Trevor se třásl napětím. Největší závod v Gaslands, Bloody Rally, každou chvíli začne – a on musí vystartovat rychle, jinak mu ten bastard Lewis ujede a on bude zase druhý. Jako pokaždé. Sakra! Zazněl startovní výstřel a Trevor dupl na plyn. Jenže smůla, Lewisův dodge vystřelil jako raketa a Trevor spatřil jeho záda. Z okénka mu mával vztyčený prostředníček. Uplivl si a zmáčkl tlačítko, které ještě loni na autě neměl. Ze střechy vyjel rotační kulomet. Ještě uvidíme, kdo si letos dojede pro vítězství!

Gaslands
Autoři Glenn Ford, Mike Hutchinson
V ČR distribuuje bez distribuce
Počet hráčů 2–8 hráčů
Časová náročnost 45–90 minut
Vhodné od 11 let
Jazyková závislost Anglická pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 159. (válečné), 264. (tematické), 1 567. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, programování tahů

Indie hry jsou pro většinu českých hráčů velkou neznámou. Český zvyk velí spíše kupovat obří krabice než pouhá pravidla s dodatkem „urob si sám“. Je možné, že časem toto myšlení nabourá třeba v zahraničí populární dílo dvojice Glenn Ford a Mike Hutchinson, zvané Gaslands.

Ocitáme se na apokalypsou zničené Zemi. Kdo mohl, ten už dávno zmizel na Měsíci. Noví kolonisté tráví čas především sledováním brutálních postapokalyptických závodů Gaslands, které se odehrávají v pustině naší matičky. Patříte mezi chudáky, kteří si musí vstupenku na loď do ráje teprve zasloužit – takže šlápněte na plyn a pojďte na to!

Velkým specifikem Gaslands je fakt, že tahle hra fyzicky neexistuje, jen formou pravidel. Žádná malovaná krabice, žádné plastové žetonky, žádné předchystané kostky. Jen návod, který si zakoupíte a stáhnete na gaslands.com, a pár tisknutelných komponent. S čím tedy budete hrát? Čas vytasit vaši fantazii! Kupte si angličáky a přebarvěte je na smrtonosné stroje obité hřeby, na jejichž korbě sedí zamračený kulometčík ze sady plastových vojáčků, kterou jste koupili za třicet korun. Závodiště si udělejte třeba na stole a jako překážky sem dejte dětskou sadu nábytku za padesát korun, kterou přebarvíte na trosky civilizace.

Přiznám se, že tento koncept pro mě byl ještě nedávno španělskou vesnicí (a děkuji Pavlovi Nikolajevovi za vřelé seznámení). Musím ale říct, že mě uchvátil. Tuhle hru si nejen zahrajete, ale i vyrobíte! Chápu, ne každému jsou odpolední dílničky po chuti, ale pokud máte neposedné ruce a toužíte si udělat unikátní sadu postapokalyptických závodů, nemáte co řešit.

Samotná hra má také zatraceně vychytaná pravidla. Každý hráč si vezme svůj stroj (vzory pro mnoho druhů aut najdete v pravidlech a expanzích) a může začít. Nejprve si vyberete tzv. template, tedy jakousi šablonu, která určí, jak vaše auto pojede. Chcete prudce vybrat zatáčku, elegantně prokličkovat mezi sloupy nebo prostě dupnout na plyn ve stylu bratří Schumacherů? Není problém. Ten totiž teprve přijde. Po vybrání si musíte hodit kostkami, jež určí, jestli můžete přeřadit, jestli nejedete moc riskantně nebo zda neskončíte ve smyku.

Čím rychleji jedete, tím víc kol můžete v rámci tahu odjet, jenže bacha. Ne každý template jde použít v každé rychlosti. Pokud máte zařazenou pětku, nevytočíte vůbec nic a je možné, že skončíte na střeše. Další riziko je pak špatný template. Při výběru si je nesmíte nijak měřit a na jaký sáhnete, takový berete. A pokud vám auto skončí ve zdi? Nu, to je váš problém!

Hra je zatraceně škodolibá, zejména proto, že veškeré nehody a přešlapy koučují vaši spoluhráči, takže každé zaváhání vyústí v nejhorší možný scénář. A také ve výbuch smíchu, když se nezadaří! Škodit si budete také pěkně napřímo, skrz nárazy, palné zbraně a další vychytávky. Hry jsou vyrovnané a kdo před chvílí funěl daleko za ostatními, ten nyní se škodolibým obličejem projíždí cílovou páskou.

Dalším neskutečně parádním atributem je variabilita hry. Na internetu máte k dispozici celou řadu rozšíření zdarma, v nichž najdete nové stroje, zbraně, celé kampaně a podobně. Také můžete hrát více módů, nejen klasický závod, třeba projíždět skrz hordy zuřících zombií! A pokud máte u stolu nováčky, klidně jim hru zjednodušte a třeba něco vynechejte.

Jistě jste pochopili, že jsme hrou i její ideou nadšení. Kromě toho, že uspokojí vaše hráčské choutky, se na ní parádně kreativně vyřádíte a samotná pravidla si můžete přizpůsobit, jak chcete. Gaslands je vaše vlastní hra, tak si hrajte!

Indie pařba nabízí unikátní koncept deskovky, kterou si vytvoříte i vyladíte sami a přitom se budete parádně bavit.