Autor Wolfgang Kramer
Počet hráčů 2–6 hráčů
Časová náročnost 20–40 minut
Vhodné od 10 let
Pořadí na BoardGameGeeku 65. (rodinné), 449. (celkově)
Mechanismy Aukce, sázky, správa karet na ruce

Rivalové jsou novou verzí stařičké deskovky Top Race z roku 1996. Ta zase byla novější verzí archivního kousku Tempo z roku 1974. Vypadá to, že se nám tady rychlostí vozu Formule 1 před očima míhá úplný deskoherní pravěk! Všechny tři hry (plus další dvě verze s Nürburgringem a Niki Laudou) má na kontě Wolfgang Kramer. Kromě deskovek se závodničkami ho můžete znát jako autora eurovek Tikal a El Grande, nebo třeba oblíbené party rychlovky 6 bere! (pracovně nazývané „Krávy“).

Tuto aktualizovanou a pro moderní hráče přepracovanou verzi u nás vydává MINDOK. Musím přiznat, že jsem byl původně ke hře skeptický a její retro vzhled mi na tváři vyvolal mírný úšklebek, který mi ale po odehrání hned první partie zmizel. Je sice pravda, že hra vypadá vážně oldskůlově, ale a) někdo to může mít rád, b) stejně jde hlavně o hratelnost, protože vyloženě oškliví Rivalové nejsou.

Cílem hry je co nejvíce vydělat na automobilovém závodě, kterého se účastní celkem šest rychlých vozů. V úvodní dražbě si jednu až tři závodničky pořídíte do své stáje, nafasujete k nim speciální schopnosti řidičů, „turbo“ kartičku, a pak už můžete vozy z paddocku vyslat na jejich místa na startovním roštu.

Pět červených světel právě zhaslo, což znamená jediné – start! Závod může začít. Tempo je ale poklidnější a vysoký zvuk zběsile vytáčených šestiválců si případně musíte pustit z mobilu. V Rivalech jde spíše o taktickou bitvu, správné načasování a vyčůrané manévry. Hra probíhá prostřednictvím akčních karet, v kole každého hráče dotyčný vybere jednu a zahraje ji. Na kartě je několik barevných proužků, které určují, o kolik políček se má formule dané barvy posunout.

A tady přichází jádro celé zábavy. Musíte totiž hýbat i s formulemi, u kterých byste byli nejradši, kdyby ani nevyjely. Barvy na kartách jsou různě namíchané a to vás nutí dobře zvážit, kterou z nich zahrát. Naštěstí jsou tu ještě další mechanismy, kterých lze strategicky využít a protlačit k šachovnicovému praporku ta správná vozidla. Tak třeba zužovačky, na velké části tratí (herní plán je oboustranný, plusový bod!) je dostatek místa pro tři až čtyři formule vedle sebe, na pár místech ale projedou jen dvě nebo dokonce jediná. Takže proč nezajet tou svojí formulí pěkně do zužovačky a všechny ostatní pohyby na kartě nenechat propadnout? Jak ďábelské! A když je trať hodně široká, poskládejte auta tak, aby se hezky omezovala v pohybu, zatímco vaši svěřenci profrčí kolem.

Na první pohled jednoduchá hra se krásně rozvine, jakmile ji uvidíte v pohybu. Každý tah je důležitý a může pořádně zamíchat pořadím. Na některých kartách jsou žolíky a schopnosti jezdců upravují obecná pravidla (např. možnost vynechat jeden z pruhů při zahrání karty, bonusy pro pohyb, možnost kontrolovat pohyb vlastního vozu, když jeho barvu zahraje jiný hráč, apod.). Podle mě je ale nejlepším prvkem hry trojí tipování vítěze. Přibližně ve čtvrtině, půlce a třech čtvrtinách závodu si všichni hráči tipnou adepta na vítězství a na konci shrábnou peníze, pokud se vůz (nebo vozy, lze tipovat různé formule) umístí na stupních vítězů. Díky tomu máte motivaci pomoct dotlačit do cíle i auta, která nepatří do vaší stáje. A když se vám třeba nedaří držet se v popředí závodícího balíku, můžete i tak výrazně zasáhnout do pořadí na konci a partii si užít.

Partii vyhrává hráč, který a) výhodně nakoupí vozidlo/a, b) dobře natipuje vítěze, c) dotlačí svoje auta do cíle na předních pozicích. Ani si nevšimnete a partie skončí, až tak vás hra vtáhne. Příjemně plyne a na tahu jste co chvíli, takže půl až třičtvrtě hodiny uběhne jako voda. Rivalové jsou velmi přístupná hra, pravidla jsou intuitivní a vše do sebe krásně zapadá. Úvodní aukce funguje jako předehra a dobře ladí s celým zasazením hry.

Po prvních pár partiích jsem si musel přiznat, že jsem Rivaly z počátku ošklivě podcenil. Pod retro slupkou, která se mně osobně moc nelíbí, se skrývá příjemná, zábavná a přístupná hra, která je tak univerzální, jako jen málo her. Jediné, co univerzálnost snižuje, je téma, které fandům do fantasy nebo sci-fi světů nejspíš nesedne. Ještě bych vytkl velikost krabice, komponenty mají kolem sebe, i přes velký insert, tolik místa, že byste do krabice hravě přibalily komponenty dalších dvou menších her.

Závodění na herním plánu bylo pro mě jedním z největších překvapení za poslední měsíce, ne-li roky. Rivalové jsou zábavná taktická přetahovaná s netradičním tématem, která se dobře hodí i na rodinné hraní. Velkým pozitivem také je, že jsou dobře hratelní jak ve dvou, tak i v šesti hráčích. Od té doby, co jsem je rozbalil, je nosím prakticky na všechny deskovkové akce, se zkušenými hráči, na rodinné víkendy i při šíření deskoherního evangelia mezi nepoznamenanými vrstevníky.

Retro závodění má své skryté kouzlo. Nenechte se zmást retro vzhledem, Rivalové skvěle fungují i v očích dnešních zmlsaných hráčů.