Ti z vás, kteří už o deskoherním světě něco vědí, teď možná nechápavě kroutí očima. Vždyť třeba přes Kickstarter chodí často pecky! Obrovské figurkovky, nádherné epické gamesy, originály jako víno! Máte naprostou pravdu, ale za těmito hrami jsou obvykle profesionálové nebo lidé, kteří se jimi brzy stanou. Proč? Je to tím, že za nimi stojí obrovská společnost, která je cpe dolary? Mají tak zvládnutý marketing, že na ničem jiném nezáleží? Obětovali snad pannu a Satan jim za to nabídl úspěch?

Ne. Je to mnohem jednodušší. Tito lidé totiž umí dělat hry.

Jistě si říkáte, někde se to museli naučit. A taky že ano. Ačkoliv i v tomto oboru hraje talent jistě nezanedbatelnou roli, tito lidé už strávili designem spoustu času a nejspíš vyrobili hry, které za nic nestály a skončily v koši, nebo hry, které jim sežraly roky vývoje. To je přirozený vývoj; nikdo z nás není dokonalý na první dobrou.

Ptáte se, o čem se tedy bavíme?

S železnou pravidelností do mé sociální bubliny prosakují deskové hry, které nadšený designér vystavil na hithit a nyní očekává, že se před ním s velkou pompou rozvalí dveře do světa her. A ono ne. Z potřebných čtyř set tisíc máte dvacet, všechny od kamarádů. Lidé na facebooku vám píší, že je to sračka, ačkoliv hru ještě ani nehráli. Svět je rázem krutý a nespravedlivý.

Ale víte co?

Možná mají pravdu. Co když je problém u vás?

Nechci zpochybňovat, ale máte dost soudnosti?

Myslíte si, že do toho nemám co mluvit, protože jsem žádnou hru nevydal? Tak možná nečtěte dál, protože to bude jen a jen horší. Domnívám se totiž, že mám pravdu a že můžu za jistých podmínek s minimální praxí posoudit hru, kterou jsem v životě nehrál. Protože z některých amatérismus nečiší, ale tryská. A teď nejde o design, marketing, o šustivé zelené bankovky. Jde o hry samotné. Víte o nich něco? Nahráli jste jich dost?

Spousta designérů-amatérů, o kterých mluvím, si myslí, že ano, ale lžou. Což je poznat právě na tom, co vytvořili. Mluví o tom, jak je jejich hra originální. Proč jediný mechanismus, který používá, je roll and move? Chlubí se, že se všichni budou bavit. Proč ale používají obchodní princip z monopolů, který zákonitě vede k odstřelu horších hráčů a ke zkažení jejich zážitku? Říkají, že něco takového tu ještě nebylo. Jak to sakra můžou vědět, když evidentně nic pořádného nehráli? Avizují, že prototyp je stál 50 000 Kč. Proč? Prototyp každé hry přece uděláte s potřebami z papírnictví za 500 Kč maximálně…

Chcete být dobrý designér? Tak se vykašlete na Kickstarter, na marketing, na to, kolik peněz potřebujete. Místo toho radši pracujte na tom stát se dobrým designérem. Především, hrajte. Co se vám dostane na stůl, to vyzkoušejte. Bezprostřední zkušenost je nejlepší odrazový můstek. Mluvte s přáteli, které tento koníček také zajímá, o tom, proč je které hry baví. Brzy pochopíte, v čem spočívá síla jednotlivých mechanismů, co je doopravdy originální a kolik lidí má asi tak rádo jaký typ her.

A potom – pracujte na své hře. Udělejte prototyp a ten si zahrajte. Nejspíš bude dost marný, ale to vás nesmí zpomalit. Udělejte další a vyzkoušejte. A znovu a znovu. Třeba tisíckrát. Až budou kamarádi říkat, že tahle hra je vážně dobrá, zastavte se. Ještě není čas ji dávat na Kickstarter. Zajděte na workshop, deskoherní akci či do hráčské čajovny a vyzkoušejte ji s cizími lidmi, nejradši s těmi, kterým je jedno, jestli vás jejich názor urazí nebo ne. Protože takhle se láme chleba.

Přijde moment, kdy vás ostatní budou poplácávat po rameni a říkat, tohle stojí za to. A pak už je na vás, zda zkusíte oslovit nakladatele nebo k designu přidáte ještě marketing a hru zkusíte prodat sami. Tady už vám nemám co poradit, protože jste na správné cestě, stejně jako před vámi třeba Tadeáš Spousta s Legendami země Euthie nebo kvarteto kluků stojících za hrou Velryby ničí svět (a spin-offem Whales Destroying the World). Budu vám upřímně fandit. Miluji hry a těším se na každou novinku.

Tak jako tak, tenhle proces trvá tisíce hodin a nemá zkratku. Pokud ji hledáte, radši abyste se na to vykašlali. Nejspíš vám totiž kromě veřejné kritiky na sociálních sítích nic nepřinese.