Já být trollí celebrita, já hodně mlátit. Já taky hodně ženských chtít a mít, já velkou kořist přinést! V mém příbytek hodně trofejí na zdi mít. A co tvůj kmen umět, ha?

Troll
Autor Christophe Lauras
V ČR distribuuje REXhry
Počet hráčů 3–5 hráčů
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Rok vydání 2017
Pořadí na BoardGameGeeku 7 795. (celkově)
Mechanismy Házení kostkou, vykládání karet

Troll přináší do českých luhů a hájů vydavatelství REXhry. Jedná se o jednoduchou, přístupnou hru pro dva až pět hráčů, v níž hraje prim odvaha, čest, ale i naivita či náhoda. Který trollí kmen se na konci partie bude moci vítězoslavně bít v prsa?

Jednotlivé kmeny trollů vyráží na lov bizarních bytostí, často se ale v teritoriu Kravonožky či Zajosaura sejde více lovců. A čeho je moc, toho je často příliš, takže kořist pak skončí klidně celá rozpáraná a na chutné stehýnko si trollové budou muset nechat zajít chuť.

Situace je následující: na stole leží několik karet kořisti, které mají určité rozpětí síly. Trefte se pod tuto laťku a kořist rozsápe všechny přítomné trolly. Přežeňte to a z kořisti zůstane jen hromádka masokostní moučky,  ze které by ani Jirka Babica nevytvořil masové hašé. Jenže na to nejste sami. Každý další hráč se může k lovu připojit, a jakmile má nějakého lovce ve „frontě na maso“ (neplést s frontami za komunismu u nás), může bojovým pokřikem (aka vyložením karty) lov odstartovat. Tím zákonitě vyvstává hlavní trollí otázka: Přikládat ještě karty, nebo dělat velký buch buch do zvířete, než přijdou další, se kterýma se my neradi dělit?

Hráči se střídají ve vykládání karet lovců. Lovci jsou členové kmene, na výběr je např. stařešina, podrazák, velký bojovník či sličná trollice. Liší se od sebe prostou silou, zvláštní schopností nebo tím, kolika kostkami hází při lovu. Kostek jsou ve hře dva druhy, jedna slabší, ale s jistějším výsledkem, jedna řádně silná, ale to víte, velkým kyjem občas nehezky minete.

Pokud lov dopadne masakrem lovců (síly málo, příště my přidat), všichni mají smolíka a nikdo nic nezíská. Pokud se celková hodnota zranění (součet síly, hodech na kostkách a po započítání všech schopností) vejde do rozpětí dané kořisti, je ulovena. V tu chvíli si první tři lovci rozeberou jídlo, ten, kdo lov zahájil si ponechá trofej, všichni zúčastnění si svoje lovce přesunou do síně slávy (mezi přeživší, přežít lov je mezi trolly slavné samo o sobě). Pokud to s velikostí a silou tlupy lovci přeženou, zůstane z kořisti jen lebka pro toho, kdo jí zasadil ránu navíc, úder, který lákavě vypadající kus masa transformoval na krvavou neidentifikovatelnou směs.

Celá hra se odehrává v uvolněné atmosféře, do výsledků lovů často promlouvá náhoda a tajné volby (viz níže kartičku denní fáze), ale na zábavě to neubírá. Po vyslání všech lovců hra končí a jde se vyhodnotit. A tím se dostáváme k suverénně nejlepšímu (nejzajímavějšímu, nejoriginálnějšímu) prvku celé hry. Jak jsem zmiňoval výše, v Trollovi sbíráte jídlo, trofeje a přeživší členy kmene. Při zjišťování, kdo jen trollil a nelovil, nejprve vyřadíte jednoho až dva hráče, kteří mají tak málo jídla, že by nenakrmili ani zájezd spolku příznivců anorexie. Máš hladové trolly? No tak to se jdi zahrabat! Další z kola ven bude ten, kdo se sice srdnatě bil, ale v marných bitvách a jeho tábor přeživších je řídký jako vězeňská ovesná kaše. Na úplném vrcholu potom stane kmen, který nebyl vyřazen a hýčká si u pasu tu nejpočetnější sbírku lebek bizarních tvorů. Já být vítěz všeho!

Při hře jsme objevili v podstatě jeden hlavní zádrhel, který by někoho mohl odradit. Tím je míra náhody, která je u Trolla větší než malá. Můžete plánovat jak chcete, ale kostky jsou potvory. Jenže víte co? Tuhle hru odehrajete za půl hodiny, takže žehrače na náhodu pošlete pro pivo nebo na cigárko, případně si chvíli poslechnete skřípavé sólo pro jejich chrup. A když jsme u těch kostek, proč proboha v balení není od každé barvy jeden kus kostky navíc? Jedna z karet při určitých situacích hází čtyřmi červenými kostkami, proč tedy jako příbuzní z chudé čtvrti musíme házet nadvakrát? A nakonec, jste-li příznivci asymetrie, tady se jí nedočkáte, všechny kmeny mají stejné složení lovců, rozdíl je jen v tom, kdy si co kdo lízne (v čemž se skrývá další vliv náhody).

Výborný nápad se tvůrcům povedl v podobě kartičky denní fáze. Ta je zamíchaná v balíčku kořisti a určuje, zda se karty lovců přikládají lícem vzhůru (ve dne), či dolů (v noci). Někdy tak při odhalení lovců zapojených do honu na kořist dojde na překvapivé situace.

Když to shrnu, Troll je jednoduchá, náhodou ovlivněná svižná hříčka, která pobaví začátečníky a středně pokročilé, zatímco nároční hráči…no co, prostě to přežijí a nejspíš se i dobře pobaví. Názvy lovených tvorů a jejich ilustrace jsou totiž k popukání.

Odpusťte tedy menší nedostatky a pusťte se do zábavné přebíječky s kostkami, pyšnící se skvělým způsobem vyhodnocení a odlehčeným laděním celého kousku.

VERDIKT
Troll vás velmi slušně pobaví pokud jste a) začátečníci, b) pod vlivem, c) ujetí na vtipné jazykové hříčky. Rychlovka do kapsy, která neurazí.