Královno Gimeldo, přísaháme Vám věrnost. Dokud budeme dýchat, dokud i jediný bojovník bude stát na nohou, Vaše Citadela nepadne!

Již za pár dní přinesou REXhry na naše stoly nový a slibný dice placement Monster Lands, česky pojmenovaný Říše příšer. Jedná se o komplexnější „hráčskou“ hru, v níž 1–4 hráči (resp. 2–4, o speciálním sólovém módu později) rozmisťují své žoldáky a jejich bojové kostky k udatným bitvám či chytání zákeřných příšer, valících se ze všech stran na Citadelu, v poslední zoufalé snaze ubránit svět lidí.

Hra je kombinací výše zmíněného umísťování kostek a vlastního engine/tableau buildingu: hráči mají možnost postupně nabírat schopnější hrdiny, vybavovat je předměty a dokonce samotné karty ubráněných říší, v nichž se podařilo příšeru odrazit, se mění v nová a soukromá akční místa napokládání kostek.

Hraje se na šest kol, která probíhají stejně: hráči se střídají v pokládání po jedné kostce do Citadely (kde jsou základní „worker-places“ pro získávání nových žoldáků, jejich vybavení a pastí na příšery) nebo do Okolí (zde se tvoří jednotlivé duely mezi žoldákem a příšerou, a daný hráč přiřazuje k žoldákovi kostky, žetony pastí, posil, jedu či lektvaru, aby si zvýšil šance v boji). Kostky umístěné do Citadely se vyhodnocují hned a hráč za ně získává patřičné herní prostředky, kostky v Okolí jsou však vyhodnoceny až v následující fázi, v níž dochází na samotné bitvy.

V bitvách se hráčští žoldáci snaží příšeru zabít či aspoň polapit (na lapení stačí menší výsledek hodu, ale je nutné přidat žeton pasti). Příšery svými kostkami také útočí a mohou žoldákům oplácet zranění stejnou mincí. Jak už to u moderních her bývá, chřastit kostkami je sice zábava, ale kdyby vám pravidla nedovolila výsledky přehazovat či různě modifikovat, byla by hra příliš náhodná. A přesně o tom jsou schopnosti hrdinů, žetony vybavení, zmíněné lektvary a jedy apod. Jde tedy o to, jak si jednotliví hráči namíchají svůj engine a kolik z omezené zásoby kostek se rozhodnou přidělit na to a na ono.
Pokud navíc příšeře nezatnou tipec včas, přesune se k samotné Citadele a vzbudí paniku mezi obyvatelstvem, čímž hráčům “vypne” některé budovy Citadely a znemožní některé získávání prostředků – držení příšer na uzdě je tedy i trochu společným cílem.

Jak už je v Kickstarterových hitech poslední doby zvykem, hra navíc nabízí speciální kampaňový mód pro jednoho hráče, kterému dělá oponenta dummy player jménem „Sam“ (chápete? chápete? mrk mrk). Hráč potom prochází deseti scénáři, z nichž každý nějak pozměňuje pravidla, a snaží se dosáhnout cílového stavu (body slávy či jiná podmínka). Není to však jen Sam, kde si REXhry dle svých tradic pohráli s názvy – doslova každá karta ve hře má nějaký název, který se tým snažil připodobnit českým reáliím. Najdete zde příšery Trousiče, Měchouna, Počíha či Pískoře, hrdiny Korfáce či Červínu a předměty Nocíř či Šípolet. Všechno by mělo umocnit váš zážitek ze hry.

Jak je vidět už z nástinu pravidel, jedná se skutečně o hru hráčskou, kde drobných nuancí a možných strategií bude nepřeberně. Díky tomu by se snad hra neměla hned tak ohrát. Krom bohatých možností a originálních českých názvů karet má hra pohledné ilustrace a intuitivní ikonografii, takže má zdánlivě všechny předpoklady k tomu stát se hitem.

O tom, zda předpoklady naplní, se přesvědčíme již za pár dní. Tým REXher ale na tuto kostkovku nešetří chválou.

Michal Stárek