V prvním díle našeho nového seriálu jsme se zaměřili na deskoherní portfolio vydavatelství Albi a snažili jsme se v něm vypátrat největší tahouny. Hledali jsme tzv. vlajkové lodi, tedy hry, které ve své době byly rodinným stříbrem vydavatelství. Tak jako největší loď ve flotile, září i vlajkové lodi jako jasné hvězdy mezi ostatními kusy.

Jako další přišlo na řadu vydavatelství Blackfire. Historii jeho vlajkových lodí začneme tentokrát v roce 2013. Konkurenti tehdy bodovali s více či méně propracovanými eury, kdežto v Blackfire v listopadu přivedli na trh něco hodně jiného, scénářové one-vs-all rpg Descent. I v dalších letech se portfolio Blackfire skládalo z velké části z ameritrashových kousků, náročných a na licencích založených hrách, čímž se vždy lišilo od ostatních českých vydavatelství. Až v poslední době s podobnými hrami (figurkovky, kickstarterovky) vyrukovaly i ostatní firmy.

Budoucnost Blackfire zatím vypadá více než růžově, firmu (vč. německé a rumunské sestry) totiž koupil obr Asmodee, a my se podle dostupných informací můžeme těšit na více her podle licencí (Bloodborne, God of War, …). Seznam vlajkovek jsem probíral s Michalem Ekrtem.

_

Takže Descent a rok 2013… Rpg bylo v té době na trhu tak málo, že příznivci her s příběhy a rozvojem postav si spíše vytvářeli vlastní dobrodružství v rámci světa AD&D (případně u nás Dračí Doupě), než že by mohli vybírat z různých deskovek (alespoň ne v češtině). Když v tom přišla ta obří krabice s nádhernými figurkami, spoustou mapových dílků, kartiček a dalších komponent. No a Descent baví dodnes, v češtině vyšlo rozšíření Labyrint zkázy a nedávno i nová edice s materiálem navíc a doprovodnou appkou, která z něj dělá full kooperačku.

_

V pozici vlajkové lodi vydavatelství Descent vydržel opravdu dlouho, až o téměř tři roky později, v březnu 2016, dorazil Eldritch Horror, kooperativka až pro osm hráčů z lovecraftovského univerza. Nesmírně obtížný bratříček legendárního Arkham Horroru po nás chtěl zachránit svět od prastarého zla a vyprávěl nám u toho mrazivé příběhy. Před rokem se dočkal lokalizovaného rozšíření, po světě ale koluje v anglické verzi bezpočet dalších přídavků. V redakci se k Eldritchi občas s chutí vracíme (hlavně tehdy, když chceme hrát lovecraftovku bez appky).

_

Ani ne půl roku se Eldritch vyhříval na špici flotily od Blackfire, jenže v červenci 2016 se dostavila návštěva z daleké, předaleké galaxie, monstrózní Star Wars: Rebelie. Asymetrický hon mezi hrstkou Rebelů a početným Impériem má parametry celovečerního filmu, ale ty zážitky, které dopřává, ty stojí za všechen čas. Ještě pořád se hádáme, zda je lepší hrát ve dvou nebo ve čtyřech, ale na jednom se shodneme – tohle prostě byla a je bomba!

_

Až téměř o rok později, v červnu 2017, přišel nástupce, který si připnul odznáček pro lídra celého balíku. I když se sesazením SW: Rebelie osobně nesouhlasím, následovníkem se stala frenetická zombíkovská řežba Zombicide. Nutno uznat, že hra je přístupná, svižná a figurky vypadají hezky, takže vlastně proč ne. Jen jí prostě trochu chybí ten pocit epičnosti.

_

Zombicide se ovšem na výsluní nevyhříval dlouho, ještě téhož roku na podzim, v říjnu 2017 jsme totiž dostali nabídku, která se neodmítá, však kdo by chtěl jít spát s rybami? Kmotr od slovutného Erica M. Langa nám přinesl deskoherní verzi vedení mafiánského podniku, ve kterém nechybělo čištění čtvrtí od konkurenčních gangů stejně jako vybírání výpalného z různých provozoven. Silně konfliktní hra plná zvratů fungovala velmi dobře z hlediska mechanismů a nádherné figurky jen umocnily kvalitu zážitku.

_

Zombicide ani Kmotra bych ale neoznačil za obří kousky, byly to velké hry, ale rozměrů SW: Rebelie prostě nedosahovaly (i když obsahu v nich je bohatě). I v Blackfire určitě toužili po další krabici velikosti domečku pro kočku, takže se rozhodli přinést lokalizovanou verzi hororové pařby využívající aplikaci, Panství hrůzy. Stalo se tak v březnu 2018 a byl to ultimátní argument pro všechny, kdo si v té době ještě troufali říci, že český deskoherní trh není dostatečně zralý na takové obry. Jenže on byl, je a bude, Panství měla prodejní úspěch, a rozhodně zaslouženě, appka skvěle fungovala a umožnila plně kooperativní režim (v první edici hry šlo o semikooperativku), scénáře jsou různorodé a hra žije doteď. Letos přijde první lokalizované rozšíření.

_

Co by to muselo být za nářez, aby byl hoden sesadit z trůnu Panství? Odpověď zní Rising Sun! A zase v tom má prsty Eric M. Lang. Válečný výlet do feudálního Japonska pěkně zacinkal na Kickstarteru a my jsme už během kampaně věděli, že dorazí i do ČR a bude umět naši řeč. Čekání se vyplatilo, hra je skvělá, letos jsme se dočkali i dvou rozšíření a další je na cestě (dojmy a hlavně fotogalerie již brzy). I díky Rising Sunu se otevřela otázka, zda backovat hry na Kickstarteru, když se i takového hitu dočkáme v češtině, zvlášť v situaci, kdy nám z KS kampaně chybí jen malá část obsahu. Ať tak či tak, nic to nemění na kvalitách Rising Sunu, který si korunku pro hvězdu vydavatelství nesl od dubna 2018.

_

A dostáváme se do finále. Hra, která se na skladě Blackfire za zvuků blasterů a mezihvězdného pohonu objevila v listopadu 2018, zastiňuje drtivou většinu her na českém trhu, až do května neměla soupeře a teď se jí může rovnat jen Gloomhaven. Však už víte, o čem je řeč. Král sám, Twilight Imperium, dorazil ve čtvrté edici a od jeho příchodu už nic není jako dřív. Kdo by si předtím pomyslel, že si s chutí zahrajeme osmihodinovou partii, na jejímž konci budou spokojení jak vítězové, tak i poražení, a všichni zúčastnění budou okamžitě domlouvat opakování tohoto zážitku? My tedy ne, na to jsme moc staří skeptici. Jenže ono to tak bylo. A pak znovu, a znovu. TI4 je prostě modla a každý náročný hráč může vyzkoušení téhle hry přirovnat k pouti do Mekky. Aspoň jednou za život prostě musíte okusit, co na tom všichni vidí!

Uběhlo více než půl roku, vlajku Blackfire sebevědomě nese Twilight Imperium a dělá tak čest svým předchůdcům, kteří pomáhali budovat český deskoherní trh. A na koho nezbylo místo, která hra vyšla v době, kdy vládl některý z titánů? Zmínku zaslouží třeba vynikající, ale nedoceněný realtimový zážitek XCOM, prodejní neúspěch, ale jinak po čertech dobrá hra T.I.M.E Stories, hororové Běsnění Drákuly, skvělý a zábavný semikoop DOOM nebo parádní rodinná záležitost Dice Forge, držitel titulu Hvězda Hrajeme.cz 2018. Z poslední doby nás hodně bavila ještě Modrá laguna.

Je otázka, zda vůbec něco může TI4 sesadit dříve, než se vyprodá celá první várka. Nejspíš ne, ale kdyby v naší galaxii nepřistála taková olbřímí věc, byla by pro letošek jedna z vlajkovek novinka Pán Prstenů: Putování po Středozemi, u kterého jsme nechali pořádnou porci času. Ve zbytku roku by ho možná vystřídal chystaný kus ze světa Hvězdných válek – Star Wars: Vnější okraj (preview již brzy) a potom třeba nedávno oznámený God of War, deskoherní adaptace hitu z Playstation 4.

Která z vlajkovek od Blackfire zdobí vaši sbírku?