Již před 2000 lety, dávno před civilizací Inků, existovaly na západě Jižní Ameriky kulturně vysoce rozvinuté říše původních obyvatel. Tyto říše časem zanikly; přišly nové kmeny, převzaly kulturu upadajících národů a prosperovaly. Ale i ony časem zeslábly a musely se sklonit před novými, mocnějšími kmeny. Nakonec na jeviště dějin vstoupili v 15. století Inkové. Podmanili si všechny konkurenční kmeny a založili obrovskou říši, jež sahala od dnešního Ekvádoru až do středu dnešního Chile.

Catan: Říše Inků
Autoři Klaus Teuber, Benjamin Teuber
Počet hráčů 3–4 hráči
Časová náročnost 90 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku 6 077. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, správa karet na ruce, budování sítí, obchodování

Legenda, herní klasika, hra pro začátečníky, to a mnohem víc jsou Osadníci z Katanu (nyní nazývána Catan). Jedna ze stálic vydavatelství Albi nyní přichází v novém kabátu. Nebo spíš peří.

Catan: Říše Inků jsou novou variací na „staré“ osadníky pro 3–4 hráče. Nám všem důvěrně známý herní princip „hoď a získej“ je zachován. Po hodu kostkami obdrží hráč suroviny z polí, se kterými sousedí jeho vesnice či města. Ve svém tahu mohou hráči smlouvat a směňovat, stavět či kupovat akční karty. Zůstávají zachováni i zloději (protentokrát v doprovodu lamy), kteří se aktivují po hodu čísla 7, a fungují úplně stejně – pole je zablokované a nelze z něj získávat suroviny. Navíc jeden z poškozených hráčů přijde o kartu ve prospěch hráče, který sedmičku hodil. Ti, kteří mají více než 7 karet na ruce, musí polovinu odhodit.

Zde shodná část končí. Některé suroviny prošly tematickou změnou, takže se z obilí staly brambory a ovce se přetransformovaly v lamy. Dřevo, kámen a hlína zůstávají. Kromě surovin jsou ve hře nově i zdroje. Ty se dají získávat a směňovat mezi hráči stejně jako suroviny (padne-li číslo na poli příslušné krajiny). Koka, peří či ryby jsou dostupné pouze na na okraji mapy. Jejich výhoda spočívá ve výhodnější směně – za 2 stejné karty zdrojů si hráč může vzít libovolnou kartu zdroje či surovin, za 3 rozdílné karty zdrojů si pak hráč může vzít 2 karty surovin či zdrojů z banku v libovolné kombinaci.

Další novinkou je zánik kmene. Začnete hrát, za každou postavenou vesnici či město si na svou desku kmene přidáte 1 žeton rozvoje a ve chvíli, kdy jich nasbíráte určitý počet, váš kmen zanikne. Cesty se rozpadnou v prach a vesnice a města zarostou houštím. Poté si vyberete místo, kam umístíte svou novou vesnici, a začnete budovat od začátku. Zaniklá města a vesnice (překrytá žetonky houštin) vám však stále přináší suroviny. Nejspíš si říkáte, že pokud jsou na herním plánu jak zaniklé, tak nové vesnice a města, brzy nebude k hnutí. A máte pravdu. Ovšem zaniklá města i vesnice mohou být přestaveny kterýmkoli hráčem na město/vesnici jeho barvy. Hráč zaplatí stejné suroviny, jako by chtěl postavit běžnou vesnici, odstraní zarostlou vesnici z mapy a nahradí ji svojí.

Tento princip (podobný úpadku národů ve Smallworldu) vnáší do hry novou dynamiku. Hra se stává strategičtější, hráči si musí dobře promyslet, kde vybudují své vesnice, aby si poté sami nepřekáželi, zda se jim vyplatí krom surovin získávat i zdroje a tak dále. Zároveň je výhodné přestavovat vesnice zaniklých civilizací a to hned z několika důvodů. Jednak je na mapě málo prostoru (zejména ke konci hry), jednak jde obvykle o výhodná místa (ačkoli je statistika potvora, vesnice na rozhraní čísel 2, 3, 12 nejspíš nebude pro hráče velkým přínosem), a samozřejmě tím omezíte příjem surovin a zdrojů některého z vašich soupeřů.

Hráči mohou v průběhu hry získat na svou stranu jednu ze dvou výhod – ocenění nejdelší cesta a největší vojsko. Ta v původním Catanu přinášela jejich držiteli vítězné body, v Říši Inků poskytují výhody – buď lepší směnu (2 jakékoli karty za 1 kartu z banku) či přemístění figurky zloděje a získání karty suroviny/zdroje. Nezískáte přes ně ale žádné body.

Drobnou změnu prodělaly i akční karty. Ty jsou označeny čísly 1 a 2. Aby všechny karty nebyly vykoupeny a využity příliš brzo, smí hráči kupovat karty označené číslem 2 až ve chvíli, kdy každému hráči zanikla alespoň jedna civilizace. Mezi kartami nejsou žádné, které by přidávaly vítězné body, což snižuje podíl náhody (za mě rozhodně plus). Karty bojovníků krom běžného efektu (přesun zloděje a získání karty) navíc zvyšují o 1 limit počtu karet při zlodějském „přepadení”.

Grafické zpracování je zdařilé, vnitřek krabice vypadá jako incké stavby, karty surovin a zdrojů se drží klasického katanovského stylu. Pole herní desky jsou vesměs přehledná, ačkoli jsou ve hře tři typy zelených polí – lesy, džungle a louka s lamami. Malinko mě mrzí, že pokud má hráč i hru Osadníci z Katanu, karty zdrojů a surovin mají jiné rubové strany, takže obě verze nejdou sloučit.

Catan: Říše Inků je příjemným oživením zaběhlé značky. Hra dostala šmrnc, je víc agresivní, hráči se mohou více ovlivňovat. Navíc po celou dobu hry znáte počet vítězných bodů vašich soupeřů. Dále díky rozdělení balíčku akčních karet na 1 a 2 můžete počítat s rozložením akčních karet – v každé polovině balíčku jsou karty bojovníků + 3 karty typu Pokrok, což umožňuje lepší plánování. Zdroje, jejichž směna s bankem je lacinější než směna surovin, částečně řeší nešvar „nepadá mi číslo, nic nemám a tudíž s tím nemohu nic dělat“. Co mě osobně zklamalo, je, že zdroje nejsou k ničemu jinému než k výměně za suroviny. Nic si za ně přímo nepostavíte, neposkytnou vám žádnou další výhodu, nejsou s nimi propojeny žádné akční karty, prostě nic. Tady vidím potenciál pro další rozšíření a snad se jej dočkáme, protože Říše Inků je vskutku povedená hra. Zároveň by rozšíření mohlo zahýbat s počtem hráčů, protože 3–4 hráči není zrovna variabilní rozpětí.

Pokud znáte „starou“ variantu hry, do Říše Inků se velmi rychle dostanete, a pokud ne, kromě pravidel je v krabici i almanach, pomocí kterého snadno dohledáte odpověď na vaše dotazy. Osadníky z Katanu mám ráda, je to taková pohoda pro všechny (začátečníky, rodiny, ale i zkušené hráče, kteří si chtějí odpočinout od her typu Twilight Imperium či Lords of Hellas). Catan: Říše Inků je dle mého názoru vylepšenou verzí, která má rozhodně potenciál a doufám, že se z něj nestane jen slepá herní větev.

Catan: Říše Inků vnesl svěží vítr do her z ostrova Catan. Ačkoli zaměstná jen 3–4 hráče, stále je přístupný široké deskoherní veřejnosti a zároveň potěší svou strategičností a o trošku menším podílem náhody.