Temný věk končí. Velké civilizace znovu obsazují dřív obydlené systémy, na Mecatolu Rex se stále naléhavěji ozývají hlasy členů Galaktické rady a z hlubin kosmu se vrací dědici trůnu z Lazaxu, k nepoznání změnění svými kybernetickými implantáty. Staré rasy se hlásí o dávná práva a nenávist, jež nikdy nevyhasla, znovu zažehává plameny války. Jen silný vládce může sjednotit celý kosmos. Stanete se jím právě vy?
Twilight Imperium 4. edice | |
Autoři | Corey Konieczka, Dane Beltrami, Christian T. Petersen (návrh původní hry) |
V ČR distribuuje | Blackfire |
Počet hráčů | 3–6 hráčů |
Časová náročnost | 4–8 hodin |
Vhodné od | 14 let |
Jazyková závislost | Česká pravidla, české texty na komponentech |
Rok vydání | 2018 |
Pořadí na BoardGameGeeku | 9. (strategické), 15. (celkově) |
Mechanismy | Házení kostkami, modifikovatelná hrací plocha, ovládání území, různé schopnosti hráčů, obchodování, diplomacie |
Když designér Christian T. Petersen, autor původního Dooma, Hry o trůny a desítek dalších her, který stojí za původním Twilight Imperium, položil základy této komplexní strategie, nejspíš netušil, jak vlivnou, generace přetrvávající značku právě tvoří. Od té doby, tedy od roku 1997, uplynulo něco vody. Nyní přichází na náš stůl díky vydavatelství Blackfire již čtvrtá edice, pod kterou jsou podepsaní Corey Konieczka (Eldritch Horror, SW: Rebelie, Descent) a Dane Beltrami (Warhammer Quest).
Některé hry jsou malé. Jiné velké. Některé hry jsou monstrózní. A pak je tu Twilight Imperium, který dost možná překonává vše, co jste kdy viděli. Možná vám připadá, že přeháním, ale v tom případě si potěžkejte krabici. A až mě začnete brát vážně, můžeme pokračovat.
Jednu věc si ujasníme hned na začátku. Tahle hra je od geeků pro geeky. Jste zkušení hráči? Výborně, s tím se tu totiž počítá. Pokud si nedokážete vychutnat, jak se vaše plány vyvíjí v průběhu ne minut, ale hodin, a jak váš tah z druhé hodiny hry ovlivní situaci v páté, jste tu špatně. Twilight Imperium je nádherná, je monstrózní a chce vaši pozornost na celý večer až do ranních hodin. Jste ochotní tenhle maraton absolvovat? Nebudete litovat.
Jak jste jistě odhadli, ve hře jde o souboj vesmírných ras, jež se střetávají o nadvládu nad všehomírem. Každý z vás do začátku nafasuje rasu, hromadu figurek, počáteční technologie a další komponenty, na stole se rozloží z hexovitých dílků sestavená mapa (můžete vybrat přednastavenou či si ji sami vytvořit), každý národ zaujme pozici v domovském systému, na stůl se vyskládají karty cílů a válka může začít.
Nejprve si hráči rozeberou karty strategií, které určují, na co se v daném kole zaměří. Potřebujete vyobchodovat zdroje, vyzkoumat převratnou technologii, upevňovat moc v Galaktické radě nebo dynamicky expandovat do všech koutů vesmíru? Vše je možné. Strategií je na výběr osm. Ve druhé fázi pak buď využijete svoji strategii, nebo přesouváte po mapě vaše flotily, vozíte pěchotu, útočíte na letky jiných národů a okupujete, tedy osvobozujete jejich planety. Vítězem se stane ten, kdo karty cílů nejrychleji promění v deset vítězných bodů.
Samotná hra probíhá vcelku plynule a pokud si dokážete promyslet váš tah dopředu, můžete z herní doby klidně odpočítat hodinku nebo dvě. Nebude to ale jednoduché. Proč? Protože máte miliardy možností! Po dvou kolech úvodní partie pochopíte, v čem je tato hra tak úžasná. Můžete totiž dělat všechno. Zkoumat, vyjednávat, expandovat, vyrábět armády, taktizovat, jak je nejlépe použít, využívat schopností vašich ras, držet slovo a zrazovat, poslat své legie do ohně nejhorší války či se takticky držet stranou. Vyhrát může každý bez ohledu na dominantní strategii. To zaručují především karty cílů, které fungují jako euro point salad a v každé partii po vás budou chtít něco jiného, od výzkumu přes utrácení po dobývání jiných systémů.
Soubojový systém je založený na kostkách a je dostatečně rychlý, jednoduchý a akční, aby vás rubanice mezi oddíly pěchoty či velké vesmírné přestřelky dobře bavily. Jednou za čas pak osud splete dohromady monstrózní bitvu, ve které se hází desítkami kostek a celá galaxie napjatě očekává výsledek. Vzduchem létají karty akcí, každý se snaží převážit misky osudu na svou stranu a slabší hráči dychtivě čekají na příležitosti posunout se v potravní pyramidě o pár pater nahoru.
Šest základních ras Twilight Imperium
|
Pokud bych měl definovat TI jedním slovem, pak to bude epos. Nehrajete, ale podílíte se na vzniku nového řádu. Jste jak aktéry, tak svědky desítek vzrušujících událostí, pod vašima očima vzniká příběh, o kterém si budete povídat ještě o několik týdnů později. Pokaždé, když se vaše flotila rozletí, máte pocit něčeho velkolepého, zatímco ostatním hráčům běhá mráz po zádech.
Hra obsahuje desítky různých mechanismů, jež určují pravidla pro boj na nebeském kolbišti. Za zvlášť vychytanou považuji diplomacii – po obsazení Mecatolu Rex se začne scházet Galaktická rada a hlasuje o zákonech a nařízeních, jež ovlivní budoucnost světa. Komu se nejvíc vyplatí zákon vetovat či prosadit? Kolik vám nabídne za vaše hlasy, které čerpáte z dobytých planet? A co když jen odvádí vaši pozornost? Lsti, manipulace, lži, ale i čest, hrdost a ochota jít do války, to vše se vám bude honit hlavou. A je jen na vás, jakou stezkou se vydáte.
Velkou znovuhratelnost zajistí také pestrost ras. K dispozici jich je 17 a každá umí něco jiného. A tím nemyslím bonus +1 v boji nebo ve výzkumu. Některé z ras mají diametrálně odlišný systém hry, třeba rostlinní Arborci vůbec nerekrutují vojáky, protože jim vyrostou na poli, bratrstvo Yin podmazává cizí vojáky a Žhnoucí z Muaatu klidně proplují skrz Slunce. Po několika testováních přesto nemám pocit, že by nějaká rasa dominovala. A než si vyzkoušíte všechny, lidé vás budou oslovovat starče.
Pravidla nejsou nijak přehnaně obtížná, někde mezi Through the Ages a Hrou o trůny. Už jsem měl v rukách o dost složitější hry; dvě hodinky ve vlaku by měly všechno vyřešit. Počítejte s tím, že další hodinku sežere, než se vaši parťáci seznámí s detaily. Naštěstí tu hodina nehraje žádnou roli, takže se nestresujte.
Pokud má hra nějakou nevýhodu kromě monstrózní hrací doby – s níž ale musíte počítat – a požadavků na trpělivost, pak zůstala před mými zraky skryta. Jasně, málokterý mechanismus vidíme poprvé (nicméně první verzi jsme nehráli, možná spousta mechanismů pochází právě z ní), ale ta neuvěřitelná symbióza, s jakou spolupracují! Twilight Imperium připomíná dobře promazaný hodinový stroj z rukou mistra, který přesně ví, jak rozeznít struny endorfinů a nechat vás zažít vaše vlastní Hvězdné války. Přišel konec poslouchání příběhů, otevřte tuhle gigantickou krabici a napište váš vlastní!
VERDIKT |
Epická strategie okouzlí všechny geeky svou komplexností, vychytaností i nejpřesvědčivější simulací vesmírného konfliktu v dějinách lokalizovaných deskovek. |