Od doby, kdy se Tulák vydal do Zářícího města s Vesper v náručí a Gaminým mečem v ruce, uplynulo mnoho let. Vesper, kráčející ve stopách svého otce, uzavřela Trhlinu mezi realitou a světem démonů. Tím však ve svém světě uvěznila pekelnou hordu i všechny, kdo podlehli démonické nákaze. Přestože nastává nový věk, kdy nové budoucnosti zdánlivě nestojí nic v cestě, musí Vesper všemi svými silami chránit křehkou rovnováhu mezi lidmi, nakaženými i démony. Šestice ze Sedmy se totiž probouzí a první a nejsilnější z nich, Alfa, vnímá záchranu světa jinak než Vesper, a to vymýcením zla ve všech jeho podobách. Kdo z nich však zvítězí?

Sedma je završením trilogie o mlčenlivém hrdinovi zasazené do originálního prostředí propojujícího hned několik žánrů. Na třetí díl jsme si museli počkat o trochu déle a pokud jste první dva díly trilogie neodložili před nedávnou dobou, shrňme si krátce obsahy předchozích knih. Hrdinou prvního příběhu je Tulák, němý hrdina beze jména, který se skrze jakousi postapokalyptickou verzi nám známého světa snaží do bezpečí Zářícího města, poslední bašty, kterou neovládli démoni, odnést meč bojovnice Gamy zvaný Zlo i nenakažené dítě, dceru svého spolubojovníka. Právě v Tulákovi Peter Newman představil barvité universum zaplněné démony a jejich potomky. Ve druhém díle je to jeho adoptivní dcera Vesper, která následuje stopy svého otce, aby se se Zlem v ruce vydala uzavřít Trhlinu, místo, odkud prýští démonická nákaza.

Zatímco z prvního dílu čtenář cítí autorovu nejistotu, s jakou příběh rozehrává, s přibývajícími díly Newman pevně chápe celý příběh do svých rukou. Mohlo by se zdát, že uzavřením Trhliny v druhém dílu a odříznutím příchodu démonických bytostí Newman vyčerpá linku pro závěrečný příběh. Opak je však pravdou. Sedma v sobě skvěle propojuje atmosféru obou předchozích dílů. Autor svůj svět nemusí zdlouhavě představovat, protože většina hrdinů i jejich pohnutek je čtenáři dobře známá. Rozvláčné a pokulhávající popisy, které charakterizovaly úvodní díl, v Sedmě Newman v duchu hesla méně je někdy více opustil, což závěrečnému dílu trilogie přidalo na příjemně čtivém tempu.

Svůj vlastní prostor tu konečně dostává Šestice ze Sedmy. To, co bylo naznačeno v předchozích dílech, se konečně dostává do popředí. A vznik Sedmy přičiněním dívky Massasi patří k tomu nejlepšímu vůbec. Že je Newmanův svět neuvěřitelně nápaditý, měl čtenář možnost zjistit už v Tulákovi. Sedma jde však mnohem dál a co Newmanovi daří ze všeho nejvíc, jsou fantaskní popisy démonů a jim podobných bytostí. A nejlépe je to vidět v zákulisí pokusů zvrhlých doktorů. Atmosféra v těchto scénách je totiž příjemně mrazivá.

Démonické zrůdy a celá podstata nákazy je prostě to, co činí z trilogie vybranou lahůdku a cestu do hlubin autorovy a čtenářovy fantazie. Přestože své hlavní hrdiny si Newman více či méně hýčká, nechává jim i volný prostor. Největší proměnou projde samozřejmě Vesper, která je nucená s vědomím životního úkolu zvolit mezi rodinou a posláním. Jediným nezměněným a stále stejným pilířem série zůstává Tulák, a to i navzdory tomu, že jeho druha Ranaře nahradil Vespeřin druh Jem. Ostatní postavy však místy zůstávají ploché, ale místa, kde charaktery selhávají, Newman vyplnil vypravěčskou vstřícností a znovu dokázal, že jeho styl psaní skutečně vyzrál.

Trilogie o mlčenlivém hrdinovi je jiná než díla tohoto žánru. Najdeme tu prostředí snoubící fantastiku, postapo i sci-fi žánr. Místy se nelze ubránit dojmu, že autor nad svými hrdiny drží ochrannou ruku. A možná i právě proto je Tulák sérií s neopakovatelnou atmosférou unaveného, zničeného světa, který začal jako ideální utopie a jako ideální utopie také končí. Tam, kde Tulák selhával svou rozvláčností, Zlo se potácelo mezi pohádkou a apokalypsou, nese Sedma to nejlepší z předchozích dvou dílů a důstojně a čtivě zakončuje celou sérii.

Vydal: nakladatelství HOST, 2019

Autor: Peter Newman

Překlad: Milan Žáček