Děsnej krvák
Autor Henri Pym
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 45–60 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 407. (tematické), 2 206. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, různé schopnosti hráčů, výběr akcí

Mnozí z nás Kickstarter proklínáme, však kolik peněz již jeho nenasytný chřtán pozřel? Je ale bez diskuze, že obecně Kickstarter deskovkám prospívá, pomohl ke zrodu mnoha skvělým hrám, které by to jinak možná měly s uplatněním těžké. Některé společnosti si z něj sice v posledních letech udělaly instituci, přes kterou si bezúročně získávají zdroje dlouho před tím, než produkt dodají, ale to je jen povzdech staré konzervy. A dnešní pán na holení, studentská vyvražďovačka Děsnej krvák, je právě dítě tohoto crowdfundingového serveru. Už během kampaně jsem si hry všiml, takže oznámení od Blackfire o lokalizaci ve mně spustilo náležité očekávání a nadšení.

Trvalo to asi rok, než se obrovská krabice dopravila až do země mlékem a strdím oplývající a ještě pár měsíců, než na ní spočinula má nenechavá ruka. A jak se tedy povedla první samostatně vytvořená hra nováčka Henriho Pyma, ke které naprosto skvělými ilustracemi a celkovým vizuálem přispěl Édouard Guiton (bratr autora Zombicide)? Čtěte dál a dozvíte se to!

Vraždění monster je ohrané, je na čase, aby příšerky vrátily úder! A kde spíše si vybít svoje krvelačné choutky než v chatě uprostřed lesů, do které se neprozřetelně sjela skupinka studentů? V Děsnym krváku se vám do rukou dostane tříčlenná rodinka monster, se kterými budete čenichat po chatě, strašit a vraždit.

V krásně provedené chatě se schovávají studenti, ke kterým si monstra musí nejprve najít cestu. Ve vaší skvadře se vždy vyskytuje rodinka o třech členech, táta-monstrum, máma-monstrum a dítě-monstrum, každý s trochu jinou silou a počtem akcí na kolo. Vybírat můžete z celkem 7 rodinek, figurky jsou nádherné a každá je navíc jiná, tady můžeme původ vzniku hry jen velebit!

A jak se tedy dostat k chutnému studentskému masíčku? Proražte jedny z mnoha dveří, nakoukněte do místnosti, nebo se po ní rovnou porozhlédněte (prohledání místnosti – k tomu se ještě vrátím), vystrašte objevené studenty, abyste si je nahnali tam, kam chcete, nebo jim rovnou pocuchejte fasádu. Každý z nich se umí jinak bránit, při souboji (a většině dalších akcí) přichází ke slovu kostky se čtyřmi úspěchy a dvěma neúspěchy, za studenty mohou hrát ostatní hráči a pomáhat jim poskytováním bonusů z karet.

Bezduchá oddychová vyvražďovačka ale skýtá více prvků a vychytávek, než se zdá na první pohled. Tak třeba rozdílné typy nestvůr, od obligátních zombíků, přes mumie, upíry, až po rodinku vlků, každá se speciální schopností, jak se dostat studentům na kobylku. Před začátkem honu si natipujete pořadí, v jakém budou oběti zprovozeny ze světa, a taky vaši oblíbenou pochoutku (tzn. koho nejradši konzumujete). To vše hře přidává na šťavnatosti, ale ten největší triumf se skrývá v místě, kde byste ho možná nečekali.

Každá z místností v chatě má svoji hromádku karet, která symbolizuje, co se v ní dá najít při prohledávání místnosti. Kromě pastí, které vám vystřelí do obličeje a seberou vám třeba zbývající akce, můžete najít jednorázový bonus pro vaše monstrum nebo třeba zbraně pro studenty, s nimiž můžete zatopit soupeřům. No a mezi kartami se motá i jeden či více studentů, které právě při prohledávání najdete, čímž jste odhalili jeho lokaci a do místnosti přibude figurka tohoto nebožáka. A právě neustálé hledání a schovávání studentů (jakmile se dostanou do místnosti bez monstra, okamžitě se skryjí v balíčku karet a zmizí z dohledu) bylo pro mě na hře to nejzábavnější. Samozřejmě spolu s vražděním neviňátek!

Pro každé kolo se spouští nová událost, která různě modifikuje průběh hry, jednou ve prospěch obětí, jindy zase hraje do karet monstrům. Všechny variabilní prvky (různé schopnosti monster, různé karty v místnostech, události) fungují výborně a dávají tak zapomenout na fakt, že je Děsnej krvák celkem náhodná záležitost. Což není pouze výtka, dokonce si myslím, že to vůbec není na škodu, k tématu by se totiž bůhvíjaké taktické orgie ani trochu nehodily. Důležité je, jak ke hře přistoupíte. Pokud se budete snažit propočítat ideální tah, nejspíš si partii moc neužijete. Ten (podle mě) správný postoj je uchopit hru tak, že jde o frenetický závod mezi monstry, která chtějí na jednu stranu studenty rozsápat a na druhou stranu ochránit (aby bylo dodrženo optimální pořadí smrti jednotlivých aktérů študácké vyvražďovačky). Tím na herním plánu vzniká zábavný mix protichůdných záměrů, monstra pobíhají a sápou těla na cucky, dveře lítají vzduchem a všichni se dobře baví.

Ke cti budiž Děsnýmu krváku také pořádná nálož materiálu navíc, ať už jde o náhodné příchozí (další lidi na porážku, ale zároveň zdržení), rozšíření Kůlna, představující další místnost, v níž se navíc studenti zabarikádují, nebo porci scénářů, které vám hru osvěží, pokud se vám začne základní verze zajídat (především scénář s předměty v lese je povedený!). Za svoje peníze tedy kromě parádních figurek a kostek (už jsem zmiňoval povedenou vizuální stránku hry? Rozhodně dodám, že hra je opravdu oku lahodící) dostanete i pořádně dlouhou trvanlivost.

Hra je závislá na náhodě a má celkem rychlý spád, což by jí mohlo vysloužit pěknou pozici v kategorii party her. Na to má ale bohužel nedostatek prostoru pro větší partu (je maximálně pro pět hráčů) a její příprava není zrovna svižná záležitost. Její herní hloubka je také přinejlepším průměrná, takže pro náročnější hráče se bude jednat o hru typu „jednou za večer a zas příště“. Pro méně náročné (z hlediska mechanismů) publikum se ale jedná o chutný výlet do lesa plného monster a jedné party studentů, která měla fest smůlu.

Celková atmosféra hororových krváků, ve kterých nejde o to, zda někdo zemře a kdo to bude, ale kdy zemře (protože spočítáno to mají v podstatě všichni), se do hry dostala ve vrchovaté míře a spolu s okouzlujícím vizuálem jde o největší přednosti hry. Pokud skousnete větší porci náhody a party příchuť, kterou Děsnej krvák má, můžete si s klidným srdcem užít tuhle cestu do osmdesátkových hororů. To nejdůležitější totiž v mých očích Děsnej krvák splnil – bavil mě i spoluhráče.

Děsnej krvák je příjemná nenáročná zábava s obrácenými rolemi hrdinů a monster. Taky trochu koketuje se škatulkou party hra, ač vizuálem se rovná náročným a promakaným figurkovkám.