Markýza z Kocourova obsadila les a hodlá z něj vytěžit veškeré jeho bohatství. Ostatní zvířata se musí spojit, aby svrhla její dobyvačnou nadvládu. Povede se uspět právě vašemu rodu a nastolíte tak novou vládu?

Vydavatelství Fox in the Box nás už obdařilo různými souboji o moc, slávu, či naopak přežití. Ať už šlo o rivalitu na buněčné úrovni (BIOS: Genesis), v období pravěku (Neanderthal), během renesance (Pax Renaissance) nebo na kolejích (18CZ, 18Lilliput), vždy se jednalo o propracované hry, které pobaví na dlouhé hodiny.

Je ale nad slunce jasné, že v portfoliu lišky chybělo něco roztomilého, něco, co má neotřelou grafiku, ale zároveň kvalitního, co udrží laťku nastavenou předchozími počiny. A my už teď víme, že kousek, který by mohl toto očekávání splnit, je na cestě. Root je pohádková válka pro dva až čtyři hráče (s rozšířením, které bude taky lokalizováno, lze hrát i sólo nebo až v šesti lidech), jejíž hlavní mantrou je ASYMETRIE. Takto to nepíšu náhodou, asymetrie v Rootu si opravdu zaslouží velká písmena.

Hra za jednotlivé frakce nemá jen běžné parametry typu rasa 1 je slabší a početná, rasa 2 zase pomalá a silná, v Rootu si totiž v podstatě všichni hrají svoji hru s odlišnými mechanikami (budování enginu, stavění budov, ovládnutí území, průzkum mapy, tajná agenda), ale na jednom herním plánu a s poměrně vysokou mírou vzájemné interaktivity.

Původní vydavatel Rootu, Leder Games, už s podobným herním systémem má zkušenosti, Root staví na základech položených hrou Vast: The Crystal Caverns. V té se ujmete rolí rytíře, bandy skřetů, draka, ale i jeskyně! To zní slušně asymetricky, že?

Zpět k Rootu. Celkem čtyři druhy tvorů se snaží ovládnout lesní říši. Kočky se chtějí udržet u kormidla, budují svůj engine, staví budovy a touží po nadvládě. Vzájemně se svářející Dravci chtějí ovládnout co nejvíce území a postavit hnízda, než se křehké příměří uvnitř frakce opět rozpadne. Aliance se na úvod musí schovávat, pletichařit a nabírat sílu, aby se v rozhodující moment mohla přihlásit o svůj nárok. Krajinou putuje ještě Tulák, starý, ostřílený a nevyzpytatelný, hraje na všechny strany a nikdo neví, o co mu přesně jde.

Root se nesnaží bodovat pouze asymetrií, ale i vizuálem. Roztomilé stylizované kresby možná někomu budou připadat infantilní, ale hra podle mě vypadá nádherně. Rozhodně je neotřelá. Nezbývá tedy než doufat, že se překlad povedl a mechanismy budou natolik vyladěné, že půjde o opravdu kvalitní asymetrický zážitek.

Hra by u nás měla vyjít někdy v první polovině tohoto roku a my se vám pokusíme přinést recenzi co nejdříve.