Robert Louis Stevenson, Ostrov pokladů

Příběhy pirátů
Autoři Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen, Daniele Tascini
Časová náročnost 30 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 2 730. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, kooperativní hra, programování akcí

Pirátské řemeslo není žádný med, věčně rozhoupaný žaludek, nedostatek vitamínu C, nepříliš přátelské uvítání v přístavech a k tomu pouze pánská společnost. Přesto se tohle téma těší velké oblibě ve světě zábavy či třeba politiky. Nový přírůstek do stáje MINDOKu se také veze na vlně romantických představ o tomto loupeživém a krvavém řemeslu.

Při tvorbě Příběhů pirátů se dala dohromady autorská skupinka dvou Dánů, Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen, kteří zatím mají skromné portfolio, spolupráci si vyzkoušeli už na hrách Frogriders a Shaky Manor, se zkušeným a velmi úspěšným Italem Danielem Tascinim (Marco Polo, Tzolk’in, Teotihuacan). Výsledkem jejich snažení je inovativní worker placement s příběhem. Ale nepředbíhejme, nejprve si projdeme formality.

Příběhy pirátů jsou kooperativní hra pro dva až čtyři bukanýry, která se odehrává v reálném čase. Ano, tušíte správně, ke hře je potřeba appka. Ale než ji kvůli tomu šmahem odsoudíte, vydržte ještě pár řádků, hra si to zaslouží.

Umisťování dělníků už jsme viděli leckde, piráti na to naštěstí jdou šikovně. Dělníky totiž představují přesýpací hodiny (jedny na hráče), které vkládáte do otvorů v pirátské lodi. Tu musíte nejprve složit a na stole pak vypadá opravdu impozantně, otáčí se dokola a kolem ní se rozkládá kartonové moře s celkem šesti sektory. Do sektorů se před každou partií přidají lícem dolů karty, které poté tvoří výzvy pro danou partii. V lodi je v základu (resp. na začátku kampaně, ale pšššt) celkem deset otvorů symbolizujících akce, které vaši piráti provádí.

Primární akce jsou Plachta (upravuje rychlost lodi), Kormidlo (mění směr, kterým loď pluje), Strážní koš (umožňuje nahlížet do karet v sektorech), Opravy (odstraňuje zátky symbolizující nedostupnost akce z otvorů), Nabít děla (děla na bocích lodi se tím připraví na střelbu) a Pal! (výstřel z děl). Pro některé partie mohou přibýt ještě další akce, ale nebudu raději prozrazovat nic víc. Před započetím partie si ještě nakliknete tu správnou kapitolu v appce, počet hráčů, obtížnost a můžete se vrhnout do akce.

Čas běží, co teď? Záleží na cíli kapitoly. Máte se ubránit útoku lodí a neztroskotat na útesech? Nabijte děla, ze strážního koše odhalte, kde se lodě a útesy nachází, správně natočte loď a nasolte je pořádnou dávkou železa v kulovém balení! Nebo tentokrát vaše posádka prahne po penězích? Tak to si zjistěte, na kterých kartách v okolí lodi se nachází ta nejtučnější kořist, a potom se s písní na rtech vydejte tím správným směrem, abyste si nazpět odnesli dublony nebohých neozbrojených obchodníků. Kapitoly jsou pospojované do delší kampaně, která má vlastní ucelený příběh. Variabilita jednotlivých kapitol je skvělá, s každým novým otevřeným balíčkem přijde něco nového. Zvládnuté kapitoly můžete jet až do omrzení znovu, zvyšovat obtížnost, měnit počet hráčů a překonávat svá minulá skóre (appka si je pamatuje).

Největší devizou a zároveň prokletím Příběhů pirátů je hra v reálném čase. Vaši dělníci mohou splnit zadaný úkol, až když se přesype všechen písek v konkrétních hodinách. To způsobuje napjaté situace, které z hráčů ždímou maximum, co v nich je, což vyvolává celou škálu emocí okolo stolu. Stále ale jde o rodinnou hru, takže to nejhorší, co se může stát, je opakování kapitoly. Jenže pro soutěživé může i to znamenat až příliš velký stres. Doporučuji tedy nebrat partie příliš vážně, aby přemíra rozhorlení nezničila zážitek.

Pak budete velmi mile překvapeni, jak dobře hra funguje. Výběr akcí a domlouvání s ostatními je zábava, občas se úplně nepochopíte, ale na běžnou obtížnost hra pár neefektivních tahů odpustí. Appka dávkuje různá překvapení, musíte tedy občas reagovat na nové podmínky ve hře. Variabilita jednotlivých kapitol je jednoduše skvělá a nutí vás nacházet stále nové postupy vedoucí k úspěchu. Kromě menší drobnosti (viz níže) nelze říct ani slovo proti appce, která v podstatě funguje jako časomíra s hezkou grafikou a průvodce kampaní. I díky tomu má hra přesah, což by jí mohlo pomoct zaujmout dnešní mládež, které bude interaktivita hry připadat cool.

Na hře mě mrzelo jen pár drobností: horší provedení strážního koše (což vyřeší pár kapek lepidla), nutnost sledovat appku, která občas něco zahlásí (při ponoření do hry snadno minete, že vám něco hlásila) a zmíněnou hektičnost při partii, která nemusí každému vyhovovat. Naopak, zpracování Příběhů pirátů je moc hezké, grafika je pohledná (nicméně asi vás úplně nenadchne) a hlavní mechanismus opravdu nápaditý. Hra navíc zaškrtne hned několik políček z požadavků na úspěšnou rodinnou hru: je svižná, lehko naučitelná a staví na spolupráci a komunikaci. Vlastně nevím, co víc bych od rodinné hry potřeboval, resp. co Příběhům pirátů chybí.

Kooperativní plavba na pirátské lodi pobaví nenáročné hráče i zkušené matadory, kteří si rádi střihnou hektický závod s časem.