Znáte ten pocit, když vám unesou matku a vy se musíte vypravit do takřka neznámého světa, abyste ji zachránili a s ní dost možná i celou svou realitu? Já sice ne, ale Elsa, hrdinka této knihy, by vám o něm mohla vyprávět. Než došlo k únosu její matky, spokojeně si žila na Veldaně, fiktivním světě, kde se učila tajům skriptologie. Výprava za matkou ji zavede až do alternativní Itálie devatenáctého století.

Gwendolyn Clareová je americká spisovatelka, autorka mnoha povídek, které byly publikovány především ve světově proslulém science fiction magazínu Asimov´s. První díl ze série Inkoust, kov a sklo je její knižní debut.

Na úvod si nemůžu odpustit  malou kousavou poznámku o tom, že začátek Inkoustu, kovu a skla je jeden velký zmatek. Čtenáři jsou na prvních stránkách vrženi přímo do děje a veškeré informace o světě musí vstřebávat za pochodu. Někomu to takto může pochopitelně vyhovovat, ale někteří by se mohli cítit frustrováni, že se nechytají. V každém případě se vyplatí ve čtení setrvat, protože tato knížka má opravdu co nabídnout. Co se týče prostředí, nemá Elsin příběh obdoby. Příznivci italské minulosti a slunné riviéry okořeněné trochou steampunku si knížku zamilují.

Problém knihy je však samotný příběh. Celou dobu jsem se nemohla zbavit vtíravého pocitu, že už jsem něco podobného četla. Pak jsem si vzpomněla na o něco starší titul Dcera ohně od Matta Ralphse a měla jsem jasno. Obě tato díla pracují s velmi podobnými motivy. V obou najdete mladinkou svéhlavou hrdinku, která na začátku příběhu přijde o matku a je nucena se vydat na nebezpečnou pouť do světa, o kterém neví ani co by se za nehet vešlo. Celkově jsou tyhle příběhové prvky v dnešní době oblíbené. To samo o sobě není špatně a pokud se běžně nepohybujete v Young Adult fantasy, stěží si toho všimnete, ale znalci žánru by mohli prskat.

Postavy jsou veskrze sympatické a čtenář si k nim snadno vytvoří vazbu, pokud nepočítám hlavní hrdinku. K ní jsem si vztah musela budovat opravdu dlouho. Leccos by se dalo omluvit tím, že Elsa nepochází z tohoto světa, takže je pochopitelné, že bude mít trochu jiné chování a prožívání. Její chladný přístup k lidem včetně vlastní matky lezl na nervy. Na druhou stranu bych chtěla pochválit autorku za okolnosti a zápletky Elsina narození a taky vzpouru fiktivních obyvatel Veldany proti svému tvůrci. Pokud také píšete a baví vás představy, jak by to vypadalo, kdyby vaše postavy získaly svobodnou vůli, Inkoust, kov a sklo by se  pro vás mohl stát varováním, jak se svými výtvory nezacházet. Věčná škoda, že tomuhle aspektu nebylo v příběhu věnováno více pozornosti.

Konec knihy ani neurazí, ale zároveň ani příliš nenadchne. Rozhodně je zde dost prostoru pro další příběh a je jen na vás, zda téhle sérii o vytváření fiktivních světů s vlastní fyzikou, alchymii a mechanice dáte šanci či ne.

Co říct na závěr? První díl Inkoustu, kovu a skla je slibným začátkem zajímavé série odehrávající se v atraktivním prostředí s některými zajímavými myšlenkami, které ale sráží žánrová klišé, matoucí úvod a přespříliš chladná hlavní hrdinka. Za mě ho však mohu vřele doporučit všem, kteří se neštítí mírně odlišné YA literatury.

Vydal: CooBoo, 2019

Autor: Gwendolyn Clareová

Přeložila: Magdalena Stárková