Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 15 minut
Vhodné od 7 let
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 426. (party), 3744. (celkově)
Mechanismy Správa karet na ruce, eliminace hráčů, pokoušení štěstí, sbírání sad

Tento fenomén zaplavil Kickstarter na začátku roku 2015. Úspěch byl až nečekaný. Koťátka trhala nejen sebe, ale i rekordy – požadovaná částka byla vybrána přibližně za 10 minut a projekt se zařadil mezi jeden z nejpodporovanějších vůbec. Otci myšlenky jsou Elan Lee, Shane Small a grafik Matthew Inman, které můžete znát díky stránce Oatmeal.

Jaký zázrak na vás v krabičce čeká? Předně vás musím upozornit, že za relativně hodně peněz se v ní nachází pouhých 56 karet a všechny by se s klidem vešly do polovičního obalu. Třeba se jedná o prostor na budoucí rozšíření (v češtině zatím žádné nevyšlo).

Ve hře se dva až pět hráčů se snaží přežít do konce hry. Ve svém tahu hráč může (ale nemusí) zahrát libovolný počet karet z ruky a na konci svého kola si musí dobrat jednu kartu z dobíracího balíčku. Pak je na tahu další hráč. Kromě vybuchujících koťátek naleznete v balíčku i několik dalších typů karet. ZNEŠKODNI jsou jediné karty, které vás mohou zachránit ve chvíli, kdy si vezmete výbušné koťátko (jinak platí rovnice výbušné koťátko = smrt). Na začátku hry má každý hráč v ruce právě jednu takovou kartu. Zcela škodolibě můžete po zahrání karty ZNEŠKODNI schovat koťátko kamkoli do balíčku (k velké radosti vašich soupeřů). Dále jsou v balíčku kradoucí karty (LASKAVOST či párové ZVRACEČIČKY, TAKOČKY, …), které vám umožní NAHLÉDNOUT DO BUDOUCNOSTI (prohlédnete si vrchní 3 karty dobíracího balíčku) či ZAMÍCHAT karty. Nechybí ani útočné karty, díky kterým si nebudete muset na konci svého tahu dobrat kartu a snížíte tak riziko, že si vytáhnete koťátko (PŘESKOČ). Za pozornost stojí i karta ZAÚTOČ, po jejímž zahrání nejenže si nemusíte dobrat kartu, ale hráč, který hraje po vás, bude muset hrát dvakrát za sebou a líznout si tak 2 karty místo jedné. No a pokud se vám kterákoliv z výše zmíněných akcí nebude líbit, můžete zahrát NENE kartu. Můžete říct NENE přeskočení tahu, můžete říct NENE útokům, můžete odmítnout laskavost či zabránit zamíchání karet, jediné dvě věci, kterým nemůžete zabránit, jsou výbušné koťátko a karta zneškodni.

Existují naprosto boží hry s ošklivým designem, který jim přesto odpustíte. Opakem jsou hry, u kterých grafika převažuje nad herním zážitkem. Výbušná koťátka spadají spíše do druhé kategorie. Obrázky koťátek jsou roztomilé (a morbidní zároveň) a překladatelé si moc hezky vyhráli s pojmenováním a popisky jednotlivých karet. O moc víc však koťátka nemůžou nabídnout. Dobíráte si karty, ty si syslíte na ruce a ke konci se strhne řežba. Partii máte odehranou do půl hodinky (obvykle vám zabere okolo 15 minut).

Na party s přáteli se ale pobavíte, a to je hlavním účelem Výbušných koťátek. Jestliže od hry očekáváte rafinovanější herní systém (než třeba u prší) či hlubší herní prožitek, budete nejspíš zklamáni. Zároveň mě mrzí, že party karetní hra, která obsahuje jen pár kartiček, je určena pouze 5 hráčům, žádný rozumný důvod, proč nepřidat k základu 10–20 karet, není.

Kdybych o hře nikdy neslyšela, byla bych z koťátek určitě nadšená. Vzhledem ke kultu, který je provází, jsem byla trochu zklamaná, očekávala jsem víc. Přesto jsme si s přáteli Výbušná koťátka solidně užili.

Jak říkají sami autoři – pokud jste fanoušci koťátek a výbuchů, jsou Výbušná koťátka pro vás to pravé. Zároveň bych hru doporučila všem, kteří se chystají vyrazit o jarních prázdninách třeba na hory a chtějí si s sebou vzít něco na dlouhé zimní večery.

Výbušná koťátka jsou jednoduchá, rychlá a zábavná karetní hra, která vás zaujme svou grafikou.