Autor Thomas Dagenais-Lespérance
Počet hráčů 3–8 hráčů
Časová náročnost 15–45 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku 2. (party), 197. (celkově)
Mechanismy Party hra, dedukce, hra se slovy, nápovědy

Tvorbu party her považuji za disciplínu, při které lze velmi jednoduše uklouznout a stvořit naprostou hovadinu. Zároveň si myslím, že na to, abyste přišli s něčím opravdu originálním, musíte být génius typu Vlaadi Chvátila, případně vás musí osvítit sám duch deskosvatý. To ale neznamená, že se na tomto kolbišti nenajdou koně, jejichž dostih baví i nás, zaryté stratégy. Namátkou zmiňme právě legendu Krycí jména, nestárnoucí Dixit či šikovně vymyšlený Koncept.

Thomas Dagenais-Lespérance se ale nenechal odradit a pokusil se stvořit něco, co sesadí z trůnu právě Krycáky (o jeho skutečných ambicích nic nevím, ale rád si domýšlím). A tak vzniklo Decrypto, nová variace na hry s nápovědami.

V Decryptu se proti sobě postaví dva týmy špionů. Tyto týmy vidí svoje čtyři slova, se kterými budou v dané partii pracovat. Mimochodem, hra je hezky vyprodukovaná a kartičky jsou jakoby zašifrované (rozuměj: slova jsou napsána modrou barvou v červené změti tvarů a písmen, která se rozplyne po vložení kartičky do okénka s červenou fólií). Jeden z týmu si vždy vytáhne kartičku s trojciferným kódem, který odpovídá třem ze čtyř slov jeho týmu. Na tato slova musí dát nápovědy v pořadí dle kartičky a úkolem zbytku jeho týmu je uhádnout kód. Podaří-li se jim to, pohoda, nic se neděje, ale běda jim, jak se spletou. Pak si tým vezme žeton neúspěchu a při dalším opakování blamáže prohrává celou partii.

No ale jak by se asi mohlo stát, že šifrant dá takovou nápovědu, že se jeho tým, který slova vidí před sebou, splete? A tady začíná ta pravá zábava, která Decrypto odlišuje od zbytku startovního pole. Vaše nápovědy totiž bedlivě poslouchají soupeři a snaží se odhadnout kód vašeho šifranta (odposlech komunikace). Je tedy třeba volit nápovědu velmi, velmi, velmi obezřetně. Ze začátku je nemožné váš kód uhádnout, v dalším kole ještě hodně těžké, ale dál už záleží na tom, jak dobře střídající se šifranti zamaskují původní slovo. Po každém kole si soupeři zapíší, jak zněl správný kód vašeho týmu v tomto kole, což znamená, že pro další průběh partie mají nějaká slova, od kterých se můžou odpíchnout. No a když si k vašemu třetímu slovu zapíší nápovědy chmel, voda, slad a hospoda, můžete se vsadit, že další nápověda sládek už pro ně bude jistý zásah. Jakmile se jednomu týmu povede dvakrát trefit kód soupeřů, vyhrává hru.

Ač možná nelze na první pohled odhalit kouzlo hry, vězte, že vymýšlení nápověd a jejich hádání je v Decryptu zatraceně pracná, ale zábavná činnost. Jak napovědět, aby to můj tým bez problému zvládl a odposlouchávači odvedle jen zmateně koukali do svých zápisků? Zkuste spojit zdánlivě nespojitelné, odlište vaše nápovědy od ostatních slov, která už byla použita, improvizujte!

Během hraní Decrypta jsme zažili partie bleskové, partie zdlouhavé (na tuto variantu hra myslí a balení obsahuje přesýpací hodiny pro stylovou šikanu zpomalenců) i partie s remízami (dvakrát neuhodnuto nebo dvakrát zachyceno v rámci stejného tahu). Hra tak v mých očích jednoznačně prokázala svoji variabilitu a zároveň i jeden z typických znaků party her: zážitek z nich je tak dobrý, jak dobrá a zábavná je vaše herní skupinka. Dobrou znovuhratelnost zajišťuje celkem 400 unikátních slov, která se ve vašem dešifrovacím stroji mohou zjevit.

Hlavní nevýhoda hry je jednoznačná a setkáte se s ní úplně v každé skupině, se kterou Decrypto zkusíte. Oním mínusem je náročnost pravidel na vysvětlení. Něco tak komplikovaného byste u asociační party hry prostě nečekali. I já jsem si musel dvakrát přečíst tenoučká pravidla, než mi to aspoň vzdáleně začalo dávat smysl. Začátek hry je spojen s celkem slušnou duševní investicí, která se vám ale naštěstí hned od druhé partie začne „rentovat“.

Ať už si ale hru hodláte nevázaně užít, nebo naopak pečlivě promýšlet každou jednotlivou nápovědu, jedna věc je jistá: pokud nemáte osypky ze slovního spojení party hra, Decrypto vás prostě bude parádně bavit. Nebál bych se říct, že se jedná o hru, která si zaslouží být na pódiu s takovými velikány, jako jsou Krycí jména a Dixit. Však už jim taky šlape na paty, resp. je předehnala v žebříčku BoardGameGeek. A to je přece nezávislý zdroj plný komunitní moudrosti!

Decrypto je výborná party hra, která si vydobude prestižní místo ve sbírce každého, kdo si aspoň občas rád střihne partyovku.