Cosi temného povstává z chladného hrobu kdesi v egyptských pouštích. Zlo mnoha tváří sbírá své síly a mrtví ožívají. Faraon, jenž kdysi vládl ohněm a mečem, mág šílený našeptáváním podivných bytostí z jiných světů bude znovu sedět na svém stolci, zatímco se svět utopí v krvi. Alespoň pokud se mu někdo nepostaví…

Temné znamení: Prokletí faraona
Autor Dane Beltrami
Počet hráčů 1–8 hráčů
Časová náročnost 60–120 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 478. (celkově)
Mechanismy Házení kostkami, kooperace, různé schopnosti hráčů

Dane Beltrami je mezi designéry spíše elévem. Zatím se přiučoval řemeslu u FFG a kromě dalších rozšíření Temného znamení spolupracoval například na čtvrté edici Twilight Imperium či na expanzích ke karetnímu Warhammeru.

Prokletí faraona je trošku jiná expanze než Neviděné síly, víc se blíží Branám Arkhamu. Stejně jako v nich, i tentokrát budete cestovat z muzea ven, ale nikoliv do ulic města, ale až do dalekého Egypta. První věc, která vás tak zaujme, je nová karta vstupu. K ní patří dvě nové hromádky karet dobrodružství. Půlka příběhu se odehrává v Káhiře, kde sbíráte hlavně předměty a karty, druhá v Dashuru, kam půjdete pást po Temných znameních. Čekají na vás tedy zbrusu nové příběhy a výzvy. Mezi nimi je několik speciálních. Nejvíc se vám šikne dostat se do tajných komor, což samo o sobě není snadné; občas ale také musíte čelit nástrahám Temného faraona, které vám dost zavazí na stole a dřív nebo později se jim musíte postavit.

Na to samozřejmě nebudete sami, ale dočkáte se hned šesti vyšetřovatelů. Z Panství hrůzy už možná znáte otce Mattea, dál přibude třeba dosavadní spojenec Calvin Wright. Protiváhou jsou tři Prastaří, jimž vévodí hemživý chaos Nyarlatothep. Konečně si užijete maskovaných nestvůr! Využívají je i ostatní Prastaří, takže si je vychutnáte až až. Kromě muže tisíce tváří se postavíte také samotnému Temnému faraonovi či hrůze, jež našeptává do jeho uší.

Parádní novinkou jsou relikvie. Jde o zbrusu nový balíček karet, který můžete přidat také v případě, že nehodláte hrát toto rozšíření, ale nějaké jiné či základní hru. Relikvie vám samozřejmě dávají schopnosti a kostky, ale můžete si přes ně také vracet již zahozené kostky. Další obohacení najdete ve formě expedicí. Ty získáváte za splněná dobrodružství a obdržíte přes ně benefity pro celý tým – na začátku kola si třeba někdo z hráčů vyléčí příčetnost nebo život. A úplně na závěr se kromě všeho již zmíněného můžete těšit na nové nestvůry, spojence a mýty.

Ačkoliv nepřibyly běžné či třeba vzácné předměty, i tak je expanze nabitá. Variant a zpestření k originální hře totiž nabízí dost, a jen než procestujete všechna pouštní dobrodružství, odehraje se pěkná řada partií. Obtížnost mi tentokrát přišla vyváženější než u Bran Arkhamu – ačkoliv proti Nyarlatothepovi uspějí jen ti nejlepší, zbylé dva Prastaré jde porazit (ale rozhodně to není zadarmo). Nové vychytávky a schopnosti se do hry výborně hodí a není zde žádný prvek, o kterém bych si říkal, že je navíc. Naopak – třeba takové expedice parádně zpestří hru a ještě víc vám umožní vyhnout se prokletí nepoddajných, chapadly nahoru padajících kostek.

Co není a může být

Další expanzi se Blackfire zatím do češtiny přeložit nechystá, protože prodeje dosud nejsou zase tak působivé, byť se čeká na Vánoce. A to je škoda! FFG má totiž nachystány ještě tři expanze – podmořské pátrání Omens of Deep, kdy nakouknete do Pacifiku, putování do tundry Omens of Ice, jež nabízí třeba systém ročních období, a pohřební Grave Consequences, které přinesou karty fobií i rozkošné náhrobky pro mrtvé postavy. Pokud máte pocit, že by bylo fajn si je zahrát v češtině, kupte si třeba tuto expanzi. Kde je poptávka, je i nabídka, a i kdyby to nakonec nevyšlo, Prokletí faraona za to stojí.

Celkově hodnotím Prokletí faraona jako vydařené a zajímavé rozšíření, které vám nabídne nejen řadu hodin strávených v Egyptě mimo hotelový resort, ale díky relikviím rozšíří možnosti původní hry. Temné znamení jde u nás na stůl proklatě často, nepochybuji o tom, že řada z vás to má stejně a tuhle expanzi ocení.

Vychytaná expanze nabízí úplně nové prostředí, mechanismy a ještě zvrhlejšího Nyarlatothepa k tomu.

Marek Dvořák