Jsi neomezeným vládcem jedné ze vzdálených říší a tvým úkolem je vybudovat Impérium s velkým I. Chceš naverbovat velkou armádu a zadupat ostatní do země? Jen směle do toho! Je libo vydat se cestou magie? Taky skvělá volba! A co třeba poručit větru, dešti?  Beze všeho! Tajuplné říše ti poskytnou možnosti, o kterých se ti ani nesnilo. Vybuduj impérium a ukaž, že jsi největší vladař mezi všemi.

Tajuplné říše
Autor Bruce Glassco
V ČR distribuuje REXhry
Počet hráčů 3–6 hráčů
Časová náročnost 20 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 1 201. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, správa karet na ruce

Už dávno neplatí rovnice malá krabička = malá hra. S edicí Malé velké se na trhu začaly objevovat hráčsky vyspělejší hry, které se vejdou třeba i do kapsy. Pokud patříte mezi příznivce takových her (anebo zkrátka máte malý byt přetékající deskovkami jako já), rozhodně byste neměli minout Tajuplné říše od vydavatelství REXhry.

Krabička na první pohled nezaujme. Ne, že by byl design ošklivý (to vůbec ne), jen je na dnešní dobu poněkud nevýrazný a v regále s desítkami dalších her oko hráče nepřitáhne. Po rozbalení na vás čeká 53 karet, pravidla a tlustý sešit s bodovacími tabulkami, který rozhodně přijde vhod. Ne že byste nebyli schopni sečíst si výsledné body na papíře, ale věřte mi, že vám přehledná tabulka značně usnadní práci a autorům za to patří můj dík.

Podle oficiálních pravidel je hra pro 3–6 hráčů od 14 let. Po přečtení pravidel však zjistíte, že  upravenou variantu hry lze hrát jak ve dvou, tak v sedmi lidech. Základní herní princip spočívá v kombinování karet tak, abyste z toho vytřískali co nejvíc bodů. Hráči mají od začátku hry na ruce sedm karet. Ve svém tahu si hráč jednu kartu vezme a jednu odhodí. Odhozené karty se umisťují do středu stolu tak, aby byly viditelné ostatním hráčům. Hráč se ve svém tahu může rozhodnout, zda si kartu přibere z dobíracího balíčku či zda si vezme jednu z ostatními hráči již odhozených karet. Konec hry nastává ve chvíli, kdy se v odhazovacím prostoru uprostřed stolu nachází deset karet. To je vše. Nic víc, nic míň. Pravidla se naučíte raz dva a můžete se směle pustit do hry.

Na základě popisu mi hra přišla naprosto běžná. Její kouzlo pochopíte až po prvním zahrání. Během jednotlivých tahů doslova slyšíte, jak se všem vaří závity od samého propočítávání optimální kombinace karet. Hra vám zabere jen půl hodinky, než se nadějete, už je tu závěrečné bodování. A vy si říkáte – sakra, mohl jsem ty karty nakombinovat líp? Co kdybych místo armád sbíral počasí? Anebo radši vůdce? Kdybych neodhodil královnu, Fanda by nezískal 50 bodů, ale kdybych si ji nechal, tak bych zase nezískal jinou skvělou kartu, která mi dávala větší bonus než královna. A pak na vás někdo vytáhne nekromanta a místo klasických sedmi karet oboduje osm. A chcete si zahrát znovu. A ještě jednou. A pak ještě, vždyť je to přeci rychlovka! A tahle nevýrazná hra si vás nenápadně podmaní. Vzhledem k bonusům a postihům na kartách vám první bodování zabere trochu času, ale nebojte. Brzy se do toho dostanete a po pár hrách vám bude pěkně odsejpat.

Abyste nahráli méně než 100 bodů, musíte mít vyloženě smůlu, nad 200 už je to skvělý výsledek, ideální kombinací karet se dá nasbírat i přes 300 bodů (což znamená, že vám musí být vesmír nakloněn a vaši protihráči vám přihrají vše, co potřebujete).

Tajuplné říše si rozhodně zaslouží pozornost. Chytrá hra pro partu až sedmi hráčů se často nevidí a byla by škoda, kdybyste ji odepsali jen kvůli obalu. A půl hodinky si najdete vždycky, no ne?

Tajuplné říše jsou rychlá karetní hra, která prověří vaše šedé buňky mozkové. Na vyplnění pauzy mezi dvěma většími hrami zcela ideální. Ale pozor – dík vysoké návykovosti se k druhé hře nemusíte dostat 😉