Pozemní operace skončily patovou situací, všechny frakce si mezi sebou rozebraly menší území, ale pro ovládnutí území okolo Továrny musíme opanovat i vzdušný prostor. Je na čase použít naši novou zbraň, nachystejte vzducholoď, vyrážíme dobýt slávu pro Polanskou republiku!

Scythe: Titáni nebes
Autoři Jamey Stegmaier, Kai Starck
Počet hráčů 1–7 hráčů
Časová náročnost 70–140 minut
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 7. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, kontrola nad územím, asymetrie frakcí, budování enginu

K loňskému hitu Scythe u nás vyšlo první rozšíření jménem Invaze z dálek, které zaplnilo mezery na herním plánu dvěma novými frakcemi. Nyní je čas zvednout oči k obloze a přivítat Titány nebes! V nejnovějším přírůstku do rodiny Scythe se kromě obřích vzdušných korábů vešlo ještě několik nových prvků pro zpestření hry.

Vzducholodě jsou ale hlavní nosný prvek tohoto přídavku, takže si je probereme jako první. Vzdušná jednotka pro každou frakci se nepočítá jako mech ani postava, ale hýbat s ní lze pomocí standardní akce pohybu. Uveze určitý počet dělníků nebo surovin (dle kartičky, viz níže) a na mapě pro ni neexistují žádné překážky, létá si přes řeky a jezera, jako by se nechumelilo. Její vlastnosti (kapacita a rychlost pohybu) udávají kartičky, které před každou partií vyberete/vylosujete. Kromě těchto vlastností pro vzdušný koráb kartičky přidávají ještě nové pravidlo či možnost, kterou můžete využít. Je jich celkem osm dvojic a vylepšují např. pohyb, stavění, sklizeň, udělají ze vzducholodě druhou základnu, další zase přináší vzdušné souboje vzducholodí, blokují pohyb soupeřů či umožňují přivolání posil do boje. Pravidla hry připouští dvě varianty: buď jsou kartičky pro hru pouze dvě, takže mají všechny vzducholodě stejné schopnosti, nebo má každý hráč svoji dvojici karet. To je ale ve větším počtu hráčů náročné na sledování a osobně to spíše nedoporučuji.

Díky vzducholodím se po plánu cestuje o dost lépe, obsazování vzdálenějších krajin je najednou dostupnější, což má vliv na taktické možnosti ve hře. Není nutné čekat na postavení mechů k brodění s dělníky, místo toho je můžete odvézt letecky.

Dalším prvkem, který toto rozšíření přináší, je několik variant ukončení hry. Dříve jsem několikrát zažil, že hra skončila o kolo dříve, než bych potřeboval, takže jsem se na nová pravidla těšil víc než na vzducholodě, i když jsou nádherné. Nyní je k dispozici osm nových možností, jak může partie dospět ke konci, tři nejzajímavější jsem rozebral. Jasným vítězem pro mě byla možnost hry na přesně 20 kol. Ano, tematicky lehce pokulhává, ale jinak přináší závan jistoty do jinak poměrně nevyzpytatelné délky hry. A hlavně mi přišlo, že díky tomu hra více odsýpá, jednoduše: dynamika > pozvolné budování. Z těch dalších se mi líbila Územní převaha, při které hra končí buď klasicky umístěním šesté hvězdy, nebo pokud některý z hráčů kontroluje deset nebo více území. Taková partie pak byla plná soubojů a pohybu po mapě, méně pak vatění a hraní si na vlastním písečku. Do třetice vypíchnu ještě Déjà vu, ve kterém jsou hráči motivováni plnit setkání (po prvním sesbírání žetonů setkání se některé doplní a po druhém partie končí), což hře přidává na atmosféře a příběhu.

Z mého pohledu je největší devizou rozšíření to, že přináší dostatečné oživení a boří zavedené taktiky. Při zapojení obou částí (tedy vzducholodí i jednoho z nových způsobů zakončení hry) je nutné přizpůsobit svoji herní taktiku, což je přesně ta svěžest, kterou hra po několika desítkách partií potřebuje. Dokonce mi přišlo, že Scythe chutná jako trochu jiná hra než dříve.

Je trochu škoda, že design vzducholodí je pro všechny stejný. Zamrzí to hlavně proto, že mechové a dokonce i meeplové se v rámci frakcí odlišují. Rozšíření nejvíce vynikne ve čtyřech či pěti hráčích, pokud jich je méně, mají vzducholodě i nové způsoby ukončení menší dopad. V šesti a sedmi Scythe zásadně nehraji a nedoporučuji to ani s tímto rozšířením.

Titáni nebes jsou rozšíření přesně toho typu, který mám rád. Obsahu je dostatek a přidává na variabilitě hry, nestalo se ale, že by hru paralyzoval a přeplácal. Nových pravidel je přiměřené množství a zvyknete si na ně hned. Pro úplně první partii Scythe bych ale expanzi raději vynechal. Pokud byste se rozhodovali mezi jedním z rozšíření, vězte, že s Invazí z dálek bude Scythe celistvější, s Titány nebes zase variabilnější a epičtější.

Do světa Scythe připlouvají vzducholodě a každou partii teď lze ukončit jinak! Titáni nebes jsou vynikající rozšíření k parádní hře.

David Navrátil