Skupina znalců umění obhlíží obrazy talentovaných malířů. Navenek nedají nic znát, ale ve skutečnosti přemýšlí jako o život. Jaké dílo bude mít jednou největší hodnotu? Z kterého mazala se stane superhvězda?

Múza
Autor Jordan Sorenson
Počet hráčů 2–12 hráčů
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 10 let
Pořadí na BoardGameGeeku 98. (party hry), 2 076. (celkově)
Mechanismy Hlasování, týmová hra, kooperativní hra

Jordan Sorenson je začínající designér, který má zatím na kontě pouze samotnou Múzu a jedno rozšíření. Jak se jeho debut vydařil?

Múza je sympatická párty hra na principu podobném populárnímu Dixitu. Hráči se ale tentokrát rozdělí na dva týmy. Na stůl se připraví hromádka karet uměleckých děl (klidně si představte ty dixitové) a hromádka karet inspirace. Na těch jsou napsány úkoly ve stylu „vyjádřete indicii názvem filmu“ nebo „vyjádřete indicii pózou vašeho těla“. Pořádně je promíchejte a hra může začít.

Tým, který je na řadě, lízne šest karet uměleckých děl a dvě karty inspirace. Jejich cílem je vytvořit co nejobtížnější kombinaci uměleckého díla a inspirační karty. Výbornou volbou je dát třeba instrukci „dej nápovědu názvem zvířete“ a naštelovat k tomu kartu, na níž žádné zvíře není. Výslednou kombinaci předáte zástupci druhému týmu, tzv. múze. Ta teď vymyslí indicii dle zadání, a její tým ji musí uhodnout.

Pravidla jsou jednoduchá, což ale herní zážitek jen umocňuje. Brzy se totiž dostanete do souboje intrik, lstí a podceňování vašich kamarádů. Čeká vás řada duelů „škodolibost vs. kreativita“, ve které nachystáte spoluhráčům ty nejhorší pasti a nejnemožnější kombinace, jenže oni vás setřou nádherným, elegantním řešení, jež nikoho z vašeho týmu nenapadlo. A nebo taky ne a jejich tým bude po správném řešení pátrat marněji než Ovčáček po článku „Hitler je gentleman“. To bude humoru!

V roli múzy se pak musíte zatraceně snažit, abyste vašim kamarádům přihráli přesně ten druh nápovědy, který potřebují. Někdy se to daří, jindy ne, a každá hra je tak jiná. Někdy jeden tým vyhraje během chvilky, jindy se dobere balíček karet, protože nikomu nejde uhodnout vůbec nic. Často se budete tlouct do hlavy, když vás zbytek týmu přesvědčí, jakou kartu umění vybrat, a ukáže se, že jste měli pravdu. Ale určitě se budete dobře bavit.

K tomu je také dobrým předpokladem, abyste hráli tzv. realtimovou verzi hry, kdy oba týmy vymýšlejí své nápovědy zaráz. Je trochu složitější, a hlavně zezačátku můžete mít pocit, že jste zmatení, ale vychytat se dá. Jinak počítejte s tím, že bude hra rozvláčná a často budete čekat. Pokud si chcete hlavně popovídat a něco si zahrát v podstatě jen „na pozadí“, není problém. Jestli ale dychtíte po hráčském zážitku, souběžná varianta nabízí mnohem intenzivnější vyblbnutí.

Jste šťastnými majiteli Dixitu či Mystéria? Pak mám pro vás dobrou zprávu. Všechny karty, které zde používáte, můžete směle vzít s sebou i na partičku Múzy a udělat z nich karty uměleckých děl. Tím pádem se znovuhratelnost mnohonásobně zvýší, nicméně ani u originálu nemám pocit, že bych zažil nějaké déjà vu.

Múza je sice méně originální, zato funkční párty hra, kolem které posadíte pořádnou partu hráčů. Vysvětleno je za pár minut, pobaví se celá hospoda či rodina včetně strýčka morouse a jedinou nevýhodou je snad jen zdlouhavost při „tahové“ hře. Pokud máte chuť přidat do svého společenského repertoáru novou zbraň, nemáte nad čím váhat.

Týmová variace na Dixit nabídne poctivý souboj škodolibosti proti kreativitě.