Vítejte na planetě Kerenza, pokud jste tedy neměli dost rozumu se jí vyhnout obloukem!

Přeživší útoků jednotek BeiTechu jsou izolovaní na vlastní planetě, neustále pod dozorem vojáků a nadále využívaní k nelegální těžbě hermia. BeiTechu jde nyní o jediné: Zprovoznit skokovou platformu a zahladit stopy po svých činech, i kdyby to mělo znamenat vyhlazení všech obyvatel. Asha přežila první útok na Kerenzu a od té doby spolupracuje s hnutím odporu. O to větší překvapení ji čeká, když mezi členy okupačních jednotek spatří svého bývalého přítele Rhyse. Jenže Asha není jediná, kdo má problémy. Osud zvláštním způsobem spojil jednotlivé členy skupiny Illuminae, mezi něž patří i psychopatický počítač Spiro. Kady, Ezra, Hanna a Nick už jednou zachránili hned celý vesmír. Podaří se jim i tentokrát ochránit své blízké?

„Žijte životy, pro které stojí za to zemřít!”

Pokud jste se k celé sérii dostali právě teď, shrňme si krátce, o čem jsou oba předchozí díly. V  Illuminae dochází k útoku na Kerenzu a následně evakuaci přeživších pomocí vesmírných lodí Alexandra a Hypatie. Společnost BeiTech ovšem není jediné nebezpečí a Ezra a Kady, hrdinové prvního dílu, následně čelí smrtícímu viru i psychopatické umělé inteligenci. Druhý díl, Gemina, čtenáře zavádí na skokovou stanici Heimdall. Ústřední dvojice, Hana a Nick, se musí postavit nejenom vojákům zločinecké organizace, lamině, parazitovi vylučujícímu omamné látky, ale i pozvolnému hroucení celého vesmíru. Třetí díl, Obsidio, svádí všechny protagonisty dohromady a logicky ukončuje celou sérii.

Koncept knihy i nadále zůstává stejný. Hned v úvodu jsme svědky soudu s Leanne Frobisherovou, ředitelkou BeiTechu. Následují záznamy z kamer, výňatky z korespondence i chatů. Grafická podoba knihy si drží stejně dobrou úroveň jako předchozí díly, přestože se místy námětově opakuje.

Znovu tu také máme sympatickou ústřední dvojici Ashu a Ryse. Na rozdíl od předchozích dílů je romantická linka mezi nimi odsunutá do pozadí, větší prostor dostávají Kady a Ezra, a nečekaně i Spiro, umělá technologie, která se přičinila o vyvraždění posádky Koperníka.

Kaufmannová a Kristoff hned z kraje rozdají karty všem postavám a přesouvají se přímo k akci. Pokud máte pocit, že se knihy odehrávají podle stejného scénáře a autoři vás ničím nepřekvapí, jste na omylu. Hrdinové Obsidia jdou z akce do akce a pozornost čtenáře se z Kerenzy přesouvá do vesmíru a zpět. Kaufmanová a Kristoff jsou vždy několik kroků před čtenářem. Toho nejdříve ukolébají slibně se rozvíjející milostnou linkou nebo ho nechají tajit dech nad grafikou, aby ho vzápětí šokovali absolutním zvratem. Ano, oba autoři si v Obsidiu neberou servítky a násilím opravdu nešetří. Pořád se sice drží v mezích, aby z young adult žánru nevybočili.  Chybí tu smrtící virus nebo parazit, to všechno bohatě vynahrazují vojáci BeiTechu i ledové pláně Kerenzy. I některé další scény, jako jména připomínající hromadný hrob nebo vyvraždění posádky lodi Mao, jsou silné i pro otrlého čtenáře.

Jak už jsem zmínila v Gemině, je sága Akta Illuminae určená mladším čtenářům, na chuť jí však hravě přijdou i ti starší. Akta Illuminae přesahují klasický young adult žánr, aby se k němu na konci zase vrátila. Příběh je to zábavný, dobrodružný, mnohdy šokující a nečekaný a po grafické stránce jednoduše dokonalý.

Akta Illuminae se tak stávají malým soukromým vesmírem, ke kterému se budete chtít opakovaně vracet, protože kde jinde si užijete nebezpečné dobrodružství, které navzdory okolnostem vždy dobře skončí?

Vydal: CooBoo, 2019

Autor: Amie Kaufmanová, Jay Kristoff

Překlad: Richard Podaný