Stejně jako každý rok, i letos se v Janově koná trh s uměním. Nejbohatší kupci a obyvatelé celé Itálie se zde setkávají, aby ulovili ty nejlepší kousky a zvýšili tak svoji vážnost. Jenže ne každý má pro sochy a obrazy cit a do měšců se občas zatoulá i padělaný groš. Někdo si místo respektu utrhne tak leda kus ostudy. Budou o vás janovští měšťané mluvit jako o znalci, nebo jako o důvěřivém bláznovi…?

Mercado
Autor Rüdiger Dorn
V ČR distribuuje Piatnik
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 5 182. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, obchodování

Rüdiger Dorn je ověřeným deskoherním designérem, na jehož kontě už byste našli celou řadu her. V redakci nejvíc letí vynikající Istanbul, za zmínku ale jistě stojí i kousky jako Jambo, Arkadia nebo Las Vegas. Jak se podařil poslední kousek z jeho dílny?

Mercado nás zavede do světa obchodníků, snobů a hochštaplerů, do světa obrovitých aukčních síní a uměleckých artefaktů nedozírné hodnoty. Vaším cílem je kupovat obrazy, sochy a drahé parfémy tak šikovně, abyste na konci měli nejvíc vítězných bodů. Na stůl se vyloží jejich počitadlo, kartičky uměleckých děl a každý z hráčů nafasuje měšec plný mincí v několika barvách. Černé jsou falešné, což bude později problém, ale jedno po druhém.

Každá kartička má na sobě čtyři „chlívky“ v barvách hráčů – a každá má také odlišnou cenu. Jedna stojí dvě zlaté a dvě tyrkysové mince, jiná třeba kus od každé barvy. Hráč, který je na tahu, vylosuje ze svého měšce tři mince. Černé rovnou vyloží před sebe, protože kunstkšeftaři vyčuchají podraz na sto honů a rozhodně je neopijete padělkem. Zbylé mince můžete přiřazovat ke kartičkám. Pokud se vám zadaří a na konci svého kola máte u nějaké karty kompletně splněné požadavky, získáte ji a s ní i vítězné body. Pokud ne, někdo jiný může složit požadovanou cenu dřív a kartu ukrást. Nezoufejte ale – druhý „nejlepší“ hráč (tedy ten, kdo dal druhý největší počet mincí) dostane cenu útěchy v podobě pečetě (díky ní můžete vytahovat z měšce víc mincí naráz). Krom toho všichni, kteří kartičku chtěli koupit, ale neuspěli, vrátí své mince zpátky do měšce, kdežto nákupčí je vyloží před sebe stejně jako falešné mince.

Pointa spočívá v tom, že když už nemáte v měšci ani chlup, můžete místo svého tahu všechny mince (včetně padělků) vrátit zpátky do měšce. Musíte si tak hlídat, jaké mince máte už venku a jaké budete potřebovat. Vynechaný tah je velké zdržení, ale pokud vám zlato tančí po stole, nic jím nezaplatíte.

V tento moment to vypadá, že hra spočívá hlavně v náhodě, co si vytáhnete. A do jisté míry je to pravda, ale nebyl by to pan Dorn, kdyby do koktejlu nepřimíchal trochu strategie. Každá karta, kterou si pořídíte, má totiž nějaké odlišné schopnosti. Jedna vám dá bílou minci jako žolíka, další listinu s privilegiem poskočit o pár políček vpřed, jiná vám z měšce vyřadí padělek. Skladbu svého měšce tak můžete trochu ovlivnit. Na počitadle bodů jsou pak bonusy a postihy, takže na některá políčka se lépe skáče než na jiná.

Mercado je v mých očích jednoduchou rodinnou hrou, v níž i přes taktické varianty kraluje náhoda. Občas se proti vám spikne a vy si ne a ne vylosovat mince, které potřebujete. Jindy vezmete na první dobrou cennou kartu a poskočíte o kus dopředu. Netušíte, jaké berete privilegium ani jaká mají vaši soupeři. Jediné, čím ovlivňujete hru, jsou právě speciální schopnosti a políčka na počitadle bodů. Na hru pro dospělého milovníka taktiky mi to přijde málo. Maličkou nevýhodou je také počet hráčů – Mercado jde sice hrát ve dvou až čtyřech, ale ve dvou mi hra přijde nudná a až ve třech začíná nabírat na obrátkách.

Ve čtyřech je Mercado optimální, a to pak poodhalí své kouzlo. Je jednoduchá, plynulá a trošku škodolibá. Celou dobu tušíte, kdo má kolik bodů, a můžete tak trošku zkrouhnout hráče, kteří vedou – ne ale tak moc, abyste jim partii znechutili. V nejlepším hra skončí, takže sice žádný filler, ale ani vás nezdržuje. V tom všem opět vidím rysy typické pro rodinné hry, a v této poloze mi Mercado vyhovuje nejvíc. Zkušené hráče totiž nemá čím ohromit. Chybí zde nějaký wow efekt, přelomový mechanismus, ultra zábavná pasáž či jiný rys, který by ji odlišoval od průměru.

Přesto není Mercado špatná hra. Testeři o ní sice druhý den nemluvili, ale během partie se obstojně bavili, což není málo. Geekům bych doporučil sáhnout raději jinam, ale pokud si chcete zahrát jednoduchou hru s dětmi, možná budete mile překvapeni.

Průměrná, ale vcelku zábavná hra s velkým prvkem náhody. Geekové by se radši měli porozhlédnout jinde.