Píše se rok 2408, tedy 93 let od chvíle, kdy první vesmírné lodě s teraformačními dělníky odstartovaly ze Země. Přichází druhá éra kolonialismu, Sluneční soustava skýtá tolik možností, že obří korporace, jež nahradily národní státy, si mohou zabrat každá svůj vlastní kousek vesmíru, který lze vytěžit…

Mars: Teraformace Kolonie
Autoři Jacob a Jonathan Fryxelius
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 120 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 4. (celkově)
Mechanismy Ekonomika, různé schopnosti hráčů, hand management, umisťování destiček, draftování karet, budování enginu

Deskovka Mars: Teraformace se těší neuvěřitelné popularitě na celém světě, proto není divu, že její autor, Jacob Fryxelius, přišel už se čtyřmi rozšířeními pro tuto vesmírnou pecku. Mars je také jedna z nejúspěšnějších strategických her na našem trhu, takže vydavatelství MINDOK brzy po uvedení anglické verze přichází i s českou verzí čtvrté expanze s podtitulem Kolonie. Tolika rozšíření se z her na našem trhu dočkalo jen několik opravdových bestsellerů, jako jsou Osadníci z Katanu, Dixit, Carcassonne, několika hrám pak vyšly tři přídavky, např. Temné znamení.

V redakci na Mars: Teraformace nedáme dopustit, takže jsem se na Kolonie opravdu hodně těšil. Po Venuši mělo jít o další významnější rozšíření (stručný popis všech rozšíření viz box Přehled rozšíření), které přinese nové mechaniky a umožní vznik nových strategií oživujících základní hru. Kolonie se nesou ve znamení expanze na další planety a vesmírná tělesa Sluneční soustavy, tematicky krásně drží pohromadě a doplňují zasazení původní hry.

Jak nám kolonizace ovlivní hru? Přibyla nová akce Obchodování s kolonií umožňující zaletět si se svojí vesmírnou lodí na některou z vyložených kolonií a získat různorodé bonusy (zisk zdrojů, zvýšení produkce některého zdroje či například umístění oceánu). Ano, nově každý hráč vlastní vesmírnou loď! Na začátku hry má každý jednu, ale flotilu je možné rozšířit, pokud vám to bude připadat jako dobrý nápad. Navštívená kolonie se příletem obchodníků vytěží, v daném kole již další obchodní loď nepřijme a v tom dalším bude její návštěva méně lukrativní (na konci každého kola se úroveň zisku z návštěvy kolonie o něco zvýší).

Pokud vás tedy někdo předběhne v rámci Obchodu, můžete si jako náplast postavit na té stejné, nebo jiné kolonii svoji stanici (jde o nový Standardní projekt). Za postavení získáte okamžitý bonus a při každém provedeném Obchodu s touto kolonií (kterýmkoliv z hráčů) získáte příjemnou provizi. Je tedy jasné, že je dobré postavit si stanici na vybrané kolonii a tu pak hojně navštěvovat. Kolonie zastavěné více stanicemi se navíc při vytěžení nevrací na úplný začátek stupnice (zdroje, který poskytují).

Přehled rozšíření

Hellas & Elysium – první přídavek k Marsu sedne jako zadek na hrnec. Nový oboustranný herní plán znamená 1) nové rozvržení bonusů a oceánů na mapě, 2) novou nálož titulů a 3) soutěží. Jediná ověřená taktika nezůstala v celku!

Venuše – plug’n’play expanze pro opravdové fandy přinesla nový faktor, který lze zvyšovat, jeden titul a soutěž. Strategie zaměřená na Venuši je náročná na provedení a ambiciózní Venušan nejednou zůstal na konci hry s poloprázdnýma rukama. Skvělý byl přínos rozšíření k prodloužení hry a tím prohloubení důrazu na opravdu kvalitně vybudovaný engine.

Předehra – oproti Venuši je Předehra naopak urychlovač, který díky pseudoprojektům zahraným před každou partií pořádně nakopl hráčskou produkci, díky čemuž je úvod hry intenzivní a zábavný.

Kolonie – recenzované rozšíření přineslo pořádnou nálož projektů a rozšířilo strategické možnosti o výstavbu mimo Mars. Kromě toho mírně snížilo vliv náhody ve hře, což uvítají hlavně ryzí stratégové. Velmi dobře se doplňuje s Venuší, několik projektů umožňuje dosáhnout synergií díky plošinám.

Hlavní přínosy Kolonií vidím v celkem dvou hlavních směrech. Zaprvé přidávají úplně nové strategie, hráči se při hře mohou realizovat novým způsobem, který ale zároveň není povinný. Každá další strategie dodává hře na rozmanitosti, ale také klade vyšší nároky na hráče, kteří chtějí sledovat možnosti soupeřů a vědět, jak na tom jsou. Druhým přínosem je zlepšená vyrovnanost hry a redukce míry náhody. Díky koloniím (podle toho, které jsou pro danou partii k dispozici. V balení jich je celkem jedenáct, pro každou partii je použito pět až sedm z nich) lze totiž zdroje či jejich produkci získat s větší jistotou a není třeba čekat na konkrétní karty. I v draftu totiž určitá náhoda úřaduje, a tak jste nyní méně závislí na tom, co k vám sousedí „pustí“ za karty projektů.

Na specifickou grafiku Marsu už jsem si zvykl, Kolonie bych se ale nebál označit za graficky moc pěkné i při srovnání s ostatními hrami. Herní materiál je krásně provedený, destičky kolonií mají pěknou grafiku a přehledné ikony. Počítejte ovšem s tím, že Mars se všemi rozšířeními je skoro dvakrát tak náročný na prostor než samotný základ.

Na závěr jsem si nechal jedno (téměř) překvapení. Samotné kolonie a obchodní lodě by mi udělaly dostatečně velkou radost, v krabici ale najdete ještě dalších 49 karet nových projektů a 5 nových korporací! Takovou nadílku jsme naposledy zažili u Venuše. Na rozdíl od ní ale Kolonie, podle soudu naší testovací skupiny, nejsou na kartách projektů tolik závislé (resp. plnohodnotný zážitek z nich). Nové projekty se povedly, jsou nápadité a zábavné. Je v nich také menší podíl „hůře použitelných“ projektů než u základní hry a rozšíření Venuše. Dilemata při draftu tak budou opět o něco větší.

Kolonie rozšiřují obzory již tak hodně rozmanité deskovky. Milujete-li Mars: Teraformaci jako my, nastartujte svoje obchodní lodě a postavte stanice, Sluneční soustava čeká na kolonizátory!