Svět deskových her je dynamicky se měnící, živé prostředí; vždyť jen za posledních pár let můžeme zmínit třeba vznik principu legacy her, jednorázových her, her s appkou či her v reálném čase. Ve Fantasy Flight Games si ale řekli, že přinesou do našich životů další typ her, unikátní hry. Tedy hry, u kterých by neměly být dvě krabice se stejným obsahem. A tak pověřili Coreyho Konieczku (Star Wars: Rebelie, Eldritch Horror, Descent), aby stvořil novou hru jménem Discover: Země neznámé (v originále Discover: Lands Unknown).

Jaktože má hra už český název? Díky úzké spolupráci českého vydavatelství Blackfire s FFG se totiž této inovativní hry dočkáme současně jako anglicky mluvící země! A na co se tedy můžeme těšit?

Na dobrodružství! To se ale bude odehrávat v různém prostředí, s různými úkoly, setkáními nebo předměty. Základní sada komponent (např. meeplové) bude ve všech hrách stejná, to ostatní se ale bude lišit a tím i způsob, jakým bude třeba hrát konkrétní kopii hry.

Prozatím víme, že se ve skupince maximálně čtyř hráčů ujmeme postav-přeživších, jejichž úkolem teď je prozkoumat své okolí, udržet se při životě a nakonec i najít cestu zpět domů. Hra je řízena kartami, které skupince zadávají krátkodobé úkoly typu „sežeň jídlo a vodu“, „postav přístřešek“ a „zahřej se nějak“. Tyto úkoly budou závislé na prostředí, kde se nacházíte. Takže například v krabici s horami asi nebudete řešit nedostatek vody, protože ta bude všude kolem ve formě sněhu, zato si, na rozdíl od skupinky na pláži, budete lámat hlavu s nočním chladem.

I když se hra tváří jako kooperativka a bez určité míry spolupráce se nejspíš neobejdeme, vězte, že je možné dosáhnout i vítězství jednotlivce. Karty setkání, destičky prostředí, příběhové linie, to vše by mělo utvářet unikátní (toto slovo bude v souvislosti s hrou skloňováno asi nejvíc) mix zábavy i objevování v každé krabici.

Klíčovým prvkem hry je právě nejistota, nejednoznačnost a nové věci, které by se měly odhalovat postupně při hraní hry. Jednotlivé postavy mají své unikátní (asi to začnu počítat) schopnosti a výhody, které je třeba efektivně zapojit při sběru surovin, vyrábění nástrojů, objevování okolí či bojích s nepřáteli. Přes den můžeme být aktivní, v noci je třeba přežít. Není tedy radno odcházet přes den moc daleko od tábora, kdo ví, co může divočina skýtat za noční nepříjemnosti… V tomto hra trochu připomíná Robinsona Crusoe.

Na závěr ještě dodám informaci, jak je to s onou unikátností (počtvrté) každé kopie hry. Při návrhu hry tvůrci vytvořili zásobu prostředí, postav, setkání, surovin, předmětů a všeho dalšího tak, aby vše bylo spolu kompatibilní a bylo díky tomu možné každou kopii hry vytvořit náhodnou kombinací jednotlivých prvků.

Dle vyjádření českého vydavatele v každé krabici najdeme 2 kompletní sady prostředí, 12 postav (každá se svou unikátní schopností) a 5 scénářů. A jakmile hru dohrajeme, není nic jednoduššího, než si ji kompletně koupit znovu a/nebo vyměnit s kamarády. Jsme zvědaví, jestli se rozjede sekundární trh s touto hrou. To by mohl být opravdu průlomový počin na poli deskovek. Jinak je jasné, že primární smysl unikátnosti (bylo nás pět!) jednotlivých krabic jsou extra peníze pro pány z Fantasy Flight Games. Ale co, však my jim je rádi dáme, pokud Discover: Země neznámé bude fungovat a bavit nás. A věřme, že Corey Konieczka by nic nekvalitního do světa nevypustil.

_

Discover: Země neznámé dorazí už 25. října. Dejte nám vědět do komentářů, co si o tomto konceptu myslíte.

David Navrátil

About The Author