Před šesti lety na magickém ostrově Svatý Loray skončila revoluce, která ho osvobodila z područí nábožensky založeného Argridu, jehož víra káže, že veškerá rostlinná magie je hříšná a svět od ní musí být očištěn ohněm. Teprve teď ale mohlo mezi těmito dvěma zeměmi začít mírové jednání. To je však záhy ohroženo, když je z paláce unesen argridský diplomat. Adeluna, dcera radní a svého času bojovnice revoluce, se musí za pomoci piráta Devereuxe pustit do pátrání, jenže nic není tak, jak se zdá. Ve stejnou dobu je Benat, syn argridského panovníka, pověřen takřka nemožným úkolem – zbavit svůj lid odporu k magii.

Saru Raaschovou by asi bylo zbytečné představovat. Většina z vás ji může znát jako autorku populární série Sníh nebo popel. Kniha Rebelové vln je prvním dílem její nové dvoudílné série o pirátech a o magii.

V první řadě musím poznamenat, že z hlediska textu a gramatiky je tahle kniha nefalšované peklo. Ať už jde o pochybné skloňování, kterého si čtenář užije víc než dost, krkolomných vět nebo vyloženě gramatických chyb (zlí jazykové tvrdí, že když jsem narazila na spojení výkřiky utichli, mé bolestné skučení se neslo městem jako nářek postřelené hyeny). Díky tomuhle nešvaru ale vznikají i vtipné situace (například úsměvná záměna lahvičky a lavičky – přiznám se, že při té představě, jak si Lu od Vexe vzala lavičku, mi koutky nebezpečně cukaly), takže je čistě na čtenáři, jak se vůči tomu postaví. Výhodu budou mít přirozeně ti, kteří nemají tak vytříbený smysl pro český jazyk, protože těm každá chyba nebude tolik drásat oči ani srdce.

Další věc, kterou byste měli vědět dřív, než po Rebelech vln sáhnete, je, že inkvizice v Argridu je na ty poměry celkem pokroková. Zatímco magie je jedno velké no go, za které můžete dost snadno skončit na hranici, homosexuální vztahy jsou akceptovány, pokud partneři zůstanou cudní až do svatební noci. Samotný princ Benat má poměr s jedním ze svých ochránců a za sebe můžu říct, že je to hlavně ze začátku docela příjemná a něžná romance typu „princ a chuďas“. Nemusí to být čtení pro každého, ale jelikož se příběh točí především kolem Benatova úkolu a romantika slouží jenom jako takový decentní doplněk, mohli by to přenést přes srdce i ti, kteří takové knihy vyloženě nevyhledávají.

Co jsem na této knize ocenila, byly různé úhly pohledu, ačkoli ke konci se bohužel střídaly čím dál méně a méně. Příběh je zpracován z perspektivy celkem tří hlavních postav, každá z nich řeší jiný díl skládačky, které spolu na první pohled vůbec nesouvisí. Jak už jsem ale řekla na začátku, zdání může klamat. Napřed tu máme Adelunu, řečenou Lu. Ta mi hlavně na začátku přišla asi nejméně sympatická, protože jsem měla problém se s ní ztotožnit. Ono kdo může o sobě říct, že byl v jedenácti letech plně nasazeným vojákem. Abych ale Lu tak úplně nekřivdila, ze všech postav si prošla největším vývojem. Pak tu máme piráta Devereuxe. Kapitoly s ním a posádkou jeho lodi Rychlý courák byly asi nejzábavnější, plné svérázného humoru. Poslední je již zmiňovaný princ Benat a jeho snaha o to, přiblížit magii silně věřícímu obyvatelstvu, aniž by skončil na hranici jako kacíř. Tyhle části byly z mého pohledu vůči ostatním dost upozaďovány.

Co se týče konce, tak ten mě bohužel zklamal. Ačkoli se finále hemžilo samými zvraty a překvapivými zjištěními, samotné završení mi přišlo příliš násilně utnuté a nedokázalo mě dobře navnadit na další díl. Podle mě šlo o zbytečně zmařený potenciál.

Takže abychom si to shrnuli, Rebelové vln jsou zajímavá kniha zasazená do barvitého a propracovaného světa s nevšedně řešenou magií, ale všechno jim to kazí mizerná korektura a křečovité zakončení. Zapřísáhlý grammar nazi by nad tímhle dílem zaplakal, ale fanoušci pirátů a originální magie by mu měli dát šanci.

Vydal: CooBoo

Autor: Sara Raaschová

Přeložil: Zdeněk Uherčík