch dovolí popustit uzdu fantazie, získává příběh na síle a gradaci. To se týká především útvaru čarotvorných služeb. Věřím, že úřadující pánové mají v zásobě víc nadpřirozených trumfů, než kolik jich autor skutečně ve svém románu představil.

Jediné, co příběhu ubírá na lesku, je předvídatelný děj. Čtenář si užije odkrývání pachatele i atraktivní kulisy, ale chtíc nechtít tuší, jakým směrem se děj bude dál odvíjet. Nečekané zvraty a jedno či více překvapení by příběhu jen prospěly.

Navzdory mírným nedostatkům je Noc a mlha na české scéně zdařilým a osvěžujícím literárním počinem. Umně v sobě kombinuje historii a nadpřirozeno zasazené do československých kulis. Osobně se na další příběh s Petrem Hanklem těším. Jsem si totiž jistá, že autor o skutečném pozadí českých dějin i o sympatickém čaroději zdaleka ještě neprozradil úplně všechno.

Autor: Tomáš Bandžuch

Vydal: Straky na vrbě, 2019

INSB: 978-80-87364-92-5