Příběhy o dracích přitahují pozornost už pěknou řádku let. Uvědomila si to i Petra Machová, jejíž debut dostal název Dračí město. Ve skutečnosti je to ovšem s těmi bájnými stvořeními v knize trochu složitější.

Dračí město je na knižních pultech již nějaký ten pátek, a proto už si na něj můžete dohledat řadů recenzí a kritik. Názory na knihu jsou opravdu rozporuplné. Jedni ji zatracují jako naprostý odpad, druzí ji vynášejí do nebe. Pro knihu může být i negativní recenze slušnou reklamou. Někteří čtenáři si totiž chtějí na vlastní kůži ověřit, jestli je kniha opravdu tak špatná. Hodnocení je ovšem vždycky jen subjektivním názorem daného jedince. A jak se říká – každé zboží má svého kupce.

Příběh vypráví o osmnáctileté Janě, která se po kousnutí stává ještěrem. Tato stvoření jsou potomky dávných draků, ale zachovávají si svou lidskou podobu. Jen jim trochu narostla křídla, ocas nebo zuby. Dívka se musí rychle smířit se svým novým životem. Brzy totiž potkává další ještěry a na vlastní kůži poznává jejich mocenské boje.  Jedni se chtějí schovat v podzemí a žít si tam své životy, zatímco jiní chtějí převzít vládu nad celým světem. Schyluje se k velkému konfliktu, který může mít nedozírné následky pro všechny ještěry i lidi.

Děj je ovšem daleko členitější a nabízí velice zajímavý fantastický svět, který se prolíná s tím naším. Největší město ještěrů se totiž nachází hned vedle lidské civilizace a musí tedy být značně skrýváno. Propojení těchto dvou světů mi vlastně nevadilo, i když působí trochu nepravděpodobně. Možná měla být o něco více rozvinuta myšlenka, jak se vlastně dokáže před lidským zrakem skrýt říše zcela odlišných tvorů.

V této recenzi musím zároveň i reagovat na několik kritik, které mi přijdou trochu neoprávněné. Hlavní hrdinkou je proměněná Jana a jen o chvíli později její budoucí milý Ondra. Právě na česká  jména se snesla velká vlna kritiky, i když nechápu proč. Od začátku knihy čtenář sleduje, že Jana se mění v ještěra po kousnutí jiným jedincem tohoto druhu. Proč by tedy měla mít nějaké fantasy jméno? Na této proměně a fungování obou světů vedle sebe je postavena část příběhu, takže narážky na nevhodné jméno mi přijdou zcela bezpředmětné.

Kupodivu mě neiritoval ani úvod, ve kterém čtenář poznává atmosféru v ještěřím světě. Chvílemi je rozjezd trochu pomalejší, ale to ve skoro každé knize. Následně se ovšem dávají věci do pohybu a v příběhu si užijete celou řadu soubojů, nebezpečných situací a závěrečnou dramatickou bitvu.

Děj plyne díky velkému množství akce velice rychle, boje jsou popsány poměrně působivě a zaujme i rozmanitost postav a jednotlivých druhů ještěrů. Najdeme tu například hnědé, červené, bájné zelené nebo nepřátelské černé ještěry. Tyto barvy samozřejmě vycházejí od draků, kteří jsou jejich bohy a berou je za své stvořitele.

Jestli mi něco trochu vadilo, byl to romantický vztah mezi Janou a Ondřejem, který byl chvílemi až trochu přeslazený a vyumělkovaný. Člověk si ovšem musí uvědomit, že kniha se jednoznačně řadí do žánru young adult a určena je z velké části i dívkám.

Nejlepší věcí pro spisovatele fantastiky je určitě fakt, že do svých světů prostě mohou vložit prakticky cokoliv. Nezakládají se na nějaké logičnosti. Proto je jen na autorech, kterak se svým příběhem naloží. Dračí město podle mě rozhodně není špatná kniha, přestože ji řada lidí odsoudila. Většina z nich prostě jen nesouhlasí se směrem, kterým se samotná autorka vydala.

Jedná se o debut Petry Machové, která se samozřejmě potřebuje do budoucna ještě trochu rozepsat. Na své spisovatelské kariéře má ovšem vykročeno velice dobře a pevně věřím, že si do budoucna nenechá příliš radit od internetových rádoby odborníků. Je totiž jen na ní, jakým směrem se bude říše ještěrů ubírat.

Vydal: Host, 2018

Autorka: Petra Machová

ISBN:  978-80-7577-600-6