Toho odpoledne král vystoupal na nejvyšší věž v celé říši. Cesta mu trvala celou hodinu, a když se konečně opřel o zábradlí, byl zbrocený potem a ztěžka dýchal. Přesto jeho zraku neunikl čilý ruch, jenž pod ním panoval. Svalnatí nádeníci táhli obrovité kameny a zruční řemeslníci a stavitelé z nich vytvářeli úžasné monumenty. Sedláci se rozháněli kosami, neboť byl čas sklizně. V kasárnách neúnavně cvičili jeho nejlepší bojovníci. A tehdy se usmál, neboť pochopil, že dílo, jež započal, jest dobré.

Hadara
Autor Benjamin Schwer
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 45–60 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Rok vydání 2019
Pořadí na BoardGameGeeku 2 702. (celkově)
Mechanismy Sbírání sad, draft, simultánní akce hráčů

Civilizačních euroher není nikdy dost, řekl si německý designér Benjamin Schwer a rozhodl se vytvořit další. Z dílny tohoto autora už vyšla řada her, jmenujme například Yeti, Crowns nebo Livingstone. Nyní na český trh přichází Hadara, jednoduché karetní euro, které má ale rozhodně co nabídnout i náročným hráčům.

V Hadaře se ocitnete v roli panovníka antické, zvířetem symbolizované civilizace, jehož cílem je pozvednout svoji říši k nebesům. Konkrétněji řečeno, nahrát víc vítězných bodů než ostatní. Na začátku nafasujete desku své civilizace, na níž si nastavíte počáteční hodnoty zemědělství, kultury, vojenské síly a ekonomiky, a k tomu pár žetonků. Doprostřed stolu umístíte hrací plán skládající se z pěti částí a kolečka s erby vašich zvířat, které ukazují na jednotlivá políčka na karty. Na každé z nich potom nachystáte karty jedné kategorie, rozdáte si počáteční peníze a hra může začít.

V každém kole si doberete dvě karty podle toho, kam ukazuje vaše zvířátko – na jedné hromadě jsou ekonomické karty, na další zemědělské a podobně. Z těch dvou karet si, podobně jako v 7 divech (se kterými najdete víc společných prvků), jednu vyberete a druhou zahodíte na odkládací balíček dané hromádky, odkud se karty v další fázi rovněž dají odebírat. Vybranou kartu buď prachsprostě prodáte, nebo si ji postavíte, čímž rozvinete svou říši.

Většina karet má na sobě ikonky zemědělství, ekonomiky, vojenství a podobně. Už jste asi uhodli, že kolem těchto atributů se Hadara točí, a za každou odpovídající ikonku si je vylepšujete. Každý atribut plní jinou roli. Zemědělství vám umožňuje vlastnit více karet, ekonomika vám mezi koly vydělává peníze, vojenství umožňuje zabírat kolonie a kultura stavět sochy. Kromě toho jsou zde ještě fialové karty, které posouvají různé atributy, a především nabízejí speciální schopnosti.

Základní strategie je tedy prostá. Potřebujete zemědělství, abyste utáhli rozkvět svého impéria, a ekonomiku, aby tu legraci měl kdo platit. Kulturu a vojenskou sílu pak přetavíte ve vítězné body. Jakmile dosáhnete určitého množství kultury, můžete postavit sochu, která vám nahraje skóre a dá ještě malý bonus navíc. A až máte dostatečnou armádu, můžete vyplenit nebo ovládnout blízké kolonie, což vám kromě bodů poskytne i peníze či rozvoj. Vítězné body získáváte také za samotné karty (často se rozhodujete, zda vzít účinnější a méně obodovanou kartu, nebo naopak) a za tzv. pečetě, které si občas koupíte a ony vám na konci hry obodují jeden z atributů nebo sady různobarevných karet.

Strategických možností je tedy celá řada. Od začátku se lze rozhodnout, zda nějaký aspekt úplně vypustíte a jak moc se budete specializovat, přičemž během hry svou taktiku měníte podle svých možností. Nad každou kartou se dá přemýšlet, často vás honí nedostatek peněz či nekvalitní zemědělství, na jehož produkt by si ani motýle nesedl. Vyhrává se ale body, takže nemůžete vynechat ani armádu či kulturu. Na své si v tomto ohledu přijde i velezkušený stratég, ale protože pravidla pochopí i malé dítě, klidně lze tuto hru označit za rodinnou.

Snad nejsilnější stránkou Hadary je její tempo. Tím, že naprostou většinu kroků provádí hráči zároveň, nemusíte skoro nikdy čekat, a když, tak skutečně minutku. V tomto hra opět připomíná zmíněných 7 divů světa. Zároveň se k ní vejde až pět lidí, což je také fajn a menší párty si tak klidně můžete jednou partičkou proložit.

Hra je euroidní také v tom, že neklade žádný velký důraz na téma. Jasně, budujete civilizaci, ale jestli Persii, Egypt nebo co, toho si vlastně ani nevšimnete. Dílky, mechanismy a vlastně skoro všechno je zde abstraktní. Vůbec mi to ale nevadilo, protože nedostatek s pozadím propojených prvků bohatě vynahrazuje grafika.

Ta se moc povedla. Veškeré komponenty jsou pestrobarevné a líbivé, ale největší radost budete mít z karet, které jsou ozdobeny pěknými obrázky zachycujícími momenty ze života prapůvodních civilizací. Uvidíte tak Asiaty obdělávající rýžové pole, příslušníky kmene Zulu na válečné stezce či indiány. Kdyby se vám tak náhodou stalo, že musíte minutku čekat, budete se bavit jen jejich prohlížením.

Jediné, co od Hadary nelze úplně očekávat, je přehršel originality. Kromě zmíněných 7 divů vám připomene pár dalších her (třeba Splendor). Většinu mechanismů jsme již někde viděli. Ale upřímně, komu to vadí? Jsou totiž smíchány tak dobře, že si užijete každou partii. Hadara možná není epická figurkovka ani nejpropracovanější civilizační hra na světě, ale pokud vám nevadí zmíněná abstraktnost, jsem si jistý, že vám nebude roky ležet ve skříni, ale často půjde na stůl. Třeba až vás příště navštíví kamarádi.

Klasické abstraktní euro exceluje v dynamice a zábavnosti a nabízí zajímavý mix mechanismů.