V pasti
Autoři Jan Březina, Martin Hrabálek, Michal Požárek
Počet hráčů 4–8 hráčů
Časová náročnost 30–45 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 86. (party hry, 2 260. (celkově)
Mechanismy Party hra, hra se slovy, nápovědy

V pasti je původní česká hra, kterou u nás sice vydává MINDOK, ale kořeny má paradoxně v jiném vydavatelství. Kluci z REXher, Martin Hrabálek (Aneken) a Michal Požárek (Eyron) a jeden ze spoluautorů pitominky Čtveráček, Jan Březina (Bříza), se totiž dali dohromady a přinesli nám novou variaci na Krycí jména. Čím se liší od vládce kategorie a jeho vyzyvatele, Decrypta?

Prvním rozdílem, kterého si všimnete, je odění hry do fantasy hávu a snaha o „zhmotnění“ party hry do něčeho, co vzdáleně připomíná dungeon crawlery. Místo prostého odkrývání/zakrývání kartiček tak průběh hry vidíte na stole před sebou, což působí jako svěží prvek. Tím dalším zajímavým prvkem je přidání zákeřnosti stylu „take that” (článek o herních mechanismech), která je vlastně pro hry od REXher typická. A ona nakonec není na škodu ani ve slovní hře. Ale teď trochu předbíhám, takže pojďme začít od začátku.

V pasti je party hra, ve které si hráči ve dvou týmech dávají nápovědy ke klíčovým slovům, která musí zbytek týmu uhádnout. Potud hra odpovídá tradičnímu pojetí této kategorie. Jenže to není zdaleka vše, fantasy háv už jsem zmiňoval, dalšími prvky, které se snaží dodat hře méně abstraktní vyznění, jsou pohyb po mapě mezi místnostmi a souboj s finální příšerou. Takovou originalitu cením, klíčový prvek se ale skrývá jinde. Kluci totiž vymysleli ještě jeden mechanismus, který je největší zbraní hry v boji o srdce hráčů. Více k němu napoví anglický výraz hry, Trapwords. Aby se druhý tým nenudil, dostane kartičku s hádaným slovem (ještě před napovídačem), a s kartičkou v ruce sepíše na papír nástražná slova, která napovídající hráč z prvního týmu nesmí použít. Tato slova se ale napovídač nikdy nedozví, takže musí odhadovat, co je na papíře soupeřů napsáno. Když se ale do některého ze slov trefí, tzn. použije ho při svém napovídání, je průšvih. Tehdy totiž „sklapne past“ a hádající tým z tohoto kola odchází s nepořízenou!

Díky tomu se před vámi otevře krásný prostor pro spekulace, vymýšlení a odhadování napovídače soupeřů (napovídající hráč se každé kolo mění), který tvoří jádro zábavy celé hry. Jak někoho nachytat? Sepsat ty nejočividnější slova? Nebo se pokusit nastražit past nějakým šikovným slůvkem, pomocí kterého by se dala nejjasnější varianta opsat? Týmová práce při vymýšlení pastí všechny moc bavila, stejně jako když se jednotlivec snažil obskurně popisovat dané slovo, aby se vyhnul pastím od soupeřů.

Na hře mě taky potěšilo, že se tvůrci hodně snažili přinést co nejvíc ozvláštňujících prvků. Tak třeba finální příšery. Ve hře je jich více a liší se specifickými pravidly, která při jejich překonávání musíte dodržovat (např. troll omezí počet slov, která může napovídač říct, nebo upír způsobí, že i hádající hráči mohou spustit nastražená slova). Navíc má každá příšera dvě úrovně obtížnosti, mezi kterými můžete volit, což umožňuje upravit obtížnost hry podle publika. Díky příšerám tedy můžete různě variovat finiš partie. V průběhu hry se jako kořenící prvek používají kletby, které jsou nastražené v místnostech a ovlivní vždy jeden tah po svém odhalení (tzn. příchodu figurky týmu do místnosti). Tady se autoři taky vyřádili, takže napovídač například musí dělat ozvěnu sám sobě, říct nápovědy na jeden nádech apod.

I přes poměrně velkou porci specifických prvků je V pasti v jádru jednoduchá a přístupná hra, což je podle mě u party kousku naprosto správné. Tahy dobře ubíhají, při vymýšlení pastiček se pobavíte v týmu, při napovídání si příjemně zavaříte mozek a při hádání si zase vyťukáte díru do čela, když se budete divit, co se vám váš napovídač snaží sdělit. A pocit zadostiučinění, když soupeřův napovídač spadne do vaší pasti, ten se prostě neomrzí.

Pro někoho může být u hry její fantasy vzezření odrazující, ale není problém jim vysvětlit, že jde jen o vizuál hry a pokud z nějakého důvodu nemají chuť na fantasy téma, lze používat sadu slov bez fantasy nádechu. Vkládání kartiček se slovy do speciálního držáku ve tvaru knihy mi přišlo lehce neergonomické. Někdo by také mohl namítnout, že se hra hodně podobá Decryptu.

Za mě ale mají zmíněné mínusy jen malou váhu a bez problému jsou převálcovány všemi pozitivy, které hra má. Líbilo se mi vymýšlení pastí, nové nápady, které se autorům povedlo výborně zapracovat a uvést do provozu, krásné provedení hry a variabilita plynoucí z několika kleteb, místností a finálních příšer. Dobře byl taky vymyšlen „urychlovač“, tedy pohyb finální příšery směrem k vám ve chvíli, kdy se oběma týmům nepodařilo uhodnout klíčová slova. Jako velmi kvalitní hodnotím provedení hry, grafika se povedla náramně, čímž V pasti přináší závan tématu do jinak hodně abstraktní kategorie her. Součástí balení jsou i kartonové siluety příšer a pořádně tlustý štůček zapisovacích archů, které jsou šikovně vymyšleny pro použití v jednotlivých kolech. Díky tomu hra působí opravdu poctivě a neodbytě. Nejdůležitější ale je, že se příjemně hraje a baví lidi bez rozdílu.

V českých luzích a hájích vznikla další výborná party hra, která pobaví nehráče, rodinu, ale nejspíš se bude líbit i hráčským skupinkám. Spousta inovativních prvků dělá z V pasti adepta na zařazení do vašeho portfolia.