Mladá paní, já bych to navrhl jinak. Sem si klidně dejte obývák, ale nad něj raději koupelnu nebo ložnici, věřte mi, nechcete mít dětský pokoj nad vaší oázou klidu. Pod děcák vám dáme raději kuchyň. Jak uslyšíte ránu a hned po ní pláč, budete vědět, že jsou děti v pořádku.

Dům snů
Autor Klemens Kalicki
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 7 let
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 191. (rodinné), 802. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, sbírání sad, pokládání kartiček

Vydavatelství Blackfire má opravdu široce rozkročené portfolio deskovek. My se více zajímáme o tu náročnou část spektra, takže se rozplýváme blahem, když se s ostatními firmami na našem trhu přetahují o to, kdo přinese větší bombu. Ale čas od času si rádi vyzkoušíme i dětské a rodinné hry, kde se Blackfiru taky daří. A jednou z rodinných her, do kterých se mohou zapojit i dítka čerstvě školou povinná, je Dům snů.

Jestli existuje nějaká počítačová hra, která v masovém měřítku oslovila ženy-nehráčky, byli to The Sims, simulátor života jednoho človíčka. Oblíbenou částí hry byla tvorba obydlí, plánování domu, místností, zařizování. Tipuju, že se nejedna interiérová architektka pro řemeslo nadchla právě při hraní The Sims. A Dům snů přichází s podobným receptem, což z něj dělá rodinnou, ženskou a pro děti vhodnou hru.

Dva až čtyři hráči stojí před jasným úkolem: postavit dům, o kterém sní každý. Obvodové zdi jsou hotovy, je třeba v budově rozvrhnout místnosti. Na hezkém plánku se před vámi rozprostírají tři patra s celkem 14 prázdnými políčky, která budete zaplňovat kartičkami místností a vybavením. Hra probíhá formou draftu z odhalené nabídky, na výběr je vždy náhodná dvojice místnosti a vybavení/bonusu (vč. žetonu začínajícího hráče). Pro každé kolo je k dispozici nová nabídka, hráči hrají postupně a vždy po získání kartiček si je umístí do domu dle své volby.

Zádrhel spočívá v tom, že umístění kartiček nelze měnit, takže když si někam postavíte kuchyň, už s ní nehnete. Dvě obytná patra mohou být různě zaplněna koupelnami, kuchyněmi, obývacími a dětskými pokoji či třeba ložnicemi, ve zmenšeném nultém patře se nejlépe vyjímá garáž nebo sklad. Kouzlo hry je ale skryto v různém způsobu bodování místností. Tak třeba kuchyň, pokud se skládá z jedné kartičky, je za 2 body, pokud ze dvou, bodové skóre vyskočí na 6. Stejně tak obývák, nuzný kamrlík je za bod, obří party místnost o třech kartách za 9! To byste skoro oželeli tu kuchyň, co? Kromě bodů za jednotlivé místnosti lze ve hře dosáhnout i nespočtu bonusů, které z celé partie dělají zábavné kombinačně-optimalizační cvičení. Např. funkční dům má přece kuchyň, koupelnu i ložnici, ne? Šup a máte další 3 body navíc!

Stavba místností má pár omezujících pravidel, která jsou jednoduše pochopitelná (např. nemůžete stavět nad prázdným místem, vždyť by se vám propadla podlaha) a po chvilce už je ani nebudete vnímat, jak přirozeně působí. Díky dostatku bonusů zase budete mít pokaždé nad čím přemýšlet. Kromě speciálních místností (třeba šatna vedle ložnice) můžete obydlí vybavovat ještě různými doplňky (klavír, vířivka, zmrzlinovač) a vzít si na pomoc řemeslníky či nářadí (umožňují nějakou výjimku z pravidel), což Domu snů přidává na variabilitě.

To nejdůležitější na celé hře ale je, jak svižně, hladce a zábavně probíhají jednotlivé partie. Ukousnou si půl hodinky vašeho času a zanechají vám v ústech příjemnou svěží chuť z přiměřeně hlubokého zážitku. Strategické orgie samozřejmě hledejte jinde, ale to asi nikoho nepřekvapí. Dům snů je se svojí přístupností jasnou volbou pro někoho, kdo chce k deskovkám přivést neználky nebo děti. Kouzlo hry spočívá v jednoduchosti a v eleganci, s jakou šikovný mechanismus umožní vytvořit na herním plánu pohledný domeček. A jako bonus navíc prověří i vaši paměť (jeden typ bonusových karet, střechy, totiž umisťujete lícem dolů a musíte si pamatovat, jaké barvy jste si v průběhu hry nabrali).

Dům snů je pohledná svižná rodinná hra, v níž si zahrajete na návrháře interiérů jako v The Sims. Bonusem je, že se líbí holkám, klukům i rodičům.