Deskové hry jsou vynikající zábava, ale také byznys živící v dnešní době tisíce, možná miliony lidí. Přitom vymyslet a doladit hru není žádná legrace, však se zeptejte někoho z českých designérů. Není tedy divu, že když člověk – respektive majitel společnosti vyrábějící hry – zakopne o zlatou žílu, nehodlá se jí pustit, dokud není poklad vytěžený do posledního karátu. A my jim to nemáme za zlé. Kolikrát si tyhle klony, varianty či rozšíření sami pořizujeme. Které hry jsou tak skvělé, že kolem nich vznikla gigantická franšíza?

_

Osadníci z Katanu – první hold musíme vzdát nepsanému králi všech deskoherních franšíz, ostrovu Katanu, který se nějakým zázrakem daří kolonizovat již od roku 1995 a stále není hotovo. Na principu této kostkové strategie už vznikla hromada rozšíření a variací – mohli jste se vydat do Západozemí, dobývat vesmír, utkávat se v duelu proti jedinému protihráči či sáhnout k historickým scénářům a rozseknout válku mezi Mykénami a Trójou. Občas se nám osadníci dostanou na stůl ještě dnes, a mně osobně to vůbec nevadí. Jejich kouzlo je totiž pořád silné.

 

Timeline – vědomostní hry se těší solidní oblibě, a i když jsou pro většinu zapřisáhlých hráčů okrajovou záležitostí, „nepoučená“ veřejnost je upřímně miluje. Timeline je jednoduchá hra, kterou vysvětlíte za dvacet vteřin. Cílem hráčů je vytvářet časovou osu a správně do ní strkat kartičky s událostmi, takže musíte tušit, kdy se co stalo. Třeba kdy shořel Řím nebo kdy byla v Česku poprvé veřejně předvedena pitva. Do dnešního dne vznikly desítky variant od korejské historie přes vynálezy po Hvězdné války. Divil bych se, kdybyste ve skříni taky nějakou nenašli. A pokud ne, možná je čas to změnit.

 

Arkham Horror Files – všechna ta Temná znamení, Eldritch Horrory, Panství hrůzy a Arkhamy spojuje jedna věc – edice AHF tvořená pod křídly Fantasy Flight Games. Zlatá éra této franšízy možná doznívá, ale rozhodně ještě neskončila. Poměrně nedávno vyšla třetí edice Arkham Horroru, LCG neustále přibývají rozšíření a ani ostatní hry nezůstávají pozadu. Hrůza a strach zkrátka táhnou a kdo četl Mistrovo dílo, chápe. Většina těchto her vyšla i v češtině, takže pokud se chcete přidat do klubu a udělat si z obýváku prokletý dům, je nejlepší čas.

 

Pán prstenů LCG – TCG i LCG už vyšlo, že byste jimi Buckinghamský palác vytapetovali, ale málokomu se podařilo prosadit na trhu tak jako Pánovi prstenů. Jistou roli hraje obliba Tolkienova příběhu, ale především jde o vychytanou karetku nabízející tisíce hodin zábavy zejména ve dvou hráčích. Seznam jejích rozšíření je dlouhý jako poslanecké projevy při obstrukcích a každou chvíli vyleze nová expanze. Takže radši bacha; jde o pěkně návykový koníček.

 

Zombicide – téma zombií, podobně jako samotní nemrtví, nestárne a stále vychází desítky her s touto tematikou. Nejznámější, největší, nejrozlezlejší a spoustu dalších nej drží v ruce Zombicide, jejíž rozšíření Wulfsburg u nás vyšlo nedávno (a po něm ještě standalone verze Zelená horda). Jinak ale existují tuny expanzí, promo setů, balení s figurkami, středověké i moderní variace, zkrátka všechno, na co si vzpomenete. Jestli máte chuť vybudovat si další sbírku, určitě mrkněte.

 

Malé velké cokoliv – tato série si získala srdce mnoha fanoušků. Nabízí totiž vychytané strategické hry v balení, které se vejde do skejťákových kapsáčů. V češtině už vyšly hned čtyři, a my máme rádi zejména Malé velké galaxie, které vás pošlou objevovat a dobývat vesmír. Relativní novinkou jsou pak Malé velké zombie nabízející kompetitivní i kooperativní mód.

 

Krycí jména – hra, která vznikla jako nouzový nápad po cestě na deskoherní akci, vzala svět šturmem. Málokdy se povede něco takto okouzlujícího na jednoduchých pravidlech, a pokračování na sebe nenechala dlouho čekat: Obrázky, Duet, Deep Undercover, Marvel, Disney, Harry Potter, a to nemluvíme o několika spin-offech těžících z podobného hádání pojmů na základě jednoslovné indicie (např. Decrypto, Když sním).