Gavin Guile. Kdysi víc než pouhý člověk: arcimág, sjednotitel Sedmi satrapií a nejmocnější muž známého světa. Jenže teď je z něj pouhý otrok, a navíc ztratil schopnost zhmotňovat světlo. Zatímco Barevný princ chystá převrat a z temnoty se vynořuje řád prastarých zabijáků, Kip Guile bude muset přežít nejen spory s vlastním dědem, boje o holý život, intriky špehů a záludnosti Sedmi králů, ale také nástrahy prvních lásek a opravdových přátelství.

Brent Weeks se do podvědomí čtenářů zapsal trilogií Cesta stínů, v níž popisoval osudy mladého nájemného vraha Azotha. Ačkoliv ještě zejména v prvním díle hledal svůj autorský potenciál, vypracoval se a vynikající série Světlonoš je toho důkazem. Pojďme si nyní, v době, kdy vychází poslední čtvrtí díl, připomenout třetí knihu Oko temnoty.

Příběh navazuje tam, kde druhý díl skončil. Zatímco Gavin, spoutaný v řetězech, nedobrovolně poznává vzdálená moře, Kip zajatý svým bratrem Zymunem čelí jasné smrti. Jenže to by to nebyl Weeks, aby se už tak zašmodrchaná situace ještě víc nezkomplikovala. Sedm satrapií prohrává, ať si to už jejich občané připouští, nebo nikoliv, a zdá se, že říši nemůže nic zachránit. Nebo ano? Je snad Kip Světlonošem? Je jím pavouk Andross Guile, tahající za nitky? Nebo někdo úplně jiný? Existuje vůbec Světlonoš? Weeks vás mistrovsky zaplétá do hlubin svého příběhu a občas překvapí zvratem, po němž budete nechápavě zírat, co se vlastně stalo.

Každá z postav se věrohodně vyvíjí. Zatímco éra Karris od Bílého dubu v řadách Černé stráže pomalu končí, mladá paní Guilová začíná chápat, že tato změna nebude jediná. Stíny minulosti mají dlouhé prsty, které dosáhnou na každého. Kolem Kipa se stahuje síť intrik a je těžké vědět, komu lze věřit a komu ne. Zvlášť, když se o slovo přihlásí láska – ale nečekejte prosím žádné young adult variace, spíš vtipné, realistické okořenění téhle epické fantasy. Velitel Železňák ukazuje, že má také svá tajemství a že ani on nemůže utéct před zákulisními válkami. A nováček Vražda Ostrý připomene zlaté časy mentorů psychopatů.

A potom Gavin Guile. Takhle strmý pád jako bývalý arcimág nezažila ani křidlice shozená ze střechy. Jakou cenu má čaroděj, který neumí kouzlit? Jenže Gavina budete mít pořád rádi. Jeho sebevědomí, vzdor, vtip i chvíle zmaru a deprese z něj dělají prvotřídní postavu, na jejíž dobrodružství se vždycky těšíte.

Děj se v tomto díle odehrává zejména v uličkách obou Jaspisů, kde probíhají zákulisní války o moc. Je tak trochu škoda, že se budeme méně setkávat s mým oblíbeným Barevným princem, zato nás čekají převleky, podrazy, vloupačky do cizích rezidencí i něco málo akademického života. Do života postav zasáhne zejména prastarý řád asasínů Zlomené oko, který rozjíždí své nečitelné plány a do hry vnáší více otázek než odpovědí. I přes mnohé zvraty je ale tempo pomalejší než obvykle a také i vzhledem k prostředí ubylo bojů, což není nutně na škodu. Tato kniha se mnohem víc než její předchůdci podobá špionážnímu románu ve stylu Bennettova Města zázraků, a pokud si na tento žánr potrpíte, zatleskáte nadšením.

Tím, že jde o prostřední díl, je jasné, že nemůžeme čekat mnoho rozuzlení. Některé záhady budou vyřešeny, ale nahradí je nové, které jen dokrmí váš hlad po zkompletování série. Také se dozvíte mnohé informace o nepříliš propagované historii Sedmi satrapií a setkáte se s několika novými hrdiny. I přes to, že je Oko temnoty pojítkem, nabízí ale spoustu dramatických momentů a zejména Gavinovo až drakonické usmiřování znepřátelených frakcí si budete ještě dlouho pamatovat.

Překlad hodnotím průměrně. Přeci jen, občas se opakují slova, která šla nahradit synonymy, a finální korektura mohla vychytat víc brouků. Samotný název mohl být také výstižnější. Nemusíte se ale bát; nejde o žádný velký problém, který by zkazil zážitek z čtení.

Ten je totiž perfektní. Weeks znovu potvrzuje, že dorostl do výjimečného autora schopného plodit gigantické fantastické eposy. Oko temnoty je zábavná kniha, která čtenáře pohltí jako přílivová vlna a donutí jej okamžitě si pořídit čtvrtý díl série. Ačkoliv se pohybuje v hranicích žánru, dokáže občas překvapit a její závěr je jako vždycky strhující. Kdo ještě nenasedl na vlak zvaný Světlonoš a přitom se považuje za fanouška kvalitní fantastiky, v této sérii najde klenot, který bude v jeho sbírce zářit do dálky.

Autor: Brent Weeks

Vydal: Fantom Print, 2015

ISBN: 978-80-7398-327-7