Shara Komaydová byla zavražděna. Až se Sigrud Harkvaldsson dozví, kdo to udělal, připraví vrahovi ze života peklo, jaké nikdy nezažil. A nebo ne? Co když je to celé složitější? Co když si muž, jenž ztělesňuje pomstu, ukousl příliš velké sousto? Co když je součástí mnohem větší hry, do které strkají prsty i samotní bohové…?

Robert Jackson Bennet vletěl na literární scénu jako tornádo a svým neuvěřitelně působivým debutem Město schodů ustanovil nový kult. Ačkoliv volně navázaný druhý díl Město mečů nebyl tak přesvědčivý, stále se jednalo o po čertech dobrou knihu. Nyní přichází na pulty našich knihkupců završení celé trilogie.

Autor se drží osvědčených postupů a nabízí nám lehce špionážní příběh v kulisách působivé urban fantasy, ve které zázraky mrtvých bohů stále přežívají a všude se rojí podivná stvoření, jež narušují podstatu samotného světa. Na tom nic nezměnila ani mohutná industrializace, do které se pustil Kontinent a místo koňských spřežení zde jezdí vlaky a gigantické lanovky. V tomto lehce až steampunkovém světě Bennett rozehrává dramatický příběh, který vás rychle chytí a pustí až na samotném konci ozdobeném působivým finále. Univerzum trilogie patří obecně mezi nejsilnější Bennettovy stránky a docela se těším, co nabídne ve svých dalších knihách. Lehce otevřený konec pak příjemně stimuluje čtenářovu fantazii a úvahy nad tím, co dalšího se ve světě stane.

Hlavním hrdinou je tentokrát muž, jehož stín provází celou sérii, zabiják Sigrud. Tato temná, beznadějná postava se vám otevře v celé své duševní nahotě; dozvíte se o něco málo víc z jeho historie a o hodně víc z tajemství, jež jej obklopují. A samozřejmě to znamená, že o akci, které se Bennett nebojí, nebude nouze. V rámci Sigrudovy krvavými kapkami lemované cesty za pomstou se potkáme s několika starými známými, ale děj se soustředí spíše na nové postavy. Především adoptivní Shařinu dceru Táňu, jež se snaží vyrovnat se s matčinou smrtí a podivnými událostmi, které ji stále častěji obklopují. Nejlepším přírůstkem je ovšem nový záporák. Nechci spoilovat, ale ačkoliv je podobnost s Zelaznyho Jackem víc než zřejmá, stále jde o možná nejzajímavější, byť lehce infantilní (což je ovšem autorovým záměrem) charakter, se kterým můžete v jistých věcech sympatizovat. A trojrozměrný padouch je nadevše, jak ostatně v negativním smyslu dokazují filmy od DC.

Samotný příběh sice není nejoriginálnější (ale ani nejprofláklejší), zato dobře graduje a je dramatický. Až na pár momentů, kdy si Sigrud líže rány či plánuje další tahy, se děj řítí dopředu jako divoký mustang a nikdy nevíte, co čeká za dalším rohem. Několikrát se dostaví i příjemné až hororové mrazení (hlavně zezačátku umí padouch čtenáře znejistit), strach o hlavní postavy či naopak momenty, kdy zběsile fandíte Sigrudovi a doufáte, že všem nepřátelům zpřeláme kosti, jak to umí jen on.

Líbí se mi, že Bennett nastoluje čtenářům, kteří mají rádi mytologii či fantastiku (a to jeho fanoušci nejspíš budou mít), řadu zajímavých otázek týkajících se božských entit, z nichž některé již byly naznačeny v minulých dílech. Mají bohové děti? Jaký k nim mají vztah? Kdo je nejsilnějším bohem? Existuje něco mocnějšího než oni sami? Jaké jsou jejich motivace? V čem se podobají a v čem odlišují od lidí? Na většinu z nich nabízí uspokojivé odpovědi, jiné si musíte domyslet, což je jedině dobře.

Město zázraků je více než důstojným završením působivé trilogie, která přinesla autorovi slávu a čtenářům spoustu skvěle prožitých hodin. Zároveň jde o knihu bez výrazných slabin, jež se lehce čte a než se nadějete, budete na konci. Což je trochu smutné. Ale když něco končí, něco jiného jistě brzy začne a já osobně budu Bennettovu tvorbu pozorně sledovat.

Autor: Robert Jackson Bennett

Série: Božská města 3

Vydal: Host, 2018