Rising Sun: Invaze dynastií

Autor Eric M. Lang
Počet hráčů 3–6 hráčů
Časová náročnost 90–120 minut
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 54. (celkově)
Mechanismy Ovládání území, pohyb po území, různé schopnosti hráčů, boj, dražba, uzavírání spojenectví

Kickstarterový hit roku 2017, Rising Sun, nás před rokem poctil návštěvou i v české verzi. Jak je u těchto her zvykem, KS verze obsahovala pořádnou várku stretch goals ve formě dodatečného obsahu, nových klanů a spoooooustu figurek. Vydavatelství Blackfire se podařilo získat velkou část nového obsahu i pro české fandy této parádní samurajské řežby. Naštěstí pro nás, dobré zprávy chodí ve dvou, a tak se na trh dostaly rovnou dva přídavky, Nespoutaní bohové a Invaze dynastií.

Ještě než začnu s menším z nich, Nespoutanými bohy, připomeňme si, o čem je Rising Sun. Jde o výbornou figurkovku, ve které se uzavírají spojenectví, obsazují provincie ve feudálním Japonsku, uctívají bohové a taky se zhusta válčí. Hra vyniká nádherným vizuálem, šikovně vymyšleným mechanismem výběru akcí (vy+spojenec máte bonusy, ostatní jen základní efekt) a lítými bitvami o provincie s důvtipně vymyšleným vyhodnocováním boje (lze spáchat seppuku, zajímat soupeřovy figurky, najímat róniny a skládat básně o padlých, což přináší vítězné body).

Nespoutaní bohové

A právě jeden ze zmíněných aspektů, uctívání bohů, je pozměněn, resp. rozvinut v menším přídavku Nespoutaní bohové. Původně šlo při uctívání pouze o zisk jednorázového bonusu (pro nejlepšího uctívače daného boha), nyní je ve hře i figurka boha, kterou ovládá ten nejoddanější modlitebník. A když máme k dispozici figurku, šup s ní na plán, ať se pěkně činí.

V tu chvíli se před vámi naplno rozvine pointa celého rozšíření. Bohové, kromě toho, že slouží jako figurka zvyšující sílu ovládajícího hráče v dané provincii, především upravují obecná pravidla, která v Rising Sun platí. Takže třeba Hačiman způsobuje, že každý rónin najatý do bitvy má sílu 2, Amaterasu zase chrání čestné hráče, resp. jejich figurky v bitvě, které tak nemohou v konfliktu zemřít. Další bohové si pak ohýbají třeba svoji vlastní sílu, zdvojnásobují výnosy ze Sklizně nebo blokují figurky v dané provincii.

Nespoutaní bohové zvýšili lukrativitu modlení se k bohům. Původně spíše doplňková záležitost je nyní významným taktickým prvkem, který navíc mírně ulevuje hernímu plánu. Na ten sice přibudou až čtyři nové figurky bohů, ale snaha o jejich získání odčerpá ze zásobníků hráčů nejednoho mnicha.

Tato další vrstva taktiky přirozeně a nenásilně rozvíjí původní pravidla Rising Sun a představuje novou výzvu pro zkušené hráče. No a pro nováčky s ní raději chvíli počkejte. Na to, že se jedná jen o několik nových figurek (držící se kvalitativně vysokého standardu základní hry) a karet, je dopad tohoto menšího rozšíření na partii poměrně významný. Dokonce bych řekl, že měli být už v základní hře! Rising Sun s nimi totiž působí o dost kompaktněji než předtím.

Invaze dynastií

Stejně jako v Scythe, kde Invaze z dálek přinesla dvě nové frakce, i v Rising Sun se dočkáme dvou klanů, které stojí tak trochu mimo původní pětku. Klany Slunce a Měsíce jsou dokonce natolik „cizí“, že ani nemohou najímat monstra z původní hry. Místo toho mají vlastní sestavu příšer, které jsou k dispozici jenom jim.

A co nově příchozí umí? Klan Slunce je maximálně čestný a když se v jakékoliv situaci rozhoduje remíza, které se účastní a vyhraje ji, bere od ostatních vítězné body. Klan Měsíce zase oplývá nadlidskou silou, všechny jeho figurky mají sílu za dva, ale nikam (ani k bohům, ani do provincií) se jich nevejde moc, maximálně dvě.

Hra za klan Slunce není jednoduchá, je třeba hodně balancovat, nesnažit se o převahu, ale spíše o těsný stav, případně rovnou remízy, udržovat si co nejvyšší míru cti a krást soupeřům vítězné body. Díky své vlastnosti je klan Slunce poměrně žádaný spojenec. Pro hráče, kteří s Rising Sun začínají, ale nejde o dobrou volbu, užijí si ji spíše zkušenější pařani.

Klan Měsíce je oproti tomu mnohem přístupnější, silné figurky pomůžou hlavně ze začátku, v pokročilejší fázi partie je třeba si dát pozor na zajištění dostatku pohybu, aby vás nasazování figurek nezastihlo ve chvíli, kdy jej vůbec nemůžete využít. Chvílemi jsem měl pocit, že je klan Měsíce o něco silnější než ostatní klany, ale věřím, že to bylo proto, že jsem hrál proti němu 🙂

Situace při hře vypadá tak, že klan Měsíce je jeden z nejobávanějších protivníků, protože může být na spoustě míst zároveň, stačí mu v podstatě dvě figurky na provincii a hned v ní má dost těžko porazitelnou sílu. Na druhou stranu, těžko se mu soustředí na jednu klíčovou pozici a taky je náchylnější k zajmutí figurek.

Nové dynastie dorazily do Rising Sun s plnou parádou, dovedly si vlastní monstra (takže nehrozí, že by se o ta ze základní hry strhla příliš velká rvačka) a s nimi i nové karty ročních období, které přidávají další vrstvu variability do již tak košaté a různorodé hry. Jestli už jste si do sytosti užili základní hry, rozhodně zvažte další dva nové klany, vždyť jinak se v šesti hrát ani nedá! (Pozor: při hře v šesti lidech zvažte, koho máte za spoluhráče, jinak se partie může neúměrně protáhnout).

Závěr je jednoduchý a pro obě rozšíření vlastně společný. Jste-li fanda Rising Sun, jděte do rozšíření, nejprve pořiďte Nespoutané bohy a potom Invazi dynastií. Pokud jste základní hru nehráli, přijměte můj obdiv za to, že jste to dočetli až sem, a Rising Sun určitě vyzkoušejte. Vsadím se, že propadnete Cestě válečníka a pro rozšíření pak poběžíte sami.

Nespoutaní bohové přináší hodně muziky v malém balení. Uctívání božstev má konečně smysl a zhmotní vám bohy na herní desce!

Invaze dynastií je pěkný macek. Rozšíření za cenu průměrné eurovky je ale nutností pro každého fandu Rising Sun. Copak byste mohli být bez klanu Slunce a klanu Měsíce?