Samozvaný prezident státu zvaného Zekestán se chystá rozpoutat peklo na zemi. Má tajnou zbraň a brzy se o její ničivé pustošení podělí s celým světem. Jako správný padouch však nejprve uspořádal banket, na kterém se chce svým nejnovějším ďábelským plánem pochlubit svým přívržencům. A to je vaše šance. Úkol je snadný – nenápadně se vetřít na banket, najít prezidentovu pracovnu, vloupat se do jeho trezoru a získat plány tajné zbraně. No a pak vám nezbyde nic jiného než urychleně (a hlavně nepozorovaně) opustit palác soukromým metrem. Máte na to 60 minut. Čas vám začíná běžet právě teď!

Escape Room 2
Autor kolektiv autorů
Počet hráčů 3–5 hráčů
Časová náročnost 60 minut
Vhodné od 16 let
Pořadí na BoardGameGeeku bez rankingu
Mechanismy Úniková hra, kooperativní hra, hádanky, rébusy

Pokud jste fanoušky únikových her, Escape Room (v Česku vydal Blackfire) vám jistě nemusím představovat, pokud jste však ve světě únikovek nováčci, dovolte mi slovo úvodem. Escape Room je úniková hra pro 35 hráčů obsahující čtyři na sobě nezávislé příběhy, které se pokusíte dovést ke zdárnému konci a zachránit tak svět (případně svou maličkost). Příběhem vždy proplouváte postupně, obvykle jde o 3 obálky obsahující komponenty, které smíte otevřít až po úspěšném ověření předchozího kódu. Na vyřešení příběhu máte vždy 60 minut, které vám odpočítává plastová krabička zvaná chrono dekodér. Kromě měření času se na jeho stranách nachází šifrovací pomůcky v podobě morseovy abecedy, polského kříže a dalších. Zároveň vydává příjemně depresivní atmosférické šumění. Kód se zadává zasunutím 4 ze 16 plastových klíčů do chrono dekodéru, který vám pomocí zvukových efektů (a časové penalizace) naznačí, zda jste se vydali správnou cestou. Kdybyste se zasekli a nevěděli jak dál, můžete využít nápovědu – ty jsou přístupné vždy po uplynutí několika minut, chrono dekodér „zahouká“ a je jen na vás, zda nápovědu využijete, či nikoli.

Po úspěchu Escape Room 1 přichází pokračování – nové případy, nové rébusy, nové nápady. Escape Room 2 se objevil na pultech opět ve velké krabici a uvnitř najdete chrono dekodér s 16 klíči, které jsou stejné jako v prvním díle. Nejen komponenty, ale i herní princip a grafika jsou podobné „staršímu bratříčkovi“. Grafika nijak nevybočuje nad průměr, ale neurazí. Co je však nového, jsou 4 zbrusu nové scénáře. Záhadná vražda a Tajný agent s obtížností 3 z 5 a dva scénáře s obtížností 4 – Vesmírná stanice a Dentista. Na rozdíl od Escape Room 1 zde nenajdete žádný „dvojkový“ scénář. Zapotíte se, nebo to bude procházka růžovým sadem?

Rozhodně to první. Již v první krabici jsme se přesvědčili, že kreativitě se meze nekladou, a autoři ani tentokrát nezklamali – rébusy jsou originální, někdy možná dokonce těžší, než je avizováno (ovšem u hlavolamů je obtížnost značně individuální). Místy mi získávání kódu připadá lehce překombinované – kódy jsou vždy čtyřmístné a častokrát získáváte každou číslici/symbol/tvar/atd samostatně, což nedává z logického hlediska smysl (proč by právě druhá číslice měla být zakódována v mapě a třetí v obraze, který třeba ne úplně souvisí s tématem? Někdy zase máte málo informací a holt si musíte víc domýšlet a odhadovat…).

Po příběhové stránce jsou scénáře hezky udělané, ale opět bych řekla, že ve světě únikových her nijak nevyčnívají, nicméně dokáží držet krok s konkurenčními únikovkami (Unlock, Únikovka, Exit, atd.).  Ani příběh, ani grafika však nejsou to nejdůležitější, pouze dokreslují atmosféru. To důležité jsou rébusy samotné (je jedno, zda jde o fotku či kreslený obrázek, pokud z něj vyčtete všechny potřebné informace). Nemá smysl rozepisovat se o nově použitých postupech a nápadech dopodrobna (asi byste mi nepoděkovali, kdybych vám prozradila, jak vyřešit některé hádanky dřív, než otevřete obálku). Řeknu jen, že rébusy jsou neotřelé a rozhodně stojí za vyzkoušení. Byla jsem příjemně překvapená, že se neopakovaly mechaniky z prvního Escape Roomu, a že autoři přišli s něčím novým a originálním. Escape Room 2 nabízí nové možnosti, ale zachovává komplexitu předchozího dílu.

Co bych hře vytkla, je systém nápověd. Každý příběh postupuje vpřed, ovšem v rámci nápověd není jasně rozlišeno, ke které fázi příběhu se vztahují. Může se vám tedy stát, že jste se zasekli na prvním rébusu a v zoufalství louskáte nápovědy. Ty vám však nepomáhají, protože jste už nevědomky přešli k nápovědám další části příběhu. To se někdy dá poznat podle komponent, o kterých se v nich mluví a které jste zatím nezískali, ale nezřídka jsou nápovědy mlhavé a nekonkrétní. Další věc, která se nám v průběhu hry stala, bylo, že se komponenta nacházela v jiné obálce, než měla, což může být matoucí. Proto si rozhodně vždycky zkontrolujte seznam předmětů uvedený na obálce se skutečností. Jo a taky bych vytkla hrubku hned na krabici, to by se stávat nemělo.

Únikové hry jsou si velmi podobné a jediné, co je odlišuje, je originalita komponent a jejich využití. Unlock neobsahuje žádné speciální pomůcky a využívá aplikaci v mobilu, Únikovky od Albi jsou také pouze karetní, nevyužívají žádnou appku, ale můžete je hrát bez proudu, dalších pomůcek a bez předchozího studování (byť často krátkých) pravidel. Detektiv zase kombinuje aplikaci a online databázi. Escape Room 1 a 2 mají chrono dekodér a klíče, vystřihovánky, skládačky, mapy, zrcátka, tkaničky a další vychytávky. Líbilo by se mi, kdyby se daly scénáře dokoupit i samostatně, protože chrono dekodér i klíče jsou stejné v obou baleních. Na druhou stranu jsou příběhy hratelné pouze jednou (anebo až po dloooooouhé době) a dá se tedy očekávat, že majitelé Escape Room 1 pošlou zase dál a nebudou si tím pádem nechávat ani dekodér ani klíče. Scénáře v Escape Room 2 jsou zcela nezávislé na předchozí hře, takže si rovnou můžete pořídit dvojku (třeba v případě, že jste již ostřílení hráči a nechcete mrhat svým drahocenným časem na dvouhvězdičkové scénáře).

Závěrem bych chtěla zmínit ještě oznámení, které nedávno učinil Blackfire. Po Escape Room 1 a 2 vyjde na podzim v našich luzích a hájích Escape Room: The Game 2 Players s dalšími dvěma scénáři pro 1–2 hráče. Scénáře budou v prodeji tentokrát bez chrono dekodéru a nahradit jej budete moct aplikací.

Escape Room 2 pokračuje v odkazu první hry a je ve světě únikovek zdařilým počinem. Pokud se svými přáteli rádi namáháte své mozkové závity, nabídne vám hned čtyři hodiny zábavy.

Escape Room 2 je další únikovkou s originálními komponenty, která jistě potěší všechny fanoušky první edice i milovníky únikových místností.