Soví spermatofor přistál na větvičce a prozkoumal les sonarem hledajícím soví samičku vhodnou k oplodnění. Zachytil něco, co vypadalo jako padající list. Byla to ale houba, která se pomalu snášela na jakémsi padáčku. Spermatofor se ještě zkusil bránit svým inkoustovým aerosolem, ale bylo příliš pozdě. Houba se přichytila a beze spěchu zapustila do svého hostitele podhoubí.

BIOS: Megafauna
Autor Phil Eklund
V ČR distribuuje Fox in the Box
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 120–180 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 289. (tematické), 1 856. (celkově)
Mechanismy Simulace, ovládání území, variabilní herní plán

Vydavatelství Fox in the Box vydává nevšední deskové hry pro náročné hráče na českém a slovenském trhu již od roku 2016. Hry, které si díky nim můžete užít, jsou obvykle označovány jako složité, přesněji řečeno PEKELNĚ složité. Letos na podzim spatřila světlo světa i druhá edice hry BIOS: Megafauna, která rozhodně drží standard.

O co běží? Ocitnete se na Zemi v době před 450 miliony let. Ujmete se jedné ze čtyř forem života, které jsou právě na vzestupu – hmyzu, měkkýšů, obratlovců či hybridů rostlin a hub. Váš druh se bude vyvíjet, budete zlepšovat jeho nervovou, oběhovou, trávicí či rozmnožovací soustavu (v podobě barevných kostiček). Specializace vám pomůže ovládnout kontinent, a kdo ví, možná i celou planetu. Můžete se dokonce rozhodnout, zda bude váš druh v daném ekosystému predátorem či býložravcem. Z mírumilovného herbivora v jedné části světa se tak může vyvinout úspěšný masožravec v části jiné. Nezáleží však jen na druhu samotném, ale i na schopnosti přizpůsobit se okolním podmínkám – klimatu. Faktory, které budou ve hře ovlivňovat organizmy, jsou oběh uhlíku, vody a kyslíku. Autoři mysleli skutečně na všechno, a proto musíte při svém plánování počítat nejen s pohybem litosférických desek, ale i s událostmi, jako je třeba pád meteoritu.

Hra se hraje na 10 kol a vyhrává hráč s nejvyšším počtem bodů (ty získáváte za fosilní záznam, potvory, které máte na mapě, karty, které jste nasbírali, za hostitele, pokud je váš druh mutualistický, a za emoce či jazyk, pokud váš druh došel ve vývoji tak daleko). Zde mám jednu drobnou technickou výhradu k použitým odborným termínům – mutualismus je podle definice vzájemné soužití dvou organismů, které je výhodné pro oba – to zde však neplatí, jeden z organismů (tzv. hostitel) z tohoto vztahu nic nemá.

Hry vydavatelství Fox in the Box jsou proslulé svou složitostí, což se nutně promítne i do pravidel. Ta jsou sice přehledná, nicméně doslova nadupaná termíny a pojmy, na které je různě odkazováno, takže po prvním přečtení z nich nejspíš moudří nebudete. A neslibuju vám, že se to zlepší po druhém nebo třetím pokusu. Naštěstí na vás vydavatelství myslelo a na jejich oficiálním webu můžete zhlédnout výukové video. Co mi chybělo, je v dnešních hrách stále populárnější průvodce hrou, který obsahuje konkrétní herní situace a příklady v grafickém provedení (přeci jen, když máte hru rozehranou, hledat rady ve videu nepatří mezi nejrychlejší způsoby).

Pravidla mohou být psána vtipně, názorně či naučně – jak je tomu i u Megafauny. Po odborné stránce nelze hře nic vytknout. Zhruba 40stránkový návod je protkán poznámkami pod čarou, které hráčům přiblíží odbornou stránku věci a odkazují i na konkrétní studie. Autor hry Phil Eklund zároveň zahrnul na závěr do pravidel povídání o uhlíkovém cyklu. Ačkoli je poměrně odborné, myslím si, že pro fanoušky této hry to budou příjemným bonusem. Pokud vás téma vůbec nezajímá, pak mám pro vás dobrou zprávu – pro hru samotnou není naučný text potřeba, a když ho přeskočíte, pravidla se vám hnedle o pár stran zkrátí . Vzhledem k množství pravidel a drobných výjimek se zde nebudu podrobně rozepisovat, jak hra funguje (kdo by četl 40stránkovou recenzi). Jaká tedy je?

Hra samotná má několik různých herních variant, takže o problémech se znovuhratelností vůbec nemůže být řeč. Pro první hru je rozhodně dobré začít se zjednodušenými pravidly variantu zvanou Zub a dráp. V této verzi ingnorujete všechna modře psaná pravidla a neoperujete se změnou velikosti vašeho organizmu (neboli potvory). Zároveň je výrazně omezen vliv vnějších podmínek – kontinenty se nehýbou a klima se nemění. Výukový scénář je nejen vhodný pro první hru, ale zároveň omezuje množství náhody, které je způsobováno kartami akcí. Soutěživí hráči si tak přijdou na své. Varianta zahrnující všechna pravidla je nazvaná Horská dráha. Druhy mezi sebou neustále svádí souboj o přežití a někteří biologové věří, že evoluce je bojem proti efektům přírodních katastrof a podobá se tedy jízdě na horské dráze. Krom osidlování Země můžete zkusit osídlit i Mars či Venuši.

Hra se pyšní moc hezkým vizuálem. Grafika je sice jednoduchá, ale při tak komplexní hře by složité obrázky akorát rušily. Zejména karty mutací jsou pro každého, koho alespoň trochu zajímá biologie, naprostou bombou. Jsou na nich nakresleny a popsány různé skutečné struktury jednotlivých živočichů. Mrzí mě, že se jedná pouze o efektní prvek, protože jediná informace, která ovlivňuje hru, je uvedená nahoře na kartě v jednom řádku a zbytek (obrázek morfologické struktury a její popis) nemá žádný vliv. Je tedy jedno, zda svou potvoru vylepšíte o ocasní osten či hltan s endostylem, pokaždé získáte červenou kostku. Když už si s biologickou částí dá někdo tolik práce, škoda, že to více nezapojil do hry samotné (ale možná by to hru zbytečně zkomplikovalo).

Zároveň ať už máte hlemýždě nebo houbu, pokaždé svůj organizmus můžete rozvíjet o žábry, cévy a spoustu ne vždy smysluplných kombinací mutací. Ale jak se říká, fantazii se meze nekladou a to je na téhle hře rozhodně krásné. Na kartě události máte vždy několik rozličných symbolů, které si ale nemusíte pamatovat, na zadní straně pravidel totiž najdete „lama kartu“. Ta pomůže při vyhodnocování událostí. Průběh kola je popsán na jedné kartě (mohly by být čtyři), souboj a pravidla pohybu jsou uvedeny na třech kartách (taky mohly být čtyři). Kladně hodnotím pomůcku pro barvoslepé – dodatečné označení karet a vlastností tak, aby byly rozlišitelné nejen na základě barvy karty.

Co se herního zážitku týče, rozhodně to chce víc partií, než o BIOS: Megafauna získáte ucelený obrázek. S bandou zkušených hráčů jsme se po dvou hodinách herního času dostali zhruba do poloviny hry (varianta Horská dráha). Spoustu věcí jsme dohledávali a pojetí šelfů nám přišlo zmatečné, co přesně spadá do kategorie šelf (a řídí se tím pádem jiným podmínkami pro osidlování a pohyb potvor) jsme hledali na internetových fórech. Zároveň, jak jsem zmiňovala výše, bez „lama karty“ či nějakého kresleného schématu si první hru teprve budete zvykat na pořadí jednotlivých akcí a na důsledky událostí. Často jsme řešili, co která barevná kostička přesně dělá a co rozvíjí mutace daného typu. Počítejte tedy s tím, že pár prvních her budou spíš tutoriály. Ovšem budete-li mít dlouhou chvíli, můžete si procházet krásně ilustrované karty mutací. Po těžkých začátcích vám bude odměnou hra, která vás vtáhne a pohltí na celé hodiny. Zjistíte, že v rámci svého tahu toho nemůžete udělat zase tak moc. Těžko zařadit Megafaunu do nějaké herní kategorie (euro vs ameritrash) – co do pravidel a kombinování je hra náročná na přemýšlení, důležitý prvek je ovládání území. Na druhou stranu, díky kartám událostí je zde i vysoký podíl náhody, která ovlivňuje například počet akcí druhů či možnosti přesunů mezi kontinenty.

Hra BIOS: Megafauna 2. edice začíná přesně tam, kde skončila předchozí hra ze série BIOS BIOS: Genesis. V té si hráči „vyrobili“ první živoucí organismy na Zemi. Pokud jste šťastnými vlastníky obou her, můžete začít s tvorbou živého organismu v Genesis, na kterou potom navážete a Megafaunu tak začnete se svou vlastní potvorou. Obě hry spadají do trilogie BIOS, která bude zakončena hrou BIOS: Origins. V ní se ocitnete v období kvartérů (přesněji v pleistocénu) a budete svědky vývoje člověka, vzniku vynálezů a nových technologií.

Pokud se nebojíte výzev a zajímáte se o evoluci života a biologii obecně, pak je BIOS: Megafauna hra pro vás. Nabízí intenzivní několikahodinovou herní nálož, ze které se vám zavaří mozkové závity.

BIOS: Megafauna je hráčská hra, která vám, pokud budete chtít, může rozšířit obzory. Jestli si chcete vyzkoušet hru na boha (a u toho rozdrtit veškerou konkurenci), směle do toho!