„Sakra!“ zašeptal jsem a jako by mne někdo polil ledovou vodou. A přesně v tom okamžiku se otevřely zadní dveře obchodu. Zapomněl jsem na to, že v obchodě se zbraněmi určitě bude nějaké dálkové poplašné zařízení nezávislé na veřejné elektrické síti.

Broky zasáhly prvního mrtváka do hrudi a vyrazily ho ze dveří jako kopnutí koně. Hrudník se mu proměnil v masu rozervané kůže a svalů, z které trčela žebra. Strašlivý zpětný ráz mi prolomil loket a hlavně mi zasadil tvrdý úder do čela. To už se dovnitř dral druhý mrtvák a ten s rozbitým hrudníkem se zvedal. Co jsem zahlédl, bylo mrtváků za dveřmi několik.

J. Kulhánek – Cesta krve

Malé velké zombie
Autor Scott Almes
V ČR distribuuje REXhry
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 30 minut
Pořadí na BoardGameGeeku 247. (tematické), 1 221. (celkově)
Mechanismy Ovládání území, kooperativní hra, házení kostkami, uzavírání spojenectví, modifikovatelný herní plán

Čas letí jak šíp a polovina listopadu je za dveřmi. A co že se v polovině listopadu chystá? REXhry vydají další hru z edice Malé velké cokoliv od GAMELYN. Pojďte se s námi podívat na to, co vás čeká – otestovala jsem pro vás KS verzi Malých velkých zombií.

Stejně jako u ostatních her z edice Malé velké je i tato krabice doslova nadupaná komponenty. ITEMeeples jsou již samozřejmostí a vězte, že budete mít z čeho vybírat – od motorky přes katanu až po motorovou pilu. Spolu s ostatními hráči se nacházíte v nákupním centru, do kterého se v každém kole hry valí noví zombíci. Vaším úkolem není je vymýtit, ale splnit několik úkolů v daném časovém limitu (a hlavně se u toho nenechat sežrat zaživa).

Hra nabízí nejen vysokou variabilitu komponent, ale i herních módů. Vybrat si můžete kooperativní či kompetitivní variantu. V obou případech lze hrát buď proti automatu (varianty pro 4 hráče), nebo proti některému z hráčů, který se ujme role zombie (herní varianty pro 5 hráčů). Nechybí ani solo mód.

Hráči hrající za lidi ve svém tahu MUSÍ provést pohyb (setrvávat dlouho na jednom místě v obchodě zamořeném nemrtvými se nedoporučuje). Poté je čas zredukovat počet zombií – v tomto případě budete házet kostkou. Ať už vám padne cokoli, v boji vždy zvítězíte, otázkou je, kolik si z vás zombie „ukousne“ (a kolik zranění obdržíte). Pokud v obchodě nejsou žádné další zombie, můžete využít schopnosti místnosti nebo žetonů, které jsou zásadní při plnění úkolů. Pokud se v místnosti nachází nějaké předměty, můžete si je vzít. Na konci svého tahu každý hráč otočí kartu prohledávání – ta určí, kam přijdou noví zombíci a zda hráč při svých akcích způsobil nadměrný hluk, kterým na sebe upoutal nežádoucí pozornost. Pokud za zombie hraje hráč, má možnost vybrat každému hráči kartu prohledávání na míru a tím nenakaženým hráčům pořádně zavařit.

K vítězství lidí je potřeba splnit 3 úkoly. Ty jsou obvykle založeny na stejném principu – sebrat žeton umístěný v jednom z obchodů a donést ho na určené místo (a to opakovaně). Jednou opravujete rozbitý vrtulník, jindy se snažíte pomocí radiového přenosu přivolat pomoc. Dalším typem úkolu je najít při prohledávání nákupního centra správný žeton (hledáte zdroj nákazy nebo přeživší civilisty uvězněné v různých částech supermarketu).

Umělá inteligence zombíků hezky funguje, i když jako většina „automatů“ působí poměrně staticky – na základě karty prohledávání se zombie doplní do dané místnosti. Co mě mrzí, je, že stejně „neosobní“ je tah zombíků i ve chvíli, kdy za ně hraje jeden z hráčů – nemůže je umisťovat, kam se mu zachce, ani je nijak přesouvat. Graficky je hra velmi pěkně zpracovaná. Karty hráčů, které jsou oboustranné (z jedné strany živý, z druhé strany nemrtvý), mě nadchly.

Malinko nepřehledné mi přišly průchody mezi jednotlivými obchody – podle pravidel mohou hráči procházet mezi libovolnými dvěma místnostmi, které spolu sousedí přes zeď. Na spoustě míst jsou však namalované průchody, které k procházení vlastně nejsou důležité, a jedná se jen o dekoraci, která díky variabilnímu skládání mapy často nepasuje. Po herní stránce hra funguje skvěle. Malé velké zombie je hra převážně strategická – abyste stihli splnit všechny úkoly v časovém limitu, musíte si své akce dobře promyslet. Ani náhoda zde nehraje zbytečně velkou roli, neboť v soubojích se zombiemi vyhrajete vždy a riskujete pouze zranění.

Malé velké zombie jsou důstojným přírůstkem do rodiny Malých velkých. Méně náročné na logiku než galaxie, kratší a snazší pravidla než dobrodružství, a to vše ve slušivém zeleném provedení.

Pokud rádi přemýšlíte, strategické kosení zombíků si určitě užijete. Ať už se rozhodnete změřit své síly s nemrtvými nebo živými.