Tak letíme, letíme, věže čekají na lektvary, v cestě je spousta mraků a za chvíli už svítá! Áááá, je vidět, že tady Tora Nádová odvážně sviští do popředí… a že to neměla dělat! Prásk do stromu! Nepromyšlená odvaha se nemusí vyplatit.

Broom Service
Autoři Andreas Pelikan, Alexander Pfister
V ČR distribuuje bez distribuce
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 30–75 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Anglická pravidla, anglické texty na komponentech
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 68. (rodinné), 403. (celkově)
Mechanismy Pohyb po mapě, správa karet na ruce, sbírání sad, simultánní výběr akcí

Andreas Pelikan a Alexander Pfister je německá autorská dvojice, která se nedávno do herní historie zapsala Kennerspiel des Jahres 2016, Ostrov Skye. Totéž se jim ale podařilo o rok dřív, o čemž už tolik slyšet není: roztomilá blafovačka Broom Service je rodinná hra inspirovaná dřívějším Pelikanovým sólovým počinem Witch’s Brew.

Každý z 2–5 hráčů se v ní chopí tandemu svých čarodějnic, jejichž úkolem je létat sem a tam po plánu, vyrábět lektvary a vozit je do věží, pravděpodobně obydlených nemocnými králi. Celé to řídí karty akcí a právě způsob, jakým pravidla velí tyto karty hrát, je to, co je na hře vtipné a co jí vyneslo KSdJ 2015. Ale popořadě.

Hra trvá sedm herních kol. Na začátku každého je z balíčku událostí (ve stylu rozšíření Pravé poledne pro Bang!) otočena jedna karta, která udává, jaká pravidla platí pro dané kolo jinak. Někdy jsou to postihy či bonusy za přítomnost figurek čarodějnic na konkrétních terénech, jindy třeba možnost odevzdat na konci tahu nějaké sady herních prostředků za zisk bodů. Poté si každý hráč z 10 možných karet akcí vybere 4, s nimiž bude dané kolo hrát, a pak začíná samotná fáze akcí.

Karty, které akce ovládají, musí být hrány v štychách. Pokud jeden hráč vynese horskou čarodějnici (tedy kartu, s jejíž pomocí může jednu svou figurku přenést do hor s figurkou sousedící), musí ji v pořadí tahu vynést i všichni ostatní, kdo si ji dané kolo vybrali. Díky tomu se může stát, že vám někdo zkazí vybrané pořadí akcí, protože jste nucení zahrát kartu dřív, než jste plánovali. Každičká karta se navíc dá hrát dvěma způsoby: zbaběle, což znamená slabší herní akce ihned, a odvážně, což znamená silnější akce, ale pouze v případě, že nikdo nezahraje odvážně tutéž kartu po vás. Pokud ano, celá vaše akce propadá. Jinými slovy, pokud kartu hrajete odvážně, sázíte na to, že nikdo po vás v pořadí tahu si nevybral tutéž kartu. Hrát odvážně má ještě jeden nepříjemný důsledek – začínáte příští štych. A protože nejodvážněji může vždy hrát ten hráč, který štych končí (neboť nikdo po něm mu akci nemůže „vypnout“), začínat štych je velká nevýhoda.

Tento mechanismus ovládání akcí je poněkud netradiční, takže se textem dá vysvětlit poměrně špatně, ale rozhodně to není nic, co by i příležitostní hráči nepobrali. Nicméně jakmile pravidla přejdou do krve, začíná ta pravá zábava v odhadování, jaké karty akcí si vzal ten druhý? Potřebuje teď oranžové lektvary? Může mít v plánu let do nížiny vzhledem k tomu, kde mu teď stojí figurky? A bude mi chtít odvážnou kartu vypnout, když tím riskuje, že příštích pár štychů bude začínat on?

Blafování a vzájemné znemožňování akcí se k čarodějnickému tématu výborně hodí. Vizuál hry připomíná knížky, které čtete batolatům před spaním, čarodějnice mají vtipná jména (pokud jste tedy na tom dost dobře s angličtnou, abyste ocenili počasovou vílu Drizzeldu nebo kopcovou čarodějnici Avu Lanchovou). Hra má na druhé straně herního plánu pokročilejší verzi a několik volitelných pravidel se žetonky, aby se příliš rychle neohrála.

V menším počtu hráčů je „dummy player“ řešen vcelku příjemně a bezpracně: na začátku kola je kromě karty události odhalena i jedna či dvě karty z balíčků akčních karet u nepoužitých hráčů. Kdokoli si tuto akci vybere, dostane k ní nádavkem -3 body. Ono se to v některých případech vyplatí i tak a zase můžete počítat s tím, že tuhle nepopulární akci vám jen tak někdo nesebere. Tedy… pokud s tím nepočítá příliš mnoho hráčů současně. 😉

Zmíněného herního plánu se týká i jedna výtka, u věží jde občas kapku špatně poznat, v jakém regionu je její základna a v jakém regionu tedy musí stát vaše figurka čarodějnice, abyste mohli dodávat lektvary. Ale to je tak jediná výtka, kterou ke hře mám. Je vtipně zákeřná, příjemně ilustrovaná a s tématem, které na mechanismy sedí. Zkrátka a dobře, tihle dva designéři prostě umí.

Tak šup na košťata!

Příjemná blafovací hra, která obrací klasické programování akcí naruby tím, že akční karty hrajete ve štychách. Pokud si rádi při hře vesele škodíte, je Broom Service skvělou, zdravě zákeřnou volbou!

Michal Stárek