Vítejte u čtvrtého dílu našeho seriálu o vlajkových lodích vydavatelství deskových her. Tentokrát jsem se zaměřil na třetí (podle abecedy) firmu z velké trojky. Po Albi a Blackfire tak přichází na řadu další titán, MINDOK. Vydavatelství MINDOK vzniklo již v roce 2007 jako čistě deskoherní odnož tehdejší firmy Albi a od té doby se etablovalo do pozice stálice, od které můžeme čekat kvalitní a náročné eurohry, přístupné rodinné hry i pěkný výběr her pro party hráče. MINDOK je hodně zajímavý i tím, že má čuch na vítězné koně, vždyť v letech 2015–2018 si cenu Spiel des Jahres odnesla právě hra, kterou do ČR přinesl MINDOK. Dost už bylo představování a omáčky okolo, jdeme se podívat na tu nabitou flotilu! Ještě dodám, že vlajkovky MINDOKu jsem diskutoval s Pavlem Prachařem a Kateřinou Hálovou

 

Abychom se ale neutopili v hlubinách historie, začneme s vlajkovkou „až“ z října roku 2012. Tehdy se na světlo světa vyloupla česká krabice s mrazivě drsnou dvojkovkou, která ve světě dokonce vyšplhala na pozici nejlépe hodnocené hry serveru BGG. Řeč je o Studené válce (v originále Twilight Struggle), hře, v níž se Amerika a Sovětský svaz snaží navzájem přečůrat a stát se jediným vládnoucím hegemonem. Vydat hru v té době bylo od MINDOKu rozhodně odvážné, ale kdo by nechtěl mít jedničku žebříčku v portfoliu?

 

To pravé euro, tedy hra z kategorie her, která MINDOK proslavila, přišlo v březnu 2013, kdy se představila Terra Mystica. Nesmírně propracovaná eurohra s budováním civilizace, ovládáním území a striktní eliminací náhody měla nesporné kvality, které potvrdilo i ocenění Golden Geek v roce 2013. Svoji příčku v portfoliu MINDOKu navíc držela přes rok a půl.

 

Až v říjnu 2014 se objevil adekvátní nástupce, to když Uwe Rosenberg pořádně vytunil svůj hit, Agricolu, a přenesl ho do prostředí trpaslíků v jeskyni. Tím vznikla Caverna, skvěle navazující na svoji starší sestru a v mnohém ji překonávající. Dostalo se nám většího prostoru pro budování jeskyně a přilehlé louky, nespočet možností, co dělat v každém tahu, oproti tomu trochu ubylo nouze, kterou byla Agricola pověstná, čímž se Caverna stala přístupnější hrou. I přesto, že se u nás nejednalo o úplný prodejní úspěch, tahle hra je skvělá a dodnes baví příznivce promakaných eurovek.

 

Vlajku MINDOKu předala Caverna až po roce, a bylo to předání do rukou ryze českých. V říjnu 2015 totiž přišla světově nejoblíbenější hra českého autora. Řeč samozřejmě není o ničem jiném než o etalonu moderních party her, Krycích jménech. Geniální počin Vládi Chvátila jsme začali hrát od prvního okamžiku před Vánoci 2015 a dodnes jsme nepřestali. Skvěle přístupná a chytrá party hra o slovních nápovědách se prostě neohraje, zvláště s obrázkovou verzí. Ve světě už vyšlo několik variant z oblíbených světů (Marvel, Disney) a následníků tolik, že by na jejich spočítání nestačily ani dvě ruce. Krycáky jsou prostě fenomén a MINDOK určitě nelituje, že s CGE spolupracoval na vydání tohoto hitu.

 

Po dalším roce se ale i takový prodejní trhák jako Krycí jména musel vzdát vlády nad flotilou. V září 2016 si pomyslné žezlo převzal asi nejodvážnější počin vydavatelství, Pandemic Legacy, rok 1. Tehdejší hit a lídr žebříčku BGG přišel s neokoukaným principem legacy, kdy partie her na sebe navazovaly a tvořily tak souvislý (a neopakovatelný) příběh. Hru provázela skvělá hodnocení ze zahraničí, ale český trh před třemi lety ještě na legacy princip neslyšel, takže se prodejní úspěch nekonal. Druhý díl už česky nevyšel a nejspíš ani nevyjde.

 

Už v únoru 2017 si ale na vedoucí pozici v rámci vydavatelství pomyslela jiná hra, další euroherní triptych jménem Great Western Trail. Náročná strategie o honácích dobytka v Severní Americe si od nás vysloužila velmi dobré hodnocení, a to díky šikovné kombinaci oblíbených mechanismů (prvky deckbuildingu, pohybu po mapě, budování enginu), které spolu dobře hrály dohromady. V ČR se hra dokonce dočkala ocenění Hvězda Hrajeme.cz za rok 2017.

 

Jenže GWT si svoji vládu dlouho neužil, to nejlepší čekalo za rohem. V květnu 2017 i k nám konečně dorazil dlouho očekávaný hit Mars: Teraformace. Dle našeho názoru je to jedna ze 3 nejlepších her, které od MINDOKu kdy vyšly. Z nesmírně návykové záležitosti se stal bestseller, který pořád jede ve vysokém tempu, k čemuž přispěla už čtyři vydaná rozšíření (Předehru řadíme k jednomu z nejlepších rozšíření, která se v ČR objevila), páté je na cestě a vyjde ještě letos. Mars byl a je prostě pořádná trefa do černého!

 

U vydavatelství, které si udělalo jméno výbornými rodinnými hrami, se po necelém roce našel náhradník za famózní Mars. Byla jím v březnu 2018 malebná abstraktka Azul, která nadchla spoustu náročných i rekreačních hráčů, odnesla si ocenění Spiel des Jahres, ovládla kategorii Rodinné hry v anketě Golden Geek Awards a v ČR bez problémů vyprodala první náklad. A já se tomu nedivím, krásné provedení hry spolu s dobře ubíhajícími partiemi bodovalo i u mě, velkou devizou hry je i její přístupnost. Prostě dobrá kombinace všech faktorů potřebných pro úspěšnou rodinnou deskovku.

 

Od rodinného Azulu putovalo v říjnu 2018 žezlo k náročné eurovce z pera Vladimíra Suchého, Podmořským městům. Jedna z nejobletovanějších her loňského Essen SPIELu bodovala v zahraničí, ale neztratila se ani u nás. V redakci jsme se nadchli pro její inovativní mechanismus umisťování dělníků kombinovaný s hraním akčních karet a do sytosti si užívali i budování enginu. Na eurovku se Podmořská města oblékla do velmi přitažlivého kabátku, nezbývalo tedy prakticky nic, co bychom hře vytkli. A to my navíc ani nechtěli, hra nás baví jako málokterá jiná.

 

V prosinci 2018 došlo k překonání dalšího milníku v historii MINDOKu, když vyšla pohádková příběhovka s figurkami Plyšová hlídka (preview). Hráči v rolích plyšových zvířátek brání sny malé holčičky před útoky nočních můr, při postupu příběhem se na každé stránce knížky objeví nová herní mapa se specifickými pravidly. Inovativní rodinka z žánru kooperativního rpg je další důkaz, že se český trh vyvíjí a že i tradičně konzervativní vydavatelství se nebojí přinést neobvyklé hry s vyšší cenovkou.

A co bude dál? Ještě letos na podzim přijde vetřelčí opus Nemesis (preview), obrovská kickstarterovka, ve které se jednotlivci budou snažit zachránit si holý krk na lodi napadené mimozemským organismem. Hutná atmosférická řežba, to my rádi, takže už se těšíme, až se nám Alien, pardon, tedy Nemesis, dostane do rukou. Není pochyb o tom, že si tenhle obr sebevědomě urve pozici lídra portfolia MINDOKu.

Na závěr bych chtěl složit poctu některým starším kouskům, které se do regulérního výčtu nevešly. Čestnou zmínku si určitě zaslouží Agricola z roku 2007 a novější verze Chvátilova civilizačního eposu Through the Ages z roku 2009.

Preferujete od MINDOKu hry z jejich tradiční domény, euroher? Nebo upřednostníte raději některou z rodinných her? Které hry ve vaší sbírce mají logo tohoto vydavatelství?