Nad Bagdádem se snáší noc a počestní občané ulehají do peřin. Ne však Ahmed a jeho gang. Dnes v noci se ukáže, kdo je králem místních zlodějů. Paláce aristokratů přetékají poklady a stráže mají ruce na zbraních. Vyhrát může jen ten nejsmělejší a nejchytřejší!

Zloděj z Bagdádu
Autor Thorsten Gimmler
V ČR distribuuje Piatnik
Časová náročnost 45 minut
Jazyková závislost Česká pravidla, bez textu na komponentech
Rok vydání 2006
Pořadí na BoardGameGeeku 573. (rodinné), 2 110. (celkově)
Mechanismy Správa karet na ruce, pohyb po mapě

Thorsten Gimmler je autorem řady děl, která ale nejsou v Česku příliš známá. Zmiňme například Odin’s Ravens, Race of the Knights nebo Cape Horn. Největšího věhlasu se dočkal právě Zloděj z Bagdádu, který si v roce 2007 dokonce odnesl nominaci na Spiel des Jahres (cenu nakonec vyfouklo Zooloretto). Má Zloděj stále co nabídnout, nebo patří do starého železa?

Na stůl se před vámi položí hrací plán s šesti paláci plnými truhel. Před každým pochodují stráže, což ale není pro zloděje velký problém, zvlášť když jich pár podmáznete (respektive jich několik ve vaší barvě vlastníte hned od začátku). Kromě toho disponujete gangem zlodějů. Jak je dostat dovnitř? Stačí mít barvou definovanou kartu daného paláce (jednu na každého cizího strážného), svého komplice přede dveřmi a frnk, zloděj už číhá v chodbách budovy. Abyste si odnesli truhlu, potřebujete jich dovnitř dostat daný počet – zezačátku čtyři, s každou zcizenou truhlou je ale krádež dalšího pokladu ze stejného paláce o jednoho chlapíka náročnější. Samozřejmě můžete také posouvat vaše podplacené stráže, každý navíc pod svým širokým pláštěm propašuje jednoho zloděje. A když vytasíte dvě karty v daných barvách, můžete přesvědčit i neúplatného cizího strážného, že by měl raději hlídkovat jinde.

Každý hráč zahraje tolik pohybů, kolik mu karty dovolí, s tím, že se zloději může za tah pohnout jen třikrát, takže nejde našetřit karty a vybrat všechny truhlice naráz. Na konci každého tahu si pak lížete tři karty. Pokud jste nic nespáchali, můžete vzít i čtvrtou, palácovou tanečnici, která funguje jako žolík a počítá se tak jako palác kterékoliv barvy. Hráči se střídají, dokud jeden z nich nezkonfiskuje daný počet truhel; ten se pak stane králem zlodějů z Bagdádu.

Hra je velice jednoduchá a přídomek „rodinná“ jí pasuje jako Seppu Blatterovi klepeta. Pravidla naučíte v řádu minut a po dvou kolech hry má každý jasno, co má dělat. Otázka strategie, to je ovšem jinačí, tlustou vrstvou sádla namazaný chlebíček. Hned na začátku musíte rozmyslet, zda se budete soustředit na jeden dva paláce, či rozmístíte zloděje rovnoměrněji po Bagdádu a budete tak flexibilnější, až přijdou karty špatných barev.

Později situace přituhne. Hráči, kteří dobře odhadli start nebo měli štěstí na karty, mají první truhly, a vy tak neřešíte jen svůj píseček, musíte i kálet na ten cizí. Má někde váš „kamarád“ strážného, dva volné fleky a tři zloděje? Šup mu tam dva strážné, aby se mu další pašování zlodějů pořádně prodražilo! Jenže, nezpomalíte tím více sebe? Kam se chystá zaútočit hráč s nejvíce truhlami? Vyplatí se vám jeden pohyb za celé kolo, nebo jej radši odložíte na příště a líznete tanečnici?

Karty samotné dodávají do hry prvek náhody, ale neměl jsem pocit, že by to bylo o ní; to ani zdaleka. Víte, kolik karet mají vaši soupeři a co se už hrálo, můžete odhadnout či dokonce kvantifikovat riziko. Občas vám štěstíčko pomůže, mnohem častěji vás, podobně jako v životě, ignoruje.

Silnou stránkou hry je její rychlost. I když máte nad čím přemýšlet, než k vám dojde kolo, je naplánováno, takže zahrajete karty a následuje další. Svižné tempo garantuje, že se nikdo nebude nudit a že hra nebude trvat zbytečně dlouho – přeci jen jde o menší a jednodušší kousek, u kterého nechcete sedět hodinu a půl.

Zloděj z Bagdádu je milá dynamická rodinná hra, která skvěle funguje jako filler, rozcvička na složitější hry nebo zábava s dětmi. Ani po všech těch letech neztrácí své kouzlo a stále má čím zaujmout i zkušeného hráče. V jednoduchosti je zkrátka síla…

Rychlá rodinná hra, která nabízí taktizování v zábavné a uživatelsky přátelské formě.

Marek Dvořák