Není tomu tak dávno, co jsme mohli velké výpravné deskovky v češtině spočítat na prstech jedné ruky (Descent, Zombicide, Blood Rage), a nyní se na nás řítí jedna z největších pecek posledních let. Mohykán, který dvakrát zatřásl Kickstarterem (v první kampani vybral 400 tisíc dolarů, v druhé bez 200 babek 4 miliony!), se již za měsíc objeví na třetím ročníku Albi Game Day. Gloomhaven bude za chvíli tu a já si troufnu napsat, že deskové hry v ČR vstupují do zlatého věku. Vždyť jsme se loni dočkali Twilight Impéria, letos nás do země zadupe Nemesis a Root! Jenže, byť jde o fantastické kousky, z hlediska výpravnosti je pozice letošního vladaře jasná. Na tento trůn totiž usedne Gloomhaven.

Tento obřík (krabice s hrou atakuje váhu 10 kilogramů!) je napěchovaný obsahem. Jednotlivé scénáře tvoří dlouhou kampaň s propracovaným příběhem. Klíčovým slovem celé hry je dungeon crawling. Vaše parta (jeden až čtyři hráči, nejlepší zážitek údajně hra nabízí třem spoluhráčům) postupuje příběhem, nenechte se ale zmást, i když je hra skutečně oficiálně kooperativní, každý hraje tak trochu sám za sebe. Na výběr je (v průběhu celé hry) téměř dvacítka postav, každá s vlastním životním příběhem, sestavou schopností a odlišnou motivací, proč a čeho chce dosáhnout. Rozhodnutí během a po jednotlivých scénářích utváří svět kolem vás, což motivuje k hraní dalších a dalších partií. Zní to jako vhodná náplň na týden trvající „víkend“, během kterého se s pečlivě vybranými kamarády zavřete někde v chatě v lese a propaříte dny a noci.

Gloomhaven klade důraz na roleplaying, čím lépe se do své postavy vžijete, tím lepší zážitek to poskytne vám i ostatní hráčům. Pro úspěšný postup jednotlivými scénáři je důležité najít co nejlepší využití schopností postav a hrát ty správné karty v ten pravý čas. V bitvě probíhají tahy hráčů simultánně (a tajně), což značí, že tvůrci počítali s rizikem přítomnost efektu alfa hráče a rozhodli se ho zredukovat. V bitvě je tedy nasimulován takový chaos, že každý zvládá hrát jen svoji postavu. Typická bojovka se vyznačuje použitím kostek, ne tak Gloomhaven. Místo kostek zde máme hráčský balíček, který modifikuje efekt útoků. S tímto balíčkem lze pracovat, takže 1) víte, co v něm je za nástrahy či bonusy, 2) můžete ovlivnit jeho složení. Po každé bitvě je potřeba prohledat mrtvoly, vylepšit si hrdiny, kteří poskočili na další úroveň, a nachystat se na další bitku. Vzpomínky z mládí u Dračího doupěte ožívají!

V průběhu kampaně lze správnými rozhodnutími posunovat osobní příběhy jednotlivých hrdinů až k úplnému konci. Až se to stane a dosáhnete všeho, po čem hrdina toužil, je pro danou postavu splněno, „dojde na konec své cesty“ a hra pro ni skončí. Tím se ale odemkne další charakter, který si může hráč bez hrdiny hned osvojit a začít budovat nanovo. Mezi souboji interagují hráči s obyvateli světa, nakupují ve městě, plní úkoly a snaží se vybudovat si reputaci mezi ostatními postavami ve světě Gloomhavenu.

Propracovaná rpg máme rádi a pokud to bude možné, tuhle událost si nenecháme ujít!