Konec ságy Jasný osten, Žal a Trn končil porážkou Krále bouří, Inelukiho. Teď se jeho stoupenci rozhodnou uniknout z říše smrtelníků do Nakkidy, starobylé citadely, kde ponořená do hlubokého spánku odpočívá jejich nestárnoucí královna. Pronásleduje je armáda vedená vévodou Isgrimnurem, který je pevně rozhodnutý nesmrtelné bytosti zničit. Na pozadí blížícího se vojenského střetu však člen Řádu stavitelů, Viyeki, objeví znepokojující tajemství spojené s jeho vlastními lidmi. Stanou se Bájní pouhou legendou starých mýtů, nebo to budou smrtelníci, kdo zmizí po poslední bitvě?

Americký autor Tad Williams, vlastním jménem Robert Paul Williams, vystřídal několik zaměstnání, než v osmdesátých letech publikoval svůj první fantasy román Píseň Lovce ocasů, který mu vynesl nominaci na Cenu J. W. Campbella za nováčka mezi spisovateli. Následovala trilogie Jasný osten, Smutek a Trn, sága, která se kvalitou podle autora měla rovnat Tolkienovu Pánu prstenů. Williams v psaní pokračuje a nyní se věnuje spíš vědeckofantastickému žánru.

Srdce ztraceného se odehrává půl roku po událostech popsaných v knize Věž zeleného anděla. Je tedy jakousi vsuvkou uzavírající nevyřešené linie, ale lze ho číst i jako samostatnou knihu. Srdce ztraceného je pro mě prvním setkáním s tvorbou Tada Williamse a osobně jsem knihu pojala jako úvod do autorovy tvorby. Líbí se mi, že autor předpokládal, že se román může dostat i mimo ruky skalního fanouška Východního Ardu a neváhal do závěru příběhu umístit vysvětlující dodatek určený těm, kteří budou v událostech jednoduše tápat. Stejně jako dodatek je přínosný i slovník osob a pojmů, který čtenáře rychle uvede do obrazu.

Rozsahem je kniha příjemnou jednohubkou, která nás zavádí na mrazivý sever. Přestože je Williamsova trilogie často srovnávaná s Pánem prstenů, nedokázala jsem se ubránit příměru ke Hře o trůny G. R. R. Martina. Draky tu sice nenajdete, zato bájné bytosti, obry a nemrtvé. V kontextu prostředí mrazivého severu patří scény s oživlými mrtvými jednoznačně k tomu nejlepšímu.

Ale abych autorovi nekřivdila. Williams čtenáře především zavádí mezi armádu smrtelníků i nesmrtelných. Obě strany jsou po porážce Inelukiho oslabené a pocit marnosti čiší téměř z každé strany. Přestože se děj točí kolem vybraných postav každého tábora, je těžké si k někomu vytvořit bližší vztah, stejně jako je těžké přiklonit se k té či oné straně. Ze čtenáře se stává nezaujatý pozorovatel a autor ho nechává, ať si sám vytvoří vlastní názor.

Na straně smrtelníků jsou to především řadoví vojáci Endri a Porto, jejichž prostřednictvím Williams zobrazuje destruktivní stranu vojenského střetu. Protipólem na straně nesmrtelných je to zejména generálka Suno´ko, ostřílená válečnice, která je ochotná pro záchranu vlastního druhu podstoupit nejvyšší oběť. Srdce ztraceného však není jen o závěrečné bitvě mezi lidmi a Norny, ale převážně o zákulisních intrikách, dohodách a spojenectvích, pomocí nichž se tvoří nové dějiny mnohdy i za velmi vysokou cenu.

I když je Srdce ztraceného určené čtenářům, kteří už měli se světem Východního Ardu tu čest, rozhodně neurazí ani toho, kdo se s Williamsovými hrdiny setkává poprvé. Čtivý příběh jako úvod do fantastického světa smrtelníků a Bájných poslouží víc než dobře a svou mrazivou atmosférou přinese v letních dnech pár příjemně strávených hodin.

Vydal: nakladatelství Laser, 2019

Autor: Tad Williams

Překlad: Petr Kotrle