Charterstone
Autor Jamey Stegmaier
Počet hráčů 1–6 hráčů
Časová náročnost 45–75 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 110. (strategické), 139. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, správa karet na ruce, sběr surovin, umisťování dělníků, legacy hra

Být designérem takové pecky, jako je Scythe, asi bych si založil ruce za hlavou a měl do konce života vystaráno. Tím spíš kdybych měl tak jako Jamey Stegmaier v portfoliu ještě výborné Viticulture a u nás nedoceněnou Euphorii. Ale Jamey je jiný, pořád má chuť tvořit a v jeho kuchyni se k životu probrala roztomilá hra s legacy principem. Přivítejte Charterstone!

Vydavatelství Albi si před dvěma roky pořádně plivlo do dlaní a vydalo se na pěkně hojnou cestu přímo do srdcí nás hráčů. Vyšla od nich spousta her a hodně z nich lze řadit k tomu nejlepšímu, co na stolech „hovoří“ česky, namátkou zmiňme atmosférické This War of Mine, epické Lords of Hellas či mozkové závity protáčející Anachrony. Ani v nových trendech nezůstala tato firma pozadu a dočkali jsme se hry na principu fabled, Moštárny. S takovým vývojem bylo jasné, že se v hledáčku objeví i nějaká legacy deskovka.

A taky že ano, na podzim 2018 dorazil Charterstone, na pohled roztomilá hra o budování vesničky. Na zahraničních webech jel hype ve velkém, u nás hra rezonovala o něco méně. Není divu, legacy princip už existuje nějakou chvíli, ale mezi tímto mechanismem a tuzemskými hráči ještě nepřeskočila ta pravá jiskra. V Albi se toho ale nezalekli, Charterstone přeložili a přinesli na ochutnávku místním náročným labužníkům.

Na úvod poznamenám, že jsme kampaň odehráli ve dvou lidech. Hra sice počítá s tím, že v méně hráčích můžete použít simulované hráče (Automy), ale tvůrci se dušují, že funguje i ve dvou, takže jsme se do toho se ženou pustili (tím myslím do hry!). Nedokázal jsem si totiž představit, že bychom našli další dva lidi, kteří by za námi pravidelně a intenzivně dojížděli, abychom posouvali příběh Charterstone dál. A zároveň jsem nechtěl ovládat umělého hráče, abych se mohl soustředit na hru a poznávat její zákoutí. Pokud nemáte možnost sehnat alespoň toho jednoho pravidelného spoluhráče, na hru rovnou zapomeňte. Ani s jedním parťákem sice nemáte vyhráno, ale nebudu předbíhat.

Princip hry je jednoduchý, na začátku máte velký a v podstatě prázdný plán, na který bude s postupujícím časem a dalšími partiemi přibývat obsah. Konkrétně budete stavět budovy, které budou sloužit jako akce pro vaše dělníky (hra je v základu worker placement). A… tady se pouštíme na tenký led, nesnáším totiž, když někdo spoileruje a při popisu Charterstone se opravdu pohybuji na ostří nože. Začnu tedy raději od vizuálního zpracování.

To je jednou z největších deviz hry, Charterstone je totiž božsky krásné dílo. Čistá, lehce infantilní grafika navodí tak pohodovou atmosféru, že byste se už už nechali ukolébat a podlehli dojmu, že půjde o pozvolna plynoucí zenovou zívačku. Ale pozor, tak tomu není. První partie jsou oťukávací, ale už během nich odhalíte některé zajímavé prvky, na kterých hra staví. Tím nejdůležitějším je samozřejmě její postupné objevování. A to je vážení, opravdová pecka! Otevíráte truhly (virtuálně), lepíte na plánek nové budovy, které vám umožňují nové akce, plníte úkoly, najímáte pomocníky, obstaráváte si užitečné předměty, získáváte nové dělníky (různé druhy – pšt, spoiler Davide!). Hra se před vámi otevírá jako květina po východu slunce. Pokaždé, když jsme zjišťovali, jaké nové karty, budovy a komponenty do hry přibývají, běhal nám mráz po zádech, takový druh emocí umí z člověka vytáhnout jen hra, která se vyvíjí. A těch nových herních mechanismů, které jsme v průběhu kampaně objevili!

Ale není vše jen v růžových barvách. V průběhu kampaně jsme zažili i dvě-tři partie, kdy se nic moc nestalo, hra se moc neposouvala. Příčinou toho bylo, že nás hra prostě nemotivovala tvořit nové věci, místo toho nás hnala do optimalizačního cvičení v rámci středně obtížného worker placementu. Nejednou jsme také pocítili, že Charterstone ve dvou nemá ten správný náboj. Obsahuje sice mechanismy, které na plánek budovy dostanou i v méně hráčích, ale není to prostě ono, cítili jsme, že dostatečně nevyužíváme jejích možností a jen se snažíme urvat co nejvíce bodů, než partie skončí.

Celou dobu bylo totiž jasně cítit, že  hra má velký potenciál, zaplňující se herní plán byl něco úžasného, ale brzy jsem začal litovat, že jsme nehráli ve více lidech. Tehdy by podle mě celá krajina na herním plánu působila živěji a rozmanitěji. Tím se oslím můstkem dostávám k dalšímu negativu hry, příběhu. Ten je bohužel plytký a v jakéms takéms napětí vás udrží jen tehdy, když budete hrát několik partií po sobě. Jakmile totiž hru necháte týden ležet, ani si nevzpomenete, co se v ní odehrálo minule.

Samotnými mechanismy Charterstone uspěje bez problému, obsahuje spoustu rozmanitých prvků, které dostatečně odlišují herní taktiky jednotlivých hráčů, pro každou partii si můžete zvolit některé ze startovních podmínek, výborně funguje přenášení komponent a úspěchů mezi partiemi. Nezačínáte úplně od nuly, ale ani po prohrané partii nemusíte dohánět soupeře, který by měl nasysleno pro raketový start, všeho je tak akorát. K vítězství v dílčích partiích vedou různé cesty, při hře dochází ke klasickému worker-placementímu blokování akcí, ale hra má i několik svěžích výjimek a novinek, díky kterým si najde svoje místo v této zaplněné sekci deskoherního trhu.

Považuji za důležité zmínit ještě osud hry po dohrání kampaně. Máte k dispozici unikátní kombinaci budov, na kterých můžete rozjet celkem zábavný worker placement. Opět ale hraje roli, v kolika hráčích jste hráli kampaň, po našem dobrodružství ve dvou hráčích nebyl plán zaplněn tak zajímavě, jako by tomu nejspíš bylo ve čtyřech a více hráčích. A tím znovu narážíme na náročnost na herní skupinku. Jinak ale možnost hrát hru i po skončení kampaně hodnotím velmi pozitivně!

Zhodnotit hru jako je Charterstone je obtížné, pokud se chcete vyhnout prozrazení důležitých věcí. Z mého pohledu se jedná o velmi originální hru se skvěle propracovaným rozvojem, který bohužel silně závisí na tom, jak intenzivně ji budete hrát a v kolika lidech. Pokud budete dva a zahrajete si jednou týdně, je to málo a hra vás nevtáhne, protože nebude moci projevit své silné stránky. Pokud se ale v horizontu přibližně tří týdnů dohodnete ve čtyřech lidech a v dobrém tempu odehrajete celou kampaň o 12 partiích, odnesete si krásný a unikátní zážitek. Jen nečekejte moc hluboký příběh, na to tu jsou a budou jiní sekáči.

Charterstone je specifická a inovativní hra, která klade velmi vysoké nároky na herní skupinku a frekvenci hry. Pokud ale vyhovíte těmto požadavkům, užijete si skvělý zážitek, který ve vás zanechá stopu.