Apokalypsa přišla jako blesk z čistého nebe. Během vteřiny se civilizace změnila v sutiny a lidstvo v ohrožený druh. Od té doby už uplynul nějaký čas. Přeživší opustili protiatomové kryty a vydali se budovat nový svět. Jenže hrozba, která s ním jednou zatřásla, přijde v budoucnosti znovu. Dokážou tomu zabránit vůdcové čtyř Cest? Nebo je osud našeho druhu zpečetěn na věky?

Anachrony
Autoři Dávid Turczi, Richard Amann, Viktor Peter
Počet hráčů 1–4 hráči
Časová náročnost 120 minut
Vhodné od 15 let
Jazyková závislost Česká pravidla, komponenty bez textů
Pořadí na BoardGameGeeku 38. (strategické), 62. (celkově)
Mechanismy Umisťování dělníků, házení kostkami, drafotvání karet, různé schopnosti hráčů

Dávid Turczi, Richard Amann a Viktor Peter jsou sehraným designérským triem. Amann a Peter spolupracovali třeba na Transhumanity; Turczi má prsty například v rozšířeních Chvátilova Tash-Kalaru. Jak se jim povedl tento monstrózní projekt?

Anachrony přichází na trh se smělým cílem. Chce totiž obnovit slávu worker placementových her, které se nevyhnuly jisté repetitivnosti a monotónnosti, a to i přesto, že se objevují nové nápady, třeba Great Western Trail nebo Kmotr. Jak do evoluce žánru zasáhne právě Anachrony?

Váš první dojem se bude týkat velikosti krabice. Hádáte správně, je to pořádně vykrmený macek, který by nejspíš zavalil kočku. Obsah tomu odpovídá – gigantický herní plán, spousta menších plánků, hromady karet a žetonů tolik, že na třídění raději zavoláte Popelku. Megalomané, zbystřete, tohle je pro vás! Jakmile se přes hromady materiálů prokoušete k pravidlům, zjistíte, že nejsou zase tak těžká. Jasně, asi byste je neměli nechávat na rauchpauzu před partií, ale čelili jsme i nebezpečnějším nepřátelům. Nováčci se možná zapotí, ale deskoherní veteráni budou mít brzy jasno.

Rovněž nafasujete vaši osobní herní plochu. Zde se nachází vaši workeři, exoskelety, ve kterých vylézají na povrch, dále vaše budovy a pár dalších serepetiček. A nyní se dostáváme k tomu, o co vlastně jde. Planetu brzy zasáhne asteroid, a pak bude zatraceně těžké přežít. Proto musíte vaše ovečky evakuovat ke hvězdám a u toho nasbírat co nejvíc vítězných bodů, jež vyjadřují, že právě vaší Cestě (viz box níže) jde zvládání apokalypsy nejlépe.

Kráčejte po té správné Cestě

Jakou Cestou se dát? Možná vám v řešení této hádanky pomůže náš box. Který směr je vám nejbližší?

Cesta harmonie – mírumilovní stoupenci této filosofie usilují o harmonii s přírodou a jejich domov přetéká faunou a flórou. Díky pověsti vůdců nebude těžké přilákat do svých řad nové tváře.

Cesta nadvlády – kapitán Wolfe na hipízácké nesmysly nevěří. Budoucnost potřebuje hlavně řád, ideálně pořádné ráže a podpořený moderními technologiemi. Hlavní město nadvlády je gigantická loď křižující oceány.

Cesta pokroku – ve svém nebeském městě knihovníci dumají, jak vrátit planetě blahobyt. Je snad řešením umělá inteligence? Nebo technologie z mnohem vzdálenější budoucnosti? Pokud toužíte po pokroku, jste na správné adrese.

Cesta spásy – všichni dobře víme, že pravý důvod katastrofy je v srdcích lidí a především v jejich nekonečném hřešení. Cesta spásy konečně nastolí nový světový řád, věrný bohu a oddaný víře. Koneckonců, tohle ještě nikdo nezkoušel, a když ano, dělali to špatně!

Všechno, co potřebujete, najdete na herním plánu. Začneme fachmany. Na rozdíl od většiny wp her se mezi sebou liší a každý umí něco jiného. Vědec je nejlepší, když potřebujete vodu, inženýr staví precizní budovy, administrátor je skvělý obchodník a génius zvládne cokoliv, před co ho postavíte. Nestačí tak přemýšlet, které políčko obsadíte, ale i kým. Když k tomu připočteme, že na některá políčka musíte v exoskeletu, což stojí baterie, objeví se před vámi pořádný rébus.

Kromě workerů si můžete dojít také pro vodu, poslat inženýry kopat suroviny, zkoumat nové technologie, stavět budovy, vyměňovat suroviny s kočovnými kmeny či navštívit Kapitol, hlavní a neutrální město. Právě on vám dovoluje zopakovat akci, kterou vám už někdo jiný stihl sebrat. Jakmile asteroid dopadne, otevře se vám možnost evakuace a vy se můžete vydat vstříc růžové budoucnosti někam na planetu, kterou jste ještě nestihli zničit. Mimochodem, akce Kapitolu se po pádu změní, což je také neotřelé. Málokdy vidíme, aby se v rámci hry měnila samotná herní plocha.

Zastavíme se také u výzkumu, díky kterému získáváte destičky průlomu. Právě ten zahrnuje házení kostkami, ale i když vám smůla počůrá boty, jen těžko to ovlivní konečné pořadí. Za průlomy pak stavíte superprojekty, jež vám dají nějakou vychytanou výhodu a nezřídka i vítězné body.

Zatím hra vypadá jako klasický, i když variabilní worker placement. To, co jej totiž nejvíce odlišuje, je cestování časem. Na začátku každého kola je fáze, kdy si necháte z budoucnosti poslat cokoliv, co potřebujete – suroviny, exoskelet či třeba inženýra. Zní to nádherně, jenže nic není zadarmo. Pokud vaše budoucí já nesplatí dluh a nepošle inkriminovaný zdroj zpět do minulosti, vytvoříte časoprostorový paradox, z něhož koukají mínusové body. V podstatě jde o princip podobný kontokorentu, jenže z bankomatu můžete vytáhnout patnáct tisíc, z budoucnosti lze sebrat úplně všechno. Takže pozor na management! Musíte plánovat mnohem víc dopředu, než jste zvyklí, ale zároveň vám tento princip surovin „odnikud“ umožňuje vychytané, propracované a ďábelské tahy. Zezačátku nikdo z mých spoluhráčů nevěděl, co má vlastně chtít, ale pak začaly strategické orgie. Tento prvek je originální, vychytaný a posouvá hru na nový level.

Anachrony je variabilní záležitost, ale věřte mi, ještě jsem zdaleka neodhalil úplný potenciál této hry. Určitě jste si všimli, že můžete hrát také sami. Soupeře vám v takové situaci dělá virtuální protihráč zvaný Chronobot – a mnoho hráčů tvrdí, že lepší sólo ještě nezkusili! Jste single playerový pařan? Pak připočtěte k hodnocení další plusový bod.

Další alternativou je modul zvaný „Den zkázy“, který celou hru otočí vzhůru nohama. Proč? Protože asteroid nemusí vůbec dopadnout! Dvě cesty chtějí planetu zachránit; další dvě ji vedou vstříc podle jejich mínění nezvratnému osudu. Hra se tím pádem tak trochu změní v týmovku a předtím minimální interakce mezi hráči nabude na důležitosti. Musíte krást políčka vaším soupeřům, nenechat je experimentovat s neznámými technologiemi a převzít iniciativu do svých rukou. Tento modul považuji za jeden z nejlépe vychytaných in-game obsahů navíc. Máte pořád málo změn? Zkuste sáhnout po jednom z mnoha alternativních pravidel, které hra nabízí!

Anachrony plní své sliby a na český trh letí s razancí asteroidu. Ztělesňuje originální, takticky náročný worker placement pro zkušené hráče, kteří se nebojí myslet dopředu a od eura chtějí pestrý, neustále se měnící zážitek. Patříte mezi ně? Pak je pro vás Anachrony jasná volba.

Anachrony přináší do worker placementu svěží vítr originality a výborně zpracované cestování časem.