Boj je otcem všeho i králem všeho; jedny učinil bohy, druhé lidmi, jedny udělal otroky, druhé svobodnými.

Herakleitós

7 Divů světa: Duel – Panteon
Autoři Antoine Bauza, Bruno Cathala
V ČR distribuuje Blackfire
Počet hráčů 2 hráči
Časová náročnost 30–45 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 13. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, skládání setů

7 divů světa je vynikající a nestárnoucí karetka od Antoina Bauzy, na kterou dodnes nedáme v redakci dopustit. V roce 2015 se dočkala svého dvojkového sourozence s podtitulem Duel, který se u mě osobně vyšplhal na nejvyšší příčku v kategorii her pro dva. Jeho parádní mechanismy, svižná a zábavná hratelnost a rozmanité partie mi učarovaly a jednu dobu jsme se ženou doma nehráli skoro nic jiného. I sebelepší hra se ale postupně ohraje, a tak jsem s nadšením uvítal příchod lokalizované verze rozšíření Panteon, které se na internetech těšilo skvělému hodnocení. Autorský tandem z Duelu zůstal, takže na krabici hry jsou dvě jména, která by sama o sobě dokázala prodat snad i Monopoly pro mileniályAntoinovi sekundoval Bruno Cathala. Českou verzi základní hry i rozšíření přineslo vydavatelství Blackfire.

Herního materiálu je v krabici překvapivě dost, nová figurka, spousta žetonů a karty tří druhů (karty pro třetí věk, divy a nový typ karet: bohové). Co se objemu týče, je to takřka půlka základní hry. Tak, konec okénka pro hokynáře a materialisty, není důležité kolik toho je, ale co to přináší k hratelnosti.

Klíčovým slovem rozšíření je Panteon, jakýsi božský chrám symbolizovaný kartonovým dílkem, který umístíte nad dílek ze základní hry, po němž běhá žeton konfliktu a trůní na něm žetony pokroku. Chrám se v průběhu prvního věku zaplní bohy, jejichž přízeň si můžete „vymodlit“. V reálu to znamená, že v prvním věku se s novými prvky setkáte pouze při „uvolnění“ jednoho z žetonů mytologií (viz box Druhy mytologií), které jsou umístěné na kartách ve druhé a čtvrté řadě. Žeton si vezmete k sobě, vyberete z hromádky boha odpovídající mytologie kartu podle svojí volby a umístíte ji lícem dolů do božského chrámu. Lokace, kam ji umístíte (z počátku je na výběr šest míst, která se postupně zaplňují), pak určuje cenu za využití přízně daného boha. Jedna cena platí pro vás, druhá pro soupeře. Takže bohy s efekty, které považujete za slabší, šoupnete za levno k soupeři, ty silné více k sobě, aby byly pro soupeře pěkně mastné. Umisťování bohů je skvělý taktický prvek a to jsme je ještě ani nezačali využívat!

Druhy mytologií

Egyptská – egyptští bohové jsou Anubis, Isis a Ra, pracují s divy světa, umožňují je opakovaně stavět či třeba ukrást div soupeři.

Fénická – parketou Féničanů Astarté, Baala a Tanit jsou čachry s penězi a surovinovou kartou soupeře.

Mezopotámská – vědecky orientovaná trojice Enki, Ištar a Nisaba pomůže získat žeton pokroku či chybějící vědecké symboly.

Řecká – řecká sestava Afrodita, Hádes a Zeus pracuje s kartami (stavění z odkládací hromádky, odstranění nepohodlné karty) a přináší vítězné body.

Římská – na boj orientovaní Římané (Asterix s Obelixem by mohli vyprávět) Mars, Minerva a Neptun umožňují dodatečně útočit, bránit se a manipulovat s útočnými žetony.

V druhém a třetím věku můžete využít novou akci, aktivaci karty z Panteonu. Jde o akci, která nevyužívá žádnou z karet budov v nabídce, což partii o kousek prodlužuje. Za tuto akci si můžete přivolat jednoho z vyložených bohů, případně si prostřednictvím Brány vyberete z těch nepoužitých. Cena záleží na pozici karty (u Brány násobeno dvěma), na tom, kam byla položena během prvního věku. Efekty bohů jsou různorodé a přišlo mi, že se díky nim snižuje vliv náhody ve hře. Také vojenského a vědeckého vítězství jde objektivně dosáhnout častěji než bez rozšíření. Karty bohů bych rozdělil do tří kategorií. V první z nich jsou univerzálně silné karty, které jsou silné bez ohledu na to, jak se partie vyvíjí (např. bohyně Afrodita přinášející 9 vítězných bodů, Tanit s 12 zlaťáky), v druhé silné karty pro specifické příležitosti (např. Baal okrádající o surovinovou kartu, Mars s dvojitým útokem) a některé jsou podle mě trochu slabší (Anubis, umožňující postavit některý z divů podruhé). To ale není výtka, protože díky mechanismu umisťování do panteonu dáváte bohy, kteří vás nezajímají, k soupeři. Tím ale snížíte jejich cenu a poměr cena/výkon se tak mění. Pánové Bauza a Cathala to prostě dobře promysleli.

Mimo bohů se v Panteonu najde ještě pár drobností, které hru příjemně oživují. Ve druhém věku odkrýváte žetony přízně, které zlevňují aktivaci karet bohů, k původním X žetonům výhod přibyly tři nové, k rozmanitějšímu výběru divů tu máme dva navíc.

Na konec jsem si nechal karty velkých chrámů, což jsou karty třetího věku nahrazující cechy ze základní hry. Přinášejí vítězné body a kupovat je lze kromě surovin i za žetony mytologií z prvního věku. Nefungují špatně, ale osobně jsem se po několika partiích vrátil zpět k cechům, bavily nás prostě víc. Trochu zbytečné jsou drobné chybky v pravidlech (hlavně pozůstatky polského překladu), které ale nemají vliv na pochopení nových mechanismů, takže jde jen o hnidopišskou výtku.

Pod kostrbatým názvem 7 divů světa: Duel – Panteon se skrývá poctivé rozšíření, které přináší dostatek nového obsahu, jenž ovšem hladce zapadá do původní hry. Dnes si už nedokážu představit hrát Duel bez Panteonu. Mírné prodloužení hry vůbec nevadí, protože za tu spoustu nových taktických možností bezesporu stojí. Ilustrace bohů jsou navíc opravdu nádherné!

VERDIKT
Bohové zasáhli do Duelu! Přivítejte nové možnosti pro parádní karetní dvojkovku, jakmile je jednou zkusíte, už nebudete chtít hrát bez nich