(Epos o Gilgamešovi)

Sid Meier’s Civilization: Nový úsvit
Autor James Kniffen
Časová náročnost 60–120 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 397. (strategické), 727. (celkově)
Mechanismy Ovládání území, různé schopnosti hráčů, modifikovatelný herní plán

Mladý designér James Kniffen se už může pochlubit účastí na několika zajímavých projektech. Pracoval na Forbidden Stars, Star Wars: Armada či několika expanzích větších her, například Rune Age. Nová civilizace je jeho dosud největším projektem. Jak se povedla?

Žánr civilizačních her je velkým tržním tahákem. Vzpomeňme na Sid Meier´s Civilization či na Chvátilův majstrštyk Through the Ages. Nová civka nemá lehkou pozici, takže to vzala od lesa a zkusila se odlišit. Jak? Třeba jednoduchostí a přístupností novým hráčům. Pravidla tentokrát nebudete studovat tři hodiny, ale maximálně třicet minut, a vaši parťáci se je naučí ještě rychleji. Jak to tedy celé funguje?

Na začátku sestavíte z hexů moc pěknou mapu plnou neutrálních městských států, surovin a přírodních divů. K tomu nafasujete svoje města, karavany, žetony kontroly a především karty výzkumů, o kterých to celé bude. Položíte váš kapitol a můžete začít.

Klíčovou složkou jsou právě výzkumy, kterých máte pět a stojí před vámi pěkně v řadě. Každý z nich umí nějakou akci – jeden staví město nebo div, další vytahuje armádu, třetí vás posouvá k dalším technologiím, čtvrtý zařizuje obchod a pátý „rozlézá“ vaši civilizaci tím, že kolem měst staví vaše žetony kontroly, v podstatě vyjadřující menší osídlení a kulturní vliv říše.

Ve svém kole se rozhodnete, co chcete udělat, respektive jaký „výzkum“ použít. Potom uděláte danou akci – postavíte div světa, zaútočíte na cizí žetony kontroly, vyberete si pokročilejší technologii nebo posunete po mapě karavanu, protože obchod vám umožňuje dělat všechny akce efektivněji. Vítězem se pak stane ten, kdo první splní nějakou podmínku ze tří náhodně vylosovaných karet vítězství. Ty po vás můžou chtít postavit dva divy daného typu, dobýt určený počet měst či třeba vyzkoumat hodně technologií. Každá partie tak funguje na principu trochu odlišného point saladu, což přispívá k jisté variabilitě.

Porovnání s ostatními civilizačními hrami se nabízí samo, takže největší rozdíl: Nový úsvit není hra pro geeky. Na rozdíl od předchůdců, tady nemusíte strávit hodinu instruktáží, abyste vůbec tušili, co se bude dít. Je to výhoda, nebo nevýhoda? Podívejte se po vašich spoluhráčích a posuďte sami. Předchozí verze nabídnou hlubší zážitek, ale – bude je s vámi někdo hrát? Není šest hodin u stolu příliš silný tabák i na vás? Protože pokud ano, pak jste možná chytili horkou stopu a Nový úsvit by se vám mohl líbit.

Mně osobně jeho hraní neevokuje tak moc civilizační hru, jako spíš propracovanou, chytrou verzi Osadníků z Katanu, kde nezáleží na kostkách, ale stále osidlujete ostrov a snažíte se zabrat co největší část. Tomu přispívá také poměrně nízká interakce mezi hráči. Válčit totiž prakticky nemusíte, takže se stačí zakutat za svými žetony a vyhrát ekonomicky. Další věc je výzkum, který je opravdu hodně zjednodušený a hráčům starých verzí se to nemusí líbit. Opět – mrkněte na spoluhráče, posuďte a rozhodněte se.

Pokud bychom ale odhlédli od předchůdců, hra funguje docela dobře. Je svižná, kola jsou krátká, zběsile závodíte v plnění vítězných karet a vaše království se pěkně rozlézá. Každý má na výběr jinou rasu, takže strategie se liší už od začátku. K dispozici jsou třeba v úvodu naznačení Sumeřané, Američané nebo Francouzi.

V boji sice házíte kostkami, ale úspěch si můžete zařídit pečlivou přípravou. Velkou roli hraje area control, musíte sežrat důležitá políčka dřív než ostatní či jim natvrdo vyhlásit válku a rozdupat jejich žetonky do země. Po celou dobu vás obtěžují barbaři; když je podceníte, zapláčete nad výdělkem. Dobrý dojem na mě udělala pěkná, počítačovými verzemi inspirovaná grafika; herní plán hýří barvami a hezké jsou i karty vůdců a technologií.

Nový úsvit je lehce nadprůměrná hra, která je určena spíše začínajícím hráčům nebo těm, kteří zkrátka na dlouhé složité geekovské orgie nejsou ani trošku zvědaví. Pokud máte navíc rádi area control, budete nadšení. Tak proč jí nedat šanci?

Nový úsvit nabízí přístupnou civilizační area control hru pro ty, kteří chtějí protáhnout svůj národ dějinami za necelé dvě hodiny i s vysvětlením.

Marek Dvořák